مراقبت از پوست برای تمامی سنین

مجموعه : سلامت پوست
مراقبت از پوست برای تمامی سنین

سلامتی پوست برای تمامی سنین

برای بیشتر ما، این‌كه پوستمان هنگام صبح چه‌طور به نظر آید، درست مثل وضعیت آب و هوا در این‌كه چطور روزی را پیش رو خواهیم داشت اثر می‌گذارد.

 

از رختخواب كه بلند می‌شویم، جلوی آینه می‌رویم و طوری به تصویرمان در آینه نگاه می‌كنیم، گویی كه از پنجره به بیرون خیره شده‌ایم. چگونه روزی را پیش رو خواهیم داشت؟ یك روز روشن و آرام؟ یا رگباری از اتفاقات پیش‌بینی نشده؟ مه رقیقی از خطوط باریك؟ یا توده‌ی سیاهی از لكه‌های تیره؟

 

برای پاسخ گفتن به این سؤال شما كه چگونه به افق‌های روشن‌تری در مراقبت‌های پوستی دست یافت، ما پای صحبت بهترین متخصصین پوست سراسر آمریكا نشسته‌ایم و از آنان خواسته‌ایم تا راهنمایی‌های سرراست، صریح و آسانی را برای تمامی سنین ارائه دهند.

 

مراقبت از پوست برای تمامی سنین

 

برنامه‌ی شكست ناپذیر شما: برای سنین 20 سالگی‌تان

از محصولات بهداشتی-آرایشی مناسب استفاده كرده و تلاشتان را روی پیش‌گیری از آسیب متمركز كنید دكتر رنالا هیرش، منتخب جمعیت پوست، زیبایی و جراحی زیبایی آمریكا معتقد است كه: «شما در سنین 20 سالگی به كرم‌های ضد چین و چروك یا لایه‌برداری پوست نیازی ندارید».
 

 

پاك كننده‌ها:

لوپو می‌گوید: «اگر از پوستی نرمال (نه چرب و نه خشك) برخوردارید، كافی است كه پیش از خواب آن را بشویید». در غیر این‌صورت از پاك‌كننده‌های ملایم استفاده كنید. این پاك‌كننده‌ها در مورد افرادی‌ با پوست چرب می‌توانند به صورت ژل باشند و در مورد پوست‌های خشك از تركیبات حاوی شیر تشكیل شده باشند.
 

ضد آفتاب:

یك مارك را انتخاب كنید، فرقی نمی‌كند كه چه ماركی؛ اما اطمینان حاصل كنید كه از SPF 15 یا 20 برخوردار است و در عین‌حال از پوست شما در برابر UVA و UVB محافظت می‌كند. ضدآفتاب را در تمام سطح پوست خود شامل صورت، گردن و سیـنه مورد استفاده قرار دهید (این نكته موضوعی حیاتی است و ارتباطی به سن ندارد).
 

مراقبت‌های شبانه:

از یك مایع مرطوب‌كننده یا یك مرطوب‌كننده‌ی فاقد چربی استفاده كنید. بسیاری از متخصصین پوست توصیه می‌كنند كه برای این منظور از رتینوئیدهای مشتق از ویتامین A استفاده كنید.

 

این داروها بهترین داروهای ممكن (استاندارد طلایی) كاستن خطوط ظریف و چین و چروك‌های پوستی، تحریك كلاژن و درمان جوش‌های پوستی‌اند. هم‌چنین می‌توانید از محصولات OTC (فروش بدون نسخه) حاوی رتینول كه نسبت به رتینوئید از كارآیی كم‌تری برخوردارند، استفاده كنید.

 

هیرش می‌گوید: «پیش از خواب، مقداری از این كرم‌ها، به اندازه‌ی یك لوبیا را به‌طور یكنواخت در سطح صورت و نیز بالا و پایین چشم‌هایتان بمالید؛ به این ترتیب دیگر نیازی به كرم‌های چشم نخواهید داشت».
 

مراقبت از پوست برای تمامی سنین

 

برنامه شكست ناپذیر شما: برای سنین 30 سالگی‌تان

دكتر سوزان تیلور، استادیار پوست در دانشگاه كلمبیا معتقد است: «حتی اگر به خوبی از پوستتان مراقبت كرده باشید، در سنین 30 سالگی احتمالاً شاهد بروز خطوط باریك و چین و چروك خصوصاً در اطراف چشم‌ها و دهانتان خواهید بود».
 

