راه هایی برای از بین بردن آکنه

مجموعه : سلامت پوست
راه هایی برای از بین بردن آکنه

راه هایی برای از بین بردن آکنه درمان و بهبود اکنه

 

شما درباره جوش‌ وآکنه چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید چرا به وجود می‌آید و راه موثر درمان آن چیست؟ برای درمان این آکنه‌ها به پزشک مراجعه می‌کنید یا ترجیح می‌دهید خودتان با درمان‌های خانگی و کرم‌های رایج در داروخانه‌ها این دانه‌های مزاحم را از بین ببرید

 

آکنه و جوش از آن مشکلات رایجی است که اگر خودتان هم گرفتارش نباشید، حتما در اطرافیانتان کسانی هستند که همیشه با این مشکل دست به گریبان بوده‌اند و مدام به دنبال راه‌حل‌هایی برای بهبود جوش‌هایشان هستند.

 

درمان‌ها و داروهای بسیاری برای از بین بردن جوش‌ها وجود دارد اما گاهی همزمان انجام دادن این درمان‌ها چندان کار درستی نیست و می‌تواند بیشتر باعث دردسر شود، به‌خصوص اگر چند تا از آنها تجویز خودمان باشد و سرخود و بدون مشورت با پزشک آنها را انجام دهیم.

 

در این مطلب می‌خواهیم برایتان هم از چرایی جوش و آکنه بگوییم و هم از درمان آنها.

 

راه هایی برای از بین بردن آکنه

 

مسیری که از مغز و روده شروع می‌شود و به آکنه می‌رسد

1) استرس‌های روانی به تنهایی یا همراه با موارد 2 و 3 می‌ توانند جوش‌هایی را به وجود بیاورند.

 

2)رژیم‌های پر از چربی، فست‌فود‌ها ، غذاهای فرآوری شده که هیچ گونه فیبری در آنها وجود ندارد، روده را دچار اختلالاتی می‌کند.

 

3)در نتیجه تحریکات روده‌ای و تغییراتی در میزان باکتری‌های مفید روده ایجاد می‌شود.

 

4) کم شدن باکتری‌های مفید در روده در نفوذ پذیری روده و جذب مواد سمی تاثیر دارد.

 

5) باکتری‌های بد، سم ترشح می‌کنند و این سم از طریق روده جذب خون می‌شود و از طرف دیگر به واسطه این مواد سمی در خون تغییراتی در بدن ایجاد می‌شود.

 

6)همین تغییرات در بدن کسانی که مستعد آکنه و جوش هستند منجر به افزایش چربی‌های سطح پوست شده و در نتیجه جوش‌ها تشدید می شوند.

 

آیا تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که آکنه‌ها و جوش‌ ها چگونه به وجود می‌آیند؟اینکه وقتی زیر پوست قرار می‌گیرند چه بخشی را بیشتر درگیر می‌کنند؟اگر در این زمینه کمی کنجکاو هستید بدون شک این مراحل برایتان زیبا خواهد بود.

 

راه هایی برای از بین بردن آکنه

چگونه آکنه‌ها به‌وجود می‌آیند

وقتی منافذ پوستی (فولیکول) مسدود می‌شود، چربی‌ها (سبوم) نمی‌تواند از طریق سطح پوست خارج شود. این سرپوش‌ها باعث رشد پروپیونی باكتریوم آكنه می‌شود كه به‌صورت طبیعی در سطح پوست زندگی كرده و در درون فولیکول‌های سرپوشیده رشد می‌كند. وقتی این اتفاق می‌افتد، باکتری‌ها زیر سطح پوست رشد می‌کنند و زایده‌ای سفیدرنگ را ایجاد می‌کنند، در این هنگام 2حالت ممکن است ایجاد شود:

 

حالت اول: منافذ عفونت کرده به سطح پوست برسند، سبوم یا همان چربی در مجاورت هوا تیره می‌شوند و یک كومدوی باز یا جوش سرسیاه (black head) ایجاد می‌شود. زیرا سبوم در مجاورت هوا تیره می‌شود.

 

حالت‌دوم: اگر این فولیكول سرپوشیده زیرپوست باشد برآمدگی سفید رنگی را ایجاد می‌كند كه سرسفید (white head) نامیده می‌شود و یك كومدو بسته است.

 

اگر این عفونت‌ها زیر سطح پوست باز شوند، هجوم سلول‌های خونی سفید به این عفونت‌ها و باکتری‌ها باعث ایجاد تورم و التهاب پوست می‌شود. وقتی این التهاب به سطح پوست می‌رسد، آکنه یا جوش ایجاد می‌شود.

 

جدیدترین درمان آکنه با ویروس!

در ماه‌های اخیر متخصصان علوم پزشكی دانشگاه كالیفرنیا با همكاری پزشكان دانشگاه پیتزبورگ، ویروس بی‌خطری را شناسایی كرده‌اند كه به شكل مسالمت‌آمیز روی پوست انسان زندگی می‌كند و می‌تواند باكتری‌هایی را كه عامل بروز آكنه هستند، نابود کند، این گروه از متخصصان تاكید می‌کنند كه می‌توان از پروتئین‌های ویروس جدید به عنوان سلاحی موثر و كارآمد برای مقابله با آكنه استفاده كرد. دكتر روبرت مودلین، رئیس بخش درماتولوژی و استاد میكروبیولوژی، ایمونولوژی و ژنتیك مولكولی در دانشكده پزشكی «دیوید گفن» در دانشگاه كالیفرنیا متذكر شد: هنوز تنها تعداد اندكی از روش‌های درمانی موجود برای مقابله با این عارضه، هم موثر و هم بی‌خطر هستند، در حال حاضر متخصصان، مشغول مطالعه و آزمایش روی ساختار پروتئینی این ویروس هستند.کاری که پزشکان باید انجام دهند، تقویت این ویروس‌هاست، این کار را می‌شود با استفاده از کرم‌های موضعی یا استفاده از عوامل مخرب باکتری استخراج‌شده از ویروس‌ها انجام داد.

 

کرم‌های خاص بخرید

پاک‌کننده‌های خیلی قوی، صابون‌ها و تمام محصولاتی که در آنها الکل وجود دارد، می‌توانند آکنه‌ها را بدتر کنند، هرگاه خواستید محصولی برای پوست‌تان بخرید حواستان باشد که روی آن نوشته شده ‌باشد مخصوص پوست‌های چرب و مستعد آکنه یا عبارت غیرکموژنیک (noncomedogenic) نوشته شده‌ باشد. در این نوع محصولات هیچ ماده‌ای وجود ندارد که منافذ پوستی را مسدود کند كه درنتیجه آکنه‌ها تشدید شوند. بعضی از مواد اولیه خاص در برخی محصولات آرایشی یا ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده‌ها به راحتی منافذ پوستی را مسدود می‌کنند و این مسدود شدن منجر به افزایش جوش‌ها می‌شود. اگر پوستی چرب و بدون آکنه دارید هرگز کرم یا محصولی که دارای هر نوع روغنی باشد را نخرید و فقط از محصولات بدون چربی استفاده كنید البته اگر می‌خواهید جوش‌هایتان بدتر نشود.

 

جدیدترین مطالب سایت