جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

مجموعه : اخبار ورزشی
جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

دختران ایرانی بسیار پر تلاش ظاهر شده اند و تمرین های آنان در کشتی گیری بسیار خوب و سالم است با این کشتی گیران زن بیشتر آشنا شوید تالاب را دنبال کنید.

 

ورزش کشتی در ایران برای بانوان به گونه ای خاص مطابق با قوانین اسلامی و پوشش خاص برگزار می شود که گزارش کاملی از آن را در زیر می بینید. ورزش زنان ایران در چند دهه اخیر با تحولات اساسی روبرو شده است. هر روز در شبکه های اجتماعی، تصاویری از بانوان ورزشکار که در کسوت قهرمان، مربی و مشاور فعالیت دارند

 

و نام و نشان و آدرس صفحات آنان در شبکه های اجتماعی بازتاب ملی و بین المللی پیدا کرده است، مشاهده می کنیم که از استقبال گسترده بانوان ایرانی به ورزش های حرفه ای خبر  می دهد.علاقه بانوان ایرانی به ورزش، گر چه به نسبت بسیاری از ملت های جهان، ضعیف و محدود است و این ناهنجاری ریشه در سبک زندگی و مقولات سیاست گذاری کلان و اقتصادی در عرصه بانوان ایران دارد،

 

اما به هر حال در دو دهه اخیر، ورزش بانوان در سطح ملی و بین المللی افتخارات بسیاری کسب کرده است.از لیلا رجبی، قهرمان پرتاب دیسک ایران و آسیا تا همین چند وقت پیش که کیمیای تکواندوی ایران، با کسب برنز المپیک ۲۰۱۶ برزیل، در ورزش ایران تاریخ ساز شد، ما شاهد نسل جدیدی از بانوان ایرانی هستیم که پتانسیل شکار برترین نشان های جهان که پیش تر در ورزش زنان کشورمان مسبوق به سابقه نبود را از  خود بروز می دهند.

 

خیلی ها با جادوی شبکه های اجتماعی عکس محور و ویدئو محور، با ورزش های مختلف آشنا می شوند و انتشار تصاویر بانوان ورزشکار موفق فعال و خوشحال نیز، آنان را به ورزش کردن تشویق می کند. این امر خوشایندی در شبکه های اجتماعی است که سبب می شود تا سبک زندگی افراد از وضعیت سنتی و کم تحرک، به رفتاری شاد و فعال در باشگاه های ورزشی و زمین های مسابقه هدایت شود.

 

به گزارش تالاب ورزش بانوان ایرانی، اکنون در ورزش هایی مانند بدنسازی و پرورش اندام، مشت زنی، مچ اندازی و حتی کشتی آلیش، مخاطبان بسیاری دارد که این استقبال، بازتاب های گسترده ای در رسانه ای داخلی و بین المللی هم داشته است.

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصویر بانوان کشتی آلیش ایران که در رقابت های جهانی قرقیزستان عنوان نایب قهرمانی جهان را کسب کردند. تصویر سمیه حیدری و یگانه غریب گشتی، دو بانوی قدرتمند آلیش ایران

 

گزارش امروز پارس ناز، نگاهی دارد به فعالیت های تیم ملی کشتی آلیش زنان ایران تا در این سعی و روال، با این ورزش جالب و کم تر دیده شده زنان کشورمان آشنا شویم.

 

از مچ اندازی تا کشتی: واقعیتی از ورزش بانوان ایران

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

در خبرها خواندیم که فعالیت های بین المللی زنان بدنساز کشورمان در رقابت های بین المللی، خلاف عرف و قانون تشخیص داده شد و ممنوع گردید. اما با این حال، علاقه ورزشکاران زن کشورمان به حضور در باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام در سطح حرفه ای، همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد بانوان جوانی که تمرین با پولادهای سخت و سرد را به ورزش های راحت برای بانوان ترجیح می دهند، روز به روز در حال افزایش است.

