مشکلات پوستی و راه درمان آن

مجموعه : سلامت پوست
مشکلات پوستی و راه درمان آن
پوست حساس ترین و در عین حال،به خاطر ارتباط مستقیم با عوامل بیرونی،پرمخاطره ترین عضو بدن است.البته عوامل درونی هم به همین میزان در سلامت و یا عدم سلامت پوست مؤثرند.
 
جوش های صورت یا آكنه معمولاً در سنین بلوغ به وجود می آید.علت هم این است كه وقتی غدد ( جنسی ) آندروژن شروع به فعالیت می كند و هورمون مردانه تولید می شود فعالیت غدد چربی هم زیاد می شود.
 
 
در نتیجه یك سری میكرب هم كه به طور عادی روی پوست قرار دارد بیماری زا و سبب جوش و خارش و سوزش می شود كه در اثر دستكاری و كندن،جای آن باقی می ماند.
 
 
گاهی هم این جوش ها آن قدر شدید و عمیق هستند كه به صورت كیست های متورم چركی در می آید.این یكی از شایع ترین علت آكنه و یا جوش صورت است.البته عوامل دیگری مثل آفتاب،سرما،گرما و هوای آلوده هم در پدید آمدن این جوش ها مؤثرند.
 
البته اگر از پوست مراقبت نشود،غیر از آكنه برخی دیگر از بیماری های التهابی ناشی از تحریك پوست هم به وجود می آید كه مشكل آفرین است.لازم به ذكر است كه لكه ها و آثاری كه بعد از رفع جوش ها در صورت می مانند از طریق پیلینگ قابل رفع شدن هستند.

 

موهای زاید

بسیاری از خانم ها از وجود موهای زاید گلایه دارند.واقعیت این است كه معمولاً در بدن خانم ها هم هورمون های مردانه وجود دارد كه البته مقدار آن بسیار كم است؛هر وقت این مقدار بیشتر از اندازه باشد اولین تغییر،تبدیل موهای كركی موجود در سطح پوست به موهای خشن است كه به این پدیده هیرسیزم گفته می شود .

 

در مواردی اگر هورمون خیلی بیشتر از حد معمول باشند برخی صفات ثانویه مثل ریزش موی سر نیز پیش می آید.در این موارد بایستی به پزشك متخصص غدد مترشحه مراجعه،و آزمایش های هورمونی انجام داد.اگر موها هنوز زیاد  نباشند و مشكل هورمونی هم نباشد با لیزر قابل برداشتن است.

آلرژی های پوستی:

برخی از انواع آلرژی های پوستی هستند كه گاهی هم بسیار شدید است.می دانید كه پوست یك لایه محافظ دارد،وقتی خانم های خانه دار با مواد شیمیایی مثل انواع پاك كننده و سفید كننده و مواد تحریك كننده پوست سروكار دارند پوست آسیب پذیر می شود و به جایی می رسند كه نه تنها وایتكس و تاید و غیره به پوست آسیب می زند حتی آب میوه و نفت و الكل هم كه به دست بخورد ایجاد التهاب می كند.
 
 
در نتیجه پوست ترك می خورد و زخم می شود.به خصوص كسانی كه زیاد اهل شستشو هستند و در فصل سرما زیاد شستشو می كنند مشكلاتی مثل كهیر به سراغشان می آید.
 
 
البته یك سری از عوامل خارجی و داخلی دیگری هم هستند كه موجب آلرژی های پوستی می شوند ؛مثلاً در محیطی كه گرده های گیاهی یا مواد شیمیایی پخش می شود استفاده از برخی مواد آرایشی یا وسایل زینتی مثل گردنبند و گوشواره نیز ایجاد حساسیت می كند.بعضی از انواع  كهیرها هم ریشه در مشكلات درونی دارد.
 

چین و چروك صورت:

چین  و چروك صورت در بعضی موارد خیلی زود پیدا می شود ولی به طور طبیعی همان طور كه عضلات جمع می شود پوست هم دچار چین و چروك می شود.البته عواملی مثل تابش مستقیم نور آفتاب در بروز این مشكل  تأثیر دارد برای رفع چین و چروك پوست در گذشته از عصاره برخی گیاهان استفاده می شد امروزه كرم های مختلفی در بازار عرضه می شود كه موجب ترمیم پوست و تقویت و شادابی آن می شود .
 
 
جدیدترین مطالب سایت