دانستنی های المپیک زمستانی

مجموعه : اخبار ورزشی
دانستنی های المپیک زمستانی

اسکی آلپاین

پرمدال ترین رشته النپیک زمستانی اسکی آلپاین است که خودش ده دور برگزار می شود، از ترکیبی و سرعتی گرفته تا اسلالوم و اسلالوم بزرگ.

 

اسکی بازان اتریشی در المپیک 2006 آوریل 14 مدال در ماده الپاین بدست آوردند که چهارتایش طلا بود از میان چهار نماینده ایران سه نفر در اسکی آلپاین شرکت می کنند. پوریا و حسن ساوه شمشکی در بخش مردان و مرجان کلهر در بخش زنان.

 

بای اتلون

این ماده دو بخش دارد که هواداران زیادی را به خود جذب می کند هم اسکی صحرانوری است و هم تیراندازی این ورزش یادآور بخشی از زندگی اسکیموهاست که در مسافت های طولانی اسکی می کردند و برای تامین خوراکشان به شکار حیوانات قطبی می پرداختند. آلمانی ها در تورین با 5 مدال طلا و مجموعا یازده مدال بهترین عملکرد را داشتند.

 

لوژ چند نفره

شاید این ماده سرعتی یکی از هیجان انگیزترین مسابقات باشد. صدم ثانیه هایست که در لوژ سواری قهرمان را مشخص می کند. چهار یا دو لوژ سوار با هماهنگی بالا باید لوژ را هل بدهند، چند قدم با آن بدوند و با سرعت سوارش شوند.

 

حتی نوع نشستن آنها و تنظیم حرکات کل بدن در طول مسیر روی همان صدم ثانیه ها تاثیر می گذارد. در المپیک قبلی آلمان ها هم در دو نفره مردان و زنان و همین طور در چهار نفره مردان طلا گرفتند تا مقتدرانه همه طلاهای ممکن را به دست آوردند. جالب است بدانید فاصله تیم چهار نفره آلمان با تیم دهم مسابقات تنها دو ثانیه بود.

 

اسکی صحرا نوردی

اسکی صحرانوردی یک جورهایی همان اسکی ماراتن است. این ماده پنج، شش،15 کیلومتر، 30کیلومتر، 50 کیلومتر، چهار در ده کیلومتر و سرعت یک نفره و سرعت تیمی دارد.

 

دفعه قبل در تورین سوئدی ها پنج مدال از شش مدال ممکن را بدست آوردند که سه مدالش طلا بود و دوتای دیگر برنز. ستار صید چهارمین نماینده ایران است که باید در اسکی صحرانوردی مسابقه دهد.

 

کرلینگ (پیچش)

از زیباترین و البته اعصاب خردکن ترین مسابقات المپیک زمستانی. این ورزش به این ترتیب است که یک گوی (البته شکلش کروی نیست و بیشتر حالت استوانه کوتاه با سطح مقطع بزرگ دارد) در نقطه ای قرار دارد و تیم مثل بولینگ باید گوی هایی مشابه را روی سطح یخی زمین به سمت گوی نشانه سر دهند.

 

از آنجا که زمین از سه زاویه شیب دارد این گوی ها باید با پیچشی موزون و ملایم به سمت گوی نشانه حرکت کنند. هر تیمی که در انتها گوی هایش به گوی نشانه نزدیک تر بود.

 

بیشترین امتیاز را می گیرد. اما بخشی که این مسابقه را جالب می کند افرادی هستند که با یک نوع تی و با پاتیناژ باید با سرعت گوی که پرتاب شده حرکت کنند و سطح جلوی آن را صیقل دهند آنها این کار را با سرعت بسیار زیاد انجام می دهند و اگر جارویشان به گوی بخورد امتیاز از دست می دهند.

 

این را هم بدانید که تی کش این مسابقه جز تیم به حساب نمی آید. در المپیک 2006 تورین سوئدی ها مدال طلا را بدست آوردند.

 

اسکیت سرعت

از اسمش پیداست. ورزشکاران این اسکیت باید در بخش های 500، 1000، 1500، 5000، 10000 متر و تیمی به رقابت بپردازند و در کمترین زمان به خط پایان برسند. دوره قبل آمریکایی ها سه طلا در این بخش به دست آوردند.

 

اسکیت نمایشی

چشم نوازترین بخش المپیک همین است. وقتی شرکت کنندگان با آهنگی خاص سعی دارند حرکاتی موزون و متناسب با آهنگ را روی پیست یخی مسابقه انجام دهند. این بخش ترکیبی است از هنر و ورزش، درست مثل ورزش های مشابه این رشته در ژیمناستیک و شنا، این روس ها هستند که حرف اول را در این ماده می زنند. آنها در سال 2006 سه طلا و یک برنز به دست آوردند. ژاپنی ها هم با یک طلا بعد از روسیه بهترین عملکرد را داشتند.

 

فری استایل

اسکی فری استایل هم از آن دست ماده های زیبا، هیجان انگیز و البته خطرناک است. اسکی بازها باید مسافتی را رو به پایین طی کنند و وقتی سرعت گرفتند از روی یک سکو بپرند.

 

تا زمانی هم که در هوا هستند حسابی پشتک وارو بزنند و حرکات آکروباتیک انجام دهند تا به امتیازهای لازم برسند. چین در المپیک قبلی یک طلا و یک نقره در این ماده به دست آورد تا بهترین تیم فردی فری استایل باشد.

 

هاکی روی یخ

خب معلوم است که این ورزش با تماشاگران چند 10 میلیونی در سراسر دنیا پرطرفدارترین ورزش در المپیک زمستانی باشد. هاکی روی یخ حتی از فوتبال های المپیک هم جذاب تر است؛ مسابقه ای سراسر سرعت و قدرت با درگیری های فیزیکی و البته کتک کاری های معروفش که هیجان را به خون هوادارانش تزریق می کنند.

 

ستاره های کشورهای آمریکا، سوئد، دانمارک، چک، فنلاند و کانادا که اغلب در تیم های NHL لیگ سراسری هاکی کانادا- بازی می کنند، این بار در قالب تیم های ملی به مصاف هم می روند. داغ ترین بخش شرط بندی ها و کری خواندن ها در همین مسابقات است.

 

در دوره قبلی که اتفاقا جنجال زیادی هم داشت سوئد قهرمان شد و فنلاند و چک به مدال های نقره و برنز رسیدند. امسال اما میزبان کاناداست و بی شک یکی از اصلی ترین مدعیان قهرمانی.

 

اسکلتون

این از ورزش های عجیب و البته محبوب بین ایرانی هاست. سری بزنید به پیست های اسکی تا غیر از اسکی بازانی که کلی هزینه لباس ها و وسایلشان کرده اند عشق برف هایی را ببینید که روی سینی، لاستیک های کف ماشین یا اگر هم چیزی پیدا نکردید روی کیسه زباله دراز کشیدند و رو به پایین سر می خورند.

 

اسکلتون هم در همین مایه هاست؛ یک تخته اثر دودینامیک که دو دسته دارد و ورزشکار در سرپایینی روی آن قرار می گیرد. در تورین کانادا سه مدال از هر سه رنگ در این رشته به دست آورده بود.

 

ترکیب شمالی

«ترکیب نوردیک» نام یکی از موارد المپیک زمستانی است که ترکیبی است از اسکی صحرانوردی و پرش با اسکی. همان طور که از کلمه نوردیک پیداست این ورزش تخصص کشورهای شمال اروپاست. اتریش در دوره قبل بیشترین مدال را در این ماده کسب کرد.

 

جدیدترین مطالب سایت