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصویر تیم ملی کشتی آلیش بانوان ایران که در شهریور ۹۵، نایب قهرمان جهان شدند

 

به گزارش تالاب این فقط ورزش سنگین بدنسازی نیست که با استقبال زنان همراه شده است. مچ اندازی، ورزشی کاملا مردانه، اکنون نه تنها یک ورزش معمولی برای زنان علاقمند به تجربه های هیجانی ورزش نیست،  بلکه تیم ملی مچ اندازی بانوان تشکیل شده و قصد دارد تا در رقابت های جهانی شرکت کند.

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

علاوه بر این دو ورزش سخت و تا حدودی مردانه، ورزش دیگری هم هست که امروزه با استقبال گسترده بانوان به خصوص در مراکز استانهای کشور همراه شده و در چند سال اخیر، یکی از ورزش های حرفه ای ورزش زنان به شمار می رود.

 

کشتی آلیش، ورزشی که کمتر درباره آن شنیده ایم و حتی درباره حضور گسترده بانوان ایرانی در آن، مطالبی خوانده ایم.

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

بهشهر، قهرمان کشتی آلیش استان کشتی پرور مازندران

 

مازندران، قطب کشتی ایران و جهان است و این خطه کشتی پرور، قهرمانان بسیاری به ورزش ایران و جهان تقدیم کرده است که بخشی از کاروان طلایی های المپیک ایران در ۴۰ سال اخیر، از این استان سرسبز زیبای شمالی هستند.

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصویری از تمرینات تیم ملی کشتی آلیش ایران

 

زنان کشتی گیر مازندرانی، همچون کشتی گیران مرد، در فهرست برترین کشتی گیران ایران قرار دارند و همین چند وقت پیش، در رقابت های کشوری کشتی آلیش بانوان کشور، تیم کشتی زنان مازندران، عنوان قهرمانی را تصاحب کرد.

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

یگانه غریب گشتی، عضو تیم ملی بانوان آلیش کار ایران که بخاطر پرتاب بطری آب از جایگاه تماشاگران، مدتی محروم شد

 

ظرف چند سال اخیر، تیم ملی کشتی آلیش بانوان ایران به رقابت های بین المللی اعزام شد و افتخارات بسیاری نیز کسب کرد.

 

درباره کشتی آلیش

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصویر اجرای یکی از فنون سخت آلیش توسط بانوان پر قدرت ایرانی

 

آلیش یعنی شروع کردن و گرفتن کمربند، بخش جدایی ناپذیر از این رشته ورزشی سخت و نفس گیر است. آلیش کاران، باید هم از نظر بدنی قوی باشند، اما سخت ترین تکنیک ها را در شرایط دشوار، انجام دهند. برای بانوان آلیش کار ایران که می بایست با حجاب کامل در رقابت ها شرکت کنند، اوضاع به نسبت رقبا، کمی متفاوت می شود.

 

فنون رشته کشتی آلیش، بسیار شبیه جودو است. فن کمر، لنگ، سر زانو، لنگ کردی، پیش انداز و جفت پا، از جمله فنون این رشته ورزشی قدرتی به شمار می رود.آلیش در زبان فارسی به معنی مبایحه و در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن است که به عنوان یک نام بر روی یک نوع کشتی محلی نهاده شده

 

که به آن کشتی با شال هم می‌گویند. این ورزش از سال های بسیار دور به صورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ایران، لیتوانی، قزاقستان، … و در کل، آسیای میانه دارای ریشه بوده و در سرزمین پهناور ایران در مناطقی از جمله استان خراسان، گلستان، مازندران، … دارای آثار دیرینه است.

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصویری از تمرین تیم ملی آلیش بانوان- ۱۳۹۳

 

فعالیتهای بین‌المللی این ورزش از سال ۱۹۹۰ آغاز گردیده و قوانین مسابقات آن توسط آقایان بای آمان آرکین از قرقیزستان، عبدالکریم سودی از ایران، ناصر عزیزوف از ازبکستان، ویلتا کنتا تاس از لیتوانی تنظیم گردیده و در سال ۱۹۹۵ اولین دوره مسابقات بین‌المللی آلیش با قوانین متحد الشکل در کشور قرقیزستان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد.

 

هم اکنون ۳۹ کشور جهان دارای فدراسیون و انجمن رسمی و ۵۸ کشور جهان بصورت غیر رسمی در این زمینه فعالیت دارند.

