انواع لایه‌ بردارهای پوست صورت

مجموعه : سلامت پوست
انواع لایه‌ بردارهای پوست صورت

انواع لایه‌بردارها

اسیدهای میوه (آلفا هیدروكسی اسید AHA)، تری كلرواستیك اسید، فنول، رزوسینول و سالیسیلیك اسید كه با از بین بردن لایه سطحی پوست، سبب تازه‌تر و جوان‌تر شدن آن می‌شوند.

 

اسیدهای آلفا هیدروكسی، اسیدهای ارگانیك طبیعی هستند كه در سیب سبز (اسید مالیك)، آناناس و مركبات (اسید ستیریك)، نیشكر (اسید گلیكولیك)، میوه‌های قرمز، شیر ترش، ماست (اسید لاكتیك)، بادام تلخ و اسید ماندلیك و انگور (اسید تارتاریك) وجود دارند. این اسیدها با برداشت لایه‌های سلولی شاخی از روی پوست و با نرم كردن كراتین سبب نرم‌تر و شفاف‌تر شدن پوست شده و با قدرت جذب رطوبت هوا، خشكی را ترمیم كرده و خواص ظاهری و قابل رویت پوست را بهبود می‌بخشند.

 

انواع لایه‌ بردارهای پوست صورت

لایه‌ برداری پوست صورت

 

زمان و سن مناسب

برای انجام پیلینگ محدوده سنی وجود ندارد و در هر سنی می‌توان این كار را انجام داد؛ اما از نظر زمانی، فصول پاییز و زمستان به دلیل كاهش نور آفتاب مناسب‌ترند. عوارض جانبی ناشی از پیلینگ بسیار جزئی و قابل برگشت است و خطری ندارد. پیلینگ سطحی برای رفع كدورت و تیرگی پوست، چروك‌های خفیف زودرس و درمان جوشگاه‌های قدیمی و فرورفتگی‌های كم‌عمق ناشی از جوش استفاده می‌شود.

 

تمامی اثرات و خواص و عوارض آن شبیه پیلینگ عمیق ولی خفیف‌تر و ضعیف‌تر است. اغلب بعد از پیلینگ سطحی، پوست صورت قرمز می‌شود كه یك واكنش طبیعی و بسته به جنس پوست، از خفیف تا شدید متغیر است و پس از چند روز خودبه‌خود برطرف می‌شود.

 

سوزش پیلینگ سطحی كه خفیف است، بعد از یك ساعت از بین می‌رود. فرآورده‌های محتوی آلفا هیدروكید اسید سبب لایه‌برداری یا پوسته ریزی از روی پوست می‌شوند.

 

مقدار لایه‌برداری بستگی به نوع و غلظت ماده موثر، اسیدیته و سایر مواد به‌كار رفته در فرمولاسیون فرآورده دارد. جهت لایه‌برداری با این فرآورده‌ها ابتدا بهتر است اسیدهای میوه غلظت‌های پایین‌تر استفاده شود و به‌تدریج غلظت آنها افزایش یابد.

 

انواع لایه‌ بردارهای پوست صورت

تشخیص پزشك

این اسیدها ممكن است عوارض جانبی مثل تحریك جزئی و احساس سوزش تا بروز تاول و سوختگی داشته باشند؛ به همین دلیل بیمارانی برای پیلینگ انتخاب می‌شوند كه به تشخیص پزشك امكان عوارض جانبی بعد از پیلینگ در آنان بسیار جزئی و قابل برگشت باشد. بیمار مدت‌ها بعد از انجام پیلینگ باید حتی‌الامكان از تابش مستقیم نور آفتاب به مدت طولانی دوری كرده و مرتب از كرم‌های ضد آفتاب استفاده كند. انجام هر بار پیلینگ باعث كمتر شدن چین و چروك و شفافیت و فرو رفتگی‌های پوست می‌شود.

 

توصیه

این محصولات برای دور چشم مناسب نیستند و در هنگام استفاده از آنها باید از كرم ضد آفتاب با SPF حداقل 25 یا بیشتر استفاده كرد. پیلینگ شیمیایی علاوه بر ترمیم و درمان نسبی چین و چروك زودرس، درمان بسیاری از بیماری‌ها و عوارض پوستی دیگر هم موثر است؛ از جمله جوشگاه‌های به‌جای مانده از آكنه، كك و مك، لك صورت، پوست‌های لك و پژمرده، منافذ باز پوست صورت و … . پیلینگ‌ها به دو دسته كلی تقسیم می‌شوند: 1- پیلینگ عمیق 2- پیلینگ سطحی

 

جدیدترین مطالب سایت