 

پاك كننده‌ها:

به هنگام صبح، از یك شوینده (پاك‌كننده‌ی) حاوی آلفاهیدروكسی اسید (AHAs) استفاده كنید تا منجر به پوسته‌ریزی شود. به هنگام عصر از یك شوینده روغنی استفاده كنید.
 

ضدآفتاب:

علاوه برداشتن SPF 15 تا 20 و محافظت علیه اشعه‌های UVA و UVB، ضد آفتاب شما بایستی محتوی آنتی‌اكسیدان‌هایی، نظیر چای سبز یا سفید، انار یا ویتامین C باشد.

 

این آنتی‌اكسیدان‌ها از پوست شما در برابر رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كنند. زمان آن فرارسیده است كه از كرم‌های چشم، به‌طور روزانه استفاده كنید.

 

دكتر تیلور توصیه می‌كند برای پوشش دادن دوایر تیره‌ی پوست، از ضدآفتاب‌های حاوی هیدروكینین، ویتامین C و تركیبات بوتانیكال استفاده كنید. این تركیبات نظیر اسید كوجیك، سُوی یا شیرین بیان باعث درخشندگی پوست می‌شوند. برای پوشش دادن مناطق پف كرده‌ی پوست، از ضدآفتاب‌های حاوی كافئین استفاده كنید و در نهایت برای مرطوب كردن هرچه بیش‌‌تر، ضدآفتاب‌های حاوی هیالورونیك اسید را انتخاب كنید.

 

مراقبت‌های شبانه:

هیرش معتقد است: «از هنگامی‌كه وارد دهه‌ی سوم عمرتان می‌شوید، دیگر رتینوئید یا رتینول برای شما ایده‌آل نیستند». بنابراین در صورتی‌كه متخصص پوستتان، رتینوئید برایتان نسخه نكرده، از یك كرم شبانه یا سرم حاوی رتینول استفاده كنید.

 

مراقبت از پوست برای تمامی سنین

 

برنامه‌ی شكست ناپذیر شما: در سنین چهل سالگی‌تان

نشانه‌های آن مسافرت‌های كنار دریای دوران نوجوانی هم‌اكنون در صورتتان ظاهر می‌شود. به تدریج آثار تجمعی آسیب‌های ناشی از آفتاب را به صورت لكه، نقاط قرمز و التهاب روی پوستتان مشاهده می‌كنید.

 

هم‌چنین كلاژن و الاستیسیته‌ی پوست خود را بیش‌ از پیش از دست می‌دهید؛ و پوستتان دچار خشكی و كمبود رطوبت می‌شود. از آن‌جایی كه پوستتان هم‌چون سابق نور را باز نمی‌تاباند، درخشندگی گذشته را نخواهد داشت.

 

پاك‌كننده‌ها:

دكتر آوا ت.شامبن، استادیار پوست دانگشاه UCCA می‌گوید: «اگر توانایی تحمل یك پاك‌كننده‌ی ملایم حاوی آلفاهیدروكسی اسید (AHA) یا سالیسیلیك اسید را دارید، یك‌بار در روز از آن استفاده كنید، در غیر این صورت هر صبح و شب پوست خو را با یك پاك‌كننده‌ی روغنی (كه به انواع ژلی ارجح است) شست و شو دهید.

 

(می‌توانید برای این منظور از كرم پاك‌كننده‌ی ملایم، پاك‌كننده كرمی و ضد آفتاب یا شیر پاك‌كن استفاده كنید).

 

ضد آفتاب‌ها:

دكتر شامبن در رابطه با ضد آفتاب‌ها توصیه می‌كند كه توأم با مصرف ضد آفتاب وسیع‌الطیف خود كه از SPF 15 تا 20 برخوردار است، تعدادی از كرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌های محتوی حداقل دو نوع آنتی‌اكسیدان مختلف نظیر لیكوپن، چای سبز و سوی نیز استفاده كنید، به نحوی كه یك روز در میان كرم یا لوسیون حاوی آنتی‌اكسیدان خود را تغییر دهید.