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصاویری از تمرین تیم ملی بانوان قدرتمند آلیش کار ایران

 

کشتی آلیش، کشتی سنتی و محلی با پیشینه ای دیرینه در استان سرسبز مازندران است و در میان بانوان ورزشکار شمالی و همچنین زنان ورزشکار کشورهای حاشیه دریای خزر، روز به روز با استقبال بیشتر مواجه می شود.

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

مریم قربانی، از قهرمانان کشتی آلیش بانون ایران

 

آمارهای دقیقی از میزان علایق بانوان شمالی به این رشته جذاب و هیجانی اما سخت وجود ندارد، اما به نظر می رسد، حتی زنان خانه دار شمالی نیز بعضا به انجام این ورزش علاقه نشان داده اند. برخی از عاشقان این ورزش در شمال، مسیر سختی را برای حضور فعال در این رشته در دستور کار دارند که مریم قربانی، دختر ۲۵ ساله اهل آمل یکی از آنهاست.

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

قبلاً گفته بود بخاطر اینکه در شهرش، مربی نبود، به خاطر شرایط و تمرینات خوب خانم اسماعیلی، مربی تیم ملی به قائم شهر و ساری و حتی بهشهر برای تمرین می رود. بهشهری ها، بهترین تیم کشتی آلیش بانوان ایران را در اختیار دارند.

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصاویری از رقابت های کشتی بانوان آلیش کار ایرانی

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

رقابت های کشتی آلیش بانوان قهرمانی کشور در بهمن ماه ۹۵- اراک

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصویری اجرای یکی از فنون کشتی آلیش در جریان رقابت های قهرمانی کشور

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصویر رقابت های کشتی گراپلینگ قهرمانی بانوان ایران در اراک – بهمن ۹۵

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصویر اجرای فن لنگ در رقابت های کشتی آلیش و گراپلینگ قهرمانی کشور

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصویر ورزشی جالب از اجرای فنون کشتی آلیش در حالت نشسته- قهرمانی کشور- بهمن ۹۵

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

تصویر رقابت های کشتی آلیش قهرمانی کشور که یکی از آلیش کاران، با مشکل مواجه شد- بهمن ۹۵

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

همانند ورزش جودو، آلیش کاران نیز می بایست از کمربند حرف برای اجرای فنون این ورزش سنتی استفاده کنند

درس هایی از بانوان قدرتمند

جدال کشتی گیر های دختر ایرانی + عکس

۱- امیدواریم کشتی آلیش بانوان جای پای خود را در برنامه های ورزشی و خبری صدا و سیما باز کند.

 

۲- راه اندازی پرتال رسمی و چند رسانه کشتی آلیش ایران، می تواند در هدایت دختران علاقمند به این رشته ورزشی سخت و نفس گیر، تاثیر گذار باشد.

 

۳- معاونت زنان فدراسیون کشتی کشورمان، اطلاع رسانی گسترده ای از اقدامات و برنامه های حال و آینده کشتی آلیش را از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی در دستور کار قرار دهد.

 

۴- کشتی آلیش، به عنوان ورزشی سخت با فنون پیچیده و نفس گیر، می تواند زمینه افزایش اعتماد به نفس و تقویت جسمی و روحی دختران جوان را سبب شده و معرفی بهتر آن به جامعه ورزش زنان، اهیمت بسیار دارد.

 

۵- حمایت از کشتی گیران زن آلیش کار ایرانی، همچون سایر بانوان قهرمان ورزش کشور، شایسته و بایسته نیست و این امر می تواند با پشتیبانی مادی و معنوی سازمان های مختلف در راستای توسعه مسئولیت های اجتماعی آنان (CSR) همراه گردد. قطعا حمایت از بانوان آلیش کار و به طور کل ورزشکاران زن در ورزش های سخت، برد تبلیغاتی خوبی برای حامیان متعهد در داخل و خارج از کشور به ارمغان می آورد.

 

امیدواریم ورزش حرفه ای زنان کشور، در برنامه ششم توسعه اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار برنامه ریزان به خصوص وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرد.

 

جدیدترین مطالب سایت