روند پیر شدن پوست

مجموعه : سلامت پوست
روند پیر شدن پوست

چگونه پوست پیر می شود ؟

 

بازسازی سلولی کند می شود، پوست حالت کشش و سختی اش را از دست می دهد و چروک ها ظاهر می شوند. حدفاصل بین چشم ها و لب ها، مناطقی هستند که بیشتر از بقیه نقاط دچار چین و چروک می شوند.

اما علاوه بر این عوامل ژنتیکی، عناصر خارجی هم در ایجاد چروک روی پوست نقش دارند.

 

دشمنان پوست

روند پیر شدن پوست با استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض آفتاب، سرما، باد و خشکی سرعت می گیرد. برخی از این عوامل عامل تولید رادیکال های آزاد هستند. رادیکال های آزاد مولکول های زائدی هستند که سیستم متابولیسم سلولی را برهم می زنند و باعث پیری زودرس پوست می شوند.

تغییرات هورمونی یائسگی نیز بر پوست زنان تأثیر می گذارد. در واقع، در زمان یائسگی، با کاهش شدید هورمون های زنانه، پوست نازک می شود و رو به خشک شدن می رود.

 

اقدامات کلیدی

پاک کردن آرایش، اکسیژنه و هیدراته (آب رسانی) کردن پوست، محافظت در مقابل آفتاب، اقداماتی ضروری برای همۀ سنین هستند. بهترین پیشگیری، مراقب مؤثر از پوست در مقابل امواج ماوراء بنفش است (با در سایه قرار گرفتن و استفادۀ دائمی از کرم های محافظت کننده).

 

روند پیر شدن پوست

یک توصیۀ مهم دیگر: سیگار نکشید!

توصیه می شود که از 30 سالگی، برای پیشگیری از پدیدار شدن چروک دور چشم، به طور منظم از مواد لایه بردار استفاده کنید، ضمناً برای تغذیۀ این ناحیه می توانید کرم های مخصوص را در این ناحیه بمالید.

* از 35 سالگی، می توانید مصرف کرم های ضد چروک و کرم های شب را آغاز کنید.

* از 40 تا 50 سالگی، باید آثار تغییرات هورمونی را با تغذیۀ پوست و فعال کردن مجدد فعل و انفعالات چربی ها، محدود کنید.

*تغذیه ای متعادل، سرشار از ویتامین ها، ریز مغذی ها و برخی اسید های چرب (امگا 3 و امگا6) نیز برای زیبایی پوست توصیه می شود.

مواد ضد چین و چروک

مولکول های متعددی در کرم های آرایشی و بهداشتی موجودند که آثار متفاوتی دارند. اسید های میوه ها و AHA ها به عنوان لایه بردار عمل می کنند و این اثر باعث روشن شدن پوست می شود. البته باید با احتیاط از آنها استفاده کرد، زیرا در عین حال ممکن است سرعت طبیعی نازک شدن پوست را افزایش دهند.

آنتی اکسیدان ها (خصوصاً ویتامین E، C و بتا کاروتن) با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و وضعیت سطح پوست را بهبود می بخشند.

رتینول، که از ویتامین A مشتق می شود، باعث بازسازی سلولی می شود و چین و چروک های ریز را کاهش می دهد؛ بنابراین، رتینول می تواند برای پیشگیری هم مفید باشد.
 
با این وجود توصیه می شود که پوست تان را با مقدار زیادی از مواد متفاوت و گوناگون مورد درمان قرار ندهید. 

روند پیر شدن پوست

پزشکی زیبایی

برخی روش های پزشکی زیبایی می تواند چین و چروک هایی را که دیگر قابل تحمل نیستند، از بین ببرد… امروزه روش ها و محصولات مورد استفاده در حال بهتر و بهتر شدن هستند. برای از بین بردن چین و چروک ها، بسته به محل قرار گرفتن شان و نوع شان، راه حل های متفاوتی پیشنهاد می شود.

در وحلۀ اول، مهم ترین اقدام مراجعه به یک پزشک زیبایی یا یک متخصص پوست با تجربه است.

روش پر کردن از طریق تزریق:

در این روش، همان طور که از نامش پیداست، محلی از پوست را که چروک دارد، پر می کنند. ماده ای که در این تزریق مورد استفاده قرار می گیرد باید قابل حل شدن باشد؛

 

این کار کم و بیش اثر سخت کنندگی دارد. تزریق به کمک یک سوزن ظریف در درون چروک، در غشاء میانی پوست، انجام می شود. این روش می تواند برای پر کردن شیار خط لبخند مورد استفاده قرار بگیرد. امروزه اسید هیلائورُنیک بسیار زیاد برای این تزریق مورد استفاده قرار می گیرد، خصوصاً برای چین و چروک های اطراف دهان. 

 

بوتاکس مانع عملکرد ماهیچه های مسئول بیان حالات بر روی هدایت عصبی می شود. این ماده خصوصاً برای چین و چروک های افقی پیشانی و چروک بین دو ابرو مفید است.

 
روشی دیگر در پزشکی زیبایی برای کاهش چین و چروک ها:

لایه برداری ویژه، خصوصاً برای برخی ا چین و چروک ها و خطوط.

 

جدیدترین مطالب سایت