توصیه‌ های مهم پوستی

مجموعه : سلامت پوست
توصیه‌ های مهم پوستی

چندی پیش یکی از خوانندگان عزیز انتقاد کرده بود که تا به حال توصیه‌های بهداشتی پوست و مو برای گروه‌های سنی مختلف مثل زنان شاغل یا کودکان مدرسه‌ای درج نشده است…

 

اگرچه پیشتر نیز به این سوژه، هرچند کمرنگ، پرداخته‌ایم؛ اما این بار با رویکردی تازه‌تر سراغ این سوژه رفته‌ایم و با دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا… در این مورد گفت‌وگو كرده‌ایم.

 

آقای دکتر! یکی از خوانندگان خواسته‌اند برای گروه‌های جنسی و سنی متفاوت توصیه‌های بهداشتی پوست و مو داشته باشید.

 

بهتر است ابتدا به نكته‌های کلی‌تر بپردازیم که به جنس یا سن خاصی محدود نیست و تمام افراد باید آنها را رعایت كنند. پوست و موی همه افراد در معرض آفت‌هایی است که عامل پیری پوست، چروک‌های زودهنگام، لک و سرطان‌های پوست محسوب می‌شوند. مهم‌ترین این آفت‌ها نور آفتاب، خشکی ژنتیکی و بیمارگونه یا خشکی در اثر عواملی مثل شستشوی زیاد دست، نوشیدن کم مایعات، زندگی در محیط‌های خشک و… استرس، تغذیه نامناسب، سیگار و بی‌توجهی به بیماری‌های پوست و مو هستند. پس محافظت از پوست در برابر نور شدید آفتاب و استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و مواد شوینده مناسب پوست برای پیشگیری از خشکی، مدیریت استرس، تغذیه متنوع و متعادل، ترک سیگار و… از مواردی است که همه چه زن چه مرد در هر سنی باید به آن توجه داشته باشند تا سلامت پوستشان تضمین شود.

 

برای گروه‌های سنی مختلف توصیه خاصی دارید؟ مثلا از کودکان شروع کنیم.

مهم‌ترین نکته در مورد کودکان دور نگه‌داشتن آنها از نور آفتاب غیرضروری است. چروک‌ها و لک‌های پوستی یا پیری زودرس که در بزرگسالی نمایان می‌شوند، معمولا از عوارض تابش غیرضروری آفتاب در دوران کودکی و نوجوانی بر پوست است. بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر، شدت نور آفتاب بسیار زیاد است بنابراین بهتر است در طول این ساعت‌ها كودك در برابر آفتاب قرار نگیرد.

 

می‌توانیم از ضدآفتاب برای کودکان استفاده کنیم؟

بهترین ضدآفتاب در سنین کودکی استفاده از پوشش مناسب است و استفاده مداوم از کرم ضدآفتاب توصیه نمی‌شود. پوشاندن لباس‌های آستین‌بلند و کلاه‌های لبه‌دار و جلوگیری از بازی بچه‌ها در محیط‌های باز در ساعت‌هایی که نور آفتاب شدید است، می‌تواند بهترین راهکار باشد. از سوی دیگر، خشکی پوست به‌خصوص خشکی ژنتیکی در کودکان شایع است بنابراین باید از شستشوی زیاد پوست کودک پرهیز و تا حد امكان برای این كار از پن‌های صابونی استفاده كرد. استفاده مرتب از مرطوب‌کننده‌ها و وازلین هم لازم است.

 

در مورد کودکانی که به سنین مدرسه می‌رسند، چطور؟

در مورد این کودکان توجه به بیماری‌های ویروسی مثل زگیل یا مثلا ابتلا به شپش بسیار مهم است. مدیران و مسوولان مدرسه باید مراقب ارتباط‌های کودکانی که در مدرسه به بیماری واگیرداری مثل زگیل، زرد زخم یا شپش مبتلا هستند، باشند زیرا احتمال انتقال این نوع بیماری‌ها بسیار زیاد است. والدین نیز باید مرتب پوست، مو و ناخن کودکشان را بررسی و با مشاهده کوچک‌ترین علامت بیماری، به پزشك مراجعه كنند.

 

مادران در مقایسه با سایر زنان باید چه نكته‌های خاصی را رعایت کنند؟

برای مادران تغذیه اهمیت زیادی دارد. در دوران بارداری و شیردهی مواد مغذی بدن مادر به نوزاد منتقل می‌شود بنابراین باید با تغذیه صحیح در طول این دوران و بعد از آن، به رسیدن موادمغذی کافی به پوست و مویش کمک کند. مهم‌ترین عامل تغذیه‌ای برای پوست آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که در میوه و سبزی‌ها به وفور یافت می‌شوند. خانم‌های باردار و شیرده باید به اندازه کافی پروتئین مصرف كنند زیرا پوست و مو ساختمان پروتئینی دارند و چون رشدشان دائمی است، لازم است این ماده حتما به آنها برسد. البته مادران باید مراقب بهداشت فرزندشان هم باشند و همیشه دستمال مرطوب و ژل ضدعفونی‌کننده حاوی مواد الکلی را همراه داشته باشند تا اگر دستان فرزندشان طی بازی کثیف شد و به آب و صابون دسترسی نداشتند، بتوانند تا حدی آلودگی‌ها را پاک کنند. البته استفاده بیش از حد از این پاک‌کننده‌ها توصیه نمی‌شود زیرا پوست را خشک می‌کنند.

 

برای خانم‌ها و آقایان شاغل چه توصیه‌ای دارید؟

افراد شاغل چون مشغله بیشتری دارند، کمتر به سلامت و بهداشت پوست و موی خود می‌رسند. این افراد ممکن است تغذیه مناسب نداشته باشند و مایعات کمی در طول روز مصرف کنند. برای آنها هم رعایت نکات کلی مثل استفاده از مرطوب‌کننده‌ و ضدآفتاب بسیار مهم است. شوینده‌هایی که در محل‌های كار استفاده می‌شود، معمولا قوی است و ممکن است باعث خشکی پوست یا تشدید این مشکل در مبتلایان شود. به همین دلیل بهتر است افراد برای خود شوینده مناسبی همراه داشته باشند.

 

برای سالمندان چه توصیه‌ای دارید؟

با افزایش سن به دلیل كم شدن تعریق و ساخت چربی خشکی پوست اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بهتر است سالمندان تا جای ممکن کمتر از شوینده‌ها استفاده کنند، مایعات به مقدار کافی بنوشند و مرتب از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنند. در دوران سالمندی عروق پوستی شکننده‌ترند به همین دلیل توصیه می‌شود این افراد به مقدار لازم ویتامین C دریافت کنند و تغذیه مناسبی داشته باشند.

 

جدیدترین مطالب سایت