روند پیری پوست

مجموعه : سلامت پوست
روند پیری پوست

چگونه پوست پیر میشود ؟

 

امروز همه مردم دنبال راهی هستند تا از پیری پوست‌شان جلوگیری کنند و یا حتی هر روز خود را جوان‌تر از روز پیش نشان دهند.

در این میان، بازار کرم‌ها، اسپری‌ها و آمپول‌های ضد پیری پوست بسیار داغ شده است، ولی آیا واقعا این مواد کارساز هستند؟

خانم دکتر فریده مهتی‌پور، متخصص پوست و مو به پرسش هایی درباره پیری پوست پاسخ داده‌اند.

 

خانم‌های چند ساله باید به دنبال خرید کرم ضد چروک باشند؟

تفاوت‌های فردی زیادی میان افراد گوناگون وجود دارد و این تفاوت‌ها میان نژادها و کشورهای گوناگون بارزتر می ‌شود.ولی معمولا حدود سن ۳۰ سالگی ساخت کلاژن در پوست کند شده و به تدریج متوقف می‌ شود.بنابراین شروع استفاده از کرم‌های محافظتی در حدود این سن پیشنهاد می ‌شود.

 

البته شروع استفاده از کرم‌های ضد چروک به نوع پوست فرد و میزان خشکی آن نیز بستگی دارد.ممکن است فردی با پوست بسیار خشک،این چروک‌ها را حتی از سن ۲۵ سالگی نیز داشته باشد،بنابراین زیر نظر پزشک می ‌تواند کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدچروک را حتی از این سن به‌ طور همزمان استفاده کند.

 

همه چروک‌های پوست ناشی از پیری‌اند؟

دو نوع چروک اصلی وجود دارد:

نوع اول چروک‌هایی که ناشی از انقباض ماهیچه‌های زیرین پوست است،مانند خطوطی که روی پیشانی یا اطراف دهان ایجاد می‌ شود. این چروک‌ها اغلب عمیق و مشخص بوده و به ویژه موقع حرف زدن و حالت دادن به صورت، بارزتر می ‌شوند.

 

نوع دوم چروک‌هایی است که به مرور زمان و با بالا رفتن سن خود را نشان می ‌دهند. دلیل ظهور این نوع چروک‌ها، از دست رفتن کلاژن و بافت کششی پوست است.

 

با بالا رفتن سن، کاهش بافت‌های پشتیبانی‌کننده پوست همراه با کاهش حجم استخوان،عمق چروک‌ها را بیشتر نمایان می ‌سازد.در این باره بهترین کار استفاده از کرم برای درمان چروک‌های سطحی و استفاده از مواد پُرکننده برای چروک‌های عمقی است.

 
چرا بعضی‌ها پوستشان زودتر از دیگران پیر می‌ شود؟
همانطور که می ‌دانید،روند پیری پوست روندی طبیعی است که با افزایش سن اتفاق می ‌افتد،ولی برخی عوامل خارجی این روند طبیعی را تسریع می‌ کنند که در این میان، آفتاب مهم ترین و اصلی‌ترین آنها محسوب می‌ شود.

 

رادیکال‌های آزاد تولید شده در پوست در نتیجه تابش اشعه آفتاب، به DNA سلول‌های پوست صدمه می ‌رسانند.البته مدت کمی زیر نور خورشید بودن ممکن است تغییر بارزی ایجاد نکند،ولی تماس‌های مکرر و طولانی با نور خورشید سبب پیر شدن تدریجی پوست خواهد شد.

 

در کنار آفتاب، عوامل دیگری از قبیل سیگار، آلودگی هوا ، استرس و … نیز در روند پیری پوست موثرند.

 
حالا چه ‌کنیم که پوستمان پیر نشود و چروک نخورد؟

بهترین کار،پیشگیری از تماس طولانی و مستقیم با آفتاب است.این کار را به وسیله کرم‌های ضد آفتاب با SPF مناسب و استفاده از پوشش مناسب مانند پوشیدن لباس و کلاه می ‌توان انجام داد اگر قبلا تماس‌های طولانی با نور خورشید وجود داشته و آثار خود را به جای گذارده است،استفاده از کرم‌های حاوی رتینوئید، کرم‌های لایه ‌بردار و کرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان توصیه می‌ شود.

 
استفاده از کرم‌های ضد چروک چطور؟

آنتی‌اکسیدان در بیشتر مواد غذایی،به ویژه میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد.این مواد در چای سبز نیز به وفور یافت می‌ شود.امروزه این مواد آنتی‌اکسیدانی به شکل دارو نیز در دسترس هستند.مصرف موضعی این داروها همراه با مصرف خوراکی آنتی اکسیدان ها می ‌تواند به طور نسبی در بهبود روند پیری پوست موثر باشد.

 

کرم ضد چروک از چه موادی تشکیل شده است؟

این کرم‌ها برحسب مارک‌هایشان انواع متعددی دارند و می ‌توانند حاوی اسیدهای میوه و رتینوئیدها، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و مرطوب‌کننده‌ها باشند. ویتامین‌های E و C و A نیز در بیشتر این کرم‌ها وجود دارند،هر چند که درباره پایداری این مواد در محیط و یا پس از تماس آن با پوست بحث‌های فراوانی وجود دارد.

 

شما ممکن است فهرستی طولانی از مواد تشکیل‌دهنده را روی این کرم‌ها مشاهده کنید،ولی در واقع مواد موثر این کرم‌ها،محدود و مشخص‌اند و مقداری از این مواد در واقع برای رطوبت‌رسانی و یا به عنوان مواد نگه‌دارنده وارد ترکیب کرم شده اند.

 
واقعا کرم‌های ضد چروک همانطور که در تبلیغات تاکید می‌ شود، پوست را جوان می ‌کنند؟

جوان شدن یک سلول پیر یا زنده شدن یک سلول آسیب‌دیده و یا مرده از نظر علمی معنایی ندارد. وقتی کرم ضد چروک استفاده می ‌کنید، تنها جلوی آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و دیگر صدمات محیطی را می ‌گیرید، ولی در صورتی که آسیب وارده به یک سلول بسیار شدید باشد، هیچ کرمی نمی‌ تواند موجب جوان‌سازی آن شود.

 

در این حالت، بهترین کار این است که به کمک پیلینگ طی چند مرحله، لایه‌هایی از این سلول‌های آسیب‌دیده را از پوست جدا کنید.

 

باقی ماندن سلول‌های آسیب‌دیده روی پوست، روند بازسازی پوست را مختل کرده و مهم تر آنکه در طولانی‌مدت می‌ تواند سبب ایجاد ضایعات متعدد پوستی شود، بنابراین برداشتن چند لایه از این سلول‌ها، علاوه بر تسریع بازسازی پوست و حفظ شادابی آن، در پیشگیری از بروز بسیاری از ضایعات پوستی هم موثر است

 

جدیدترین مطالب سایت