 

دكتر شامبن معتقد است كه قطع كردن استفاده از این كرم‌های آنتی‌اكسیدان، نفع بیشتری عاید شما می‌كند، چراكه آنتی‌اكسیدان‌ها مختلف برای برطرف كردن مشكلات متفاوتی كاربرد دارند. دكتر هیرش نیز معتقد است در صورتی‌كه چین و چروك در سطح پوستتان ظاهر شده، بهتر است از تركیبات حاوی پپتید استفاده كنید، این تركیبات باعث تقویت كلاژن می‌شوند.

 

برای بهبود بخشیدن به خشكی پوست از كرم‌های مرطوب‌كننده‌ی قوی حاوی اسیدهیالورونیك، پترولاتوم، كره‌ی شی یا انواع روغن استفاده كنید.
 

مراقبت‌های شبانه:

هم دكتر شامبن و هم دكتر هیرش معتقدند كه یك رتینوئید نسخه شده بهترین گزینه است. چنین تركیبی لكه‌های قهوه‌ای را كاهش داده، پوسته‌ریزی و تولید كلان‌ژن را افزایش می‌دهد، هم‌چنین باعث افزایش ضخامت اپیدرم شده و می‌تواند آسیب‌های پیش سرطانی ناشی از تشعشع آفتاب را از میان ببرد. اگر پوست شما تحمل استفاده از رتینوئید به‌طور روزانه را ندارد، می‌توانید از آن به‌طور یك شب در میان استفاده نمایید.

 

مراقبت از پوست برای تمامی سنین

 

برنامه شكست ناپذیر شما: در سنین 50 سالگی

 

حتی فكر بازنشته كردن خود از مراقبت‌های پوستی را به ذهنتان راه ندهید!

 

هرگز برای جلوگیری از صدمات ناشی از تشعشع آفتاب، یا برای قطع سیر پیش‌رفت آسیب‌های پیشین دیر نیست. چرخه‌ی بازسازی سلولی كند است، از این رو مهم‌ترن تغییری كه شما متوجه آن خواهید شد خشكی و كاهش الاستیسیته‌ی پوستتان خواهد بود.

 

خطوط و چین و چروك‌های پوست شما حتی پس از لبخند یا چشمك زدن هم‌چنان باقی می‌مانند؛ حفره‌های پوستتان خصوصاً در ناحیه‌ی گونه‌ها و روی بینی واضح‌تر می‌شوند.

 

پوست شما مستعد بروز ورید‌های عنكبوتی شكل، افزایش رنگدانه (لكه‌های ناشی از سن) و لكه‌های پیش سرطانی به دنبال آسیب‌‌های تشعشع آفتاب خواهد بود.

 

زمانی كه به دهه‌های 60 و 70 سالگی‌تان پا می‌گذارید، تمامی مشكلاتی كه در سنین 50 سالگی‌تان آغاز شده بودند، شدت می‌گیرند. خوشحال نیستید كه به آسودگی پس از یائسگی قدم گذاشته‌اید؟
 

پاك‌كننده‌ها:

هر صبح و شب از یك پاك‌كننده‌ی غیر صابونی یا یك شوینده‌ی كرمی شكل و یا كف استفاده كنید.
 

ضدآفتاب‌ها:

زمانی‌كه پوستتان هم‌چنان مرطوب است از یك سرم حاوی پپتید یا یك آنتی‌اكسیدان نظیر ویتامین C استفاده كنید.

 

سرم‌ها، به‌طور معمول، آسان‌تر از كرم‌ها و لوسیون‌ها جذب پوست می‌شوند. سپس از یك ضد آفتاب با بازه‌ی وسیع و SPF 15 یا 20 استفاده كنید كه دارای قابلیت محافظت در برابر UVA و UVB باشد.
 

 

مراقبت‌های شبانه:
توصیه‌ی دكتر وندی اِ.رابرتن، استادیار مركز پزشكی دانشگاه لومالیندا، این است كه Renova را امتحان كنید، نوعی رتینوئید دارویی كه از قابلیت مرطوب كنندگی بالاتری نسبت به سایر تركیبات برخوردار است.

جدیدترین مطالب سایت