نحوه ی شستن طلا و جواهر

نحوه ی شستن طلا و جواهر

شستن طلا و جواهر

 

برای‌ این‌ کار دو روش‌ توصیه‌ می‌‌شود:

 

الف) با مخلوط كردن‌ جوش‌ شیرین‌ و مایع‌ ظرفشویی،‌ خمیری‌ تهیه‌ كنید. طلا یا جواهر را به‌ خمیر آغشته‌ كنید و بعد از چند دقیقه‌ با آب‌ بشویید.

 

ب) طلاها را در محلولی‌ از آب‌ و مایع‌ ظرفشویی‌، یا آب‌ و پودر لباسشویی‌ و کمی‌وایتکس قرار دهید. محلول‌ را به‌ همراه‌ طلای‌ داخل‌ آن‌ روی‌ اجاق‌ گاز جوش‌ آورید. به‌ این‌ ترتیب، جرمی‌كه‌ در لابه‌لای‌ طلا وجود دارد به‌ راحتی‌ خارج‌ می‌‌شود.

 

توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ این‌ روش‌ برای‌ شست‌ و شوی‌ جواهر مناسب‌ نیست. پس‌ از خارج ‌كردن‌ طلاها، آنها را بررسی‌ و با یك‌ مسواك‌ كوچك‌ تمیز كنید. سپس‌ با آب‌ بشویید و روی‌ حوله ‌ای‌ قرار دهید. برای‌ خشك ‌كردن‌ سریع‌ می‌‌توانید از سشوار كمك‌ بگیرید.

 

تمیزكردن‌ جواهرات‌ بدل‌

برای‌ تمیز كردن‌ جواهرات‌ به‌ اصطلاح‌ اتمی، از جوش‌ شیرین‌ استفاده‌ كنید. به‌ این‌ صورت‌ كه‌ مقداری‌ جوش‌ شیرین‌ روی‌ سطح‌ نمناك‌ برس‌ مسواك‌ بریزید و آن‌ را به‌ آرامی‌روی‌ این‌ جواهرات‌ بمالید تا براق‌ شوند.

 

نگهداری‌ از طلا و جواهر

 

برای‌ نگهداری‌ صحیح‌ از طلا و جواهر آنها را در جعبه‌ های‌ خود قرار دهید. همچنین‌ می‌توانید دفترچه ‌ای‌ پارچه ‌ای‌ درست‌ كنید و طلاها را با سنجاق ‌قفلی‌ در آن‌ وصل‌ كنید؛ به‌ گونه ‌ای‌ كه‌ سطح‌ آنها به‌ هم‌ ساییده‌ نشود، زیرا در اثر سایش‌ از وزن‌ آنها كاسته‌ می‌شود. دفترچه‌ را در مكانی‌ امن‌ قرار دهید.

 

 

براق‌ كردن‌ طلا و جواهر

 

برای‌ براق‌ كردن‌ طلا و جواهر دو روش‌ پیشنهاد می‌شود:

 

الف) مقداری‌ خاك‌اره‌ نرم‌ یا خاكستر چوب‌ تهیه‌ كنید و زیورآلات‌ را درون‌ آن‌ فرو ببرید. سپس‌ به ‌وسیله‌ خاك ‌اره‌ یا خاكستر چوب، سطح‌ آنها را مالش‌ دهید. پس‌ از پاك ‌كردن‌ طلا و جواهر از خرده‌های‌ چوب‌ یا خاكستر، شفافیت‌ و برق‌ چشمگیری‌ را مشاهده‌ خواهید كرد.

 

ب) با مالش‌ دادن‌ قطعه‌ ای‌ چرم‌ یا پارچه‌ نخی‌ بر سطح‌ طلا، برق‌ و جلای‌ خاصی‌ به‌ وجود می‌آید.

 

بازكردن‌ گره‌ زنجیر

 

اگر زنجیر گردنبندتان‌ گره‌ خورد، آن‌ را روی‌ سطحی‌ صاف‌ و صیقلی‌ بگذارید و مقداری‌ روغن‌ بچه‌ در محل‌ گره‌ بریزید. سپس‌ با یك‌ سوزن‌ كلفت‌ به‌ آرامی‌گره‌ را باز كنید.

 

جدیدترین مطالب سایت