میخچه و پینه چیست؟

مجموعه : سلامت پوست
میخچه و پینه چیست؟

میخچه و پینه چیست؟

 

علت و راه درمان میخچه و پینه چیست ؟

ضخیم شدن و سخت شدن لایه های پوست به دلیل وجود فشارها وسایشهای متوالی در منطقه‌ی فشار و پو ست پوست شدن و خشکی پوست در آن منطقه را پینه یا (tyloma  ) گویند درواقع پینه‌ها راههای طبیعی هستند که بدن برای محافظت از خود استفاده می‌کند و معمولا در‌دناک نیستند.

 

میخچه : (corns)

وقتی که پینه گسترش می‌یابد ودر مرکز آن تجمعی از سلولهای مرده بوجود می‌آید تبدیل به میخچه یا (heloma ) می‌گردد.

البته میخچه ها معمولا در ناحیه انگشتان پا یا در کناره و جاهای برجسته پاها بوجود می‌آید در حالیکه پینه ها در دست‌ها، پاها و یا هر نقطه‌ای از بدن که تحت فشار است ایجاد می‌گردد.

 

علل موثر در ایجاد پینه و میخچه :

 

علل خارجی :

    کفش و جوراب نامناسب
    کارهای دستی (به خصوص در کارگران که اکثر کارهای خود را با دست انجام می‌دهند)
    نپوشیدن کفش‌در ورزشکاران با فعالیتهای ورزشی حرفه‌ای

 

علل داخلی :

    برجستگی بیش از اندازه استخوان
    اختلالات استخوانی یا مفاصل

 

علائم :

پوست ضخیم شده‌ای که ممکن است به رنگ صورتی یا قهوه‌ای یا زردرنگ باشد و در نواحی برجسته استخوانی قابل دید باشد و ممکن است سوزش داشته یا ضربان دار باشد. اگر چه میخچه‌ها و پینه ها شرایط خطر‌ناکی را برای سلامت فرد ایجاد نمی‌کنند اما آنهایی که درمان نشوند می‌توانند دردناک باشند. با ادامه پیدا کردن فشار در منطقه و کلفت شدن پوست کم‌کم بدن آن منطقه را بیگانه طلقی می‌کند و زخم‌هایی در آنجا ایجاد می‌شود در نتیجه احتمال بروز عفونت در منطقه زیاد می‌گردد.

سخت ترین میخچه‌ها آنهایی هستند که بر روی قسمت خارجی انگشت کوچک پا ایجاد می‌شوند و خوشخیم‌ترین آنها بین انگشتان پا ایجاد می‌گردند.

 

درمان

در‌مان‌های دارویی تنها علائم بیماری را از بین می‌برند و در واقع هیچ اقدامی ‌در جهت از بین بردن علت ایجاد کننده‌ی میخچه انجام نمی‌دهند. داروهای شیمیایی مثل اسید‌ها که به منظور درمان استفاده می‌شوند، میخچه ها و هر آنچه بر روی آن باشد را از بین می‌برند و این عمل برای افراد سالم با ریسک همراه است و برای افرادی که دیابت دارند و یا گردش خون ضعیف دارند بسیار خطر‌ناک است. یکی از روش‌های سنتی که افراد استفاده می‌کنند بریدن میخچه است این عمل اگر به وسیله‌ی خود فرد و یا یک فرد نا‌وارد و بدون رعایت نکات بهداشتی انجام شود بسیار خطرناک است و احتمال ایجاد عفونت درآن منطقه بسیار زیاد خواهد بود.

 

اقداماتی که می‌توانیم به منظور بهبود انجام دهیم:

    استفاده از بانداژ در ناحیه و همچنین استفاده از مرطوب کننده.
    می‌توانید از سنگ پا برای سایش پس از خیساندن درآب گرم استفاده کنید.
     استفاده کردن از کفش، جوراب و دستکش‌های  مناسب و در کل حذف کردن فشارها وسایش‌‌‌ها از منطقه‌ی مورد نظر
    افرادی که دیابت دارند و یا گردش خون ضعیف دارند در پوشش کفش مناسب و مراقبت دائم جهت پیشگیری از ایجاد عفونت باید مراقبتهای لازم را انجام دهند.
    اگر در ناحیه‌ی میخچه زخم یا عفونت ایجاد شد باید حتما به پزشک مراجعه شود و بافت صدمه دیده با جراحی خارج گردد. در مان با آنتی بیوتیک در این موارد لازم است.

 

جدیدترین مطالب سایت