اضافه شدن مرجان های تکثیر شده به خلیج فارس

اضافه شدن مرجان های تکثیر شده به خلیج فارس

عبدالرضا کرباسی در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت:

در بدن مرجان‌‌های دریایی نوعی قارچ رشد می‌کند که این امر قدرت خودپالایی مرجان‌ها را دوچندان می‌کند، از این رو وجود مرجان‌ها در دریاهای کشور و حفاظت و صیانت از آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

معاون دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه حدود 8درصد از کل مرجان‌های دنیا در خلیج فارس قرار دارد، افزود: به دلیل آلودگی‌هایی که به صورت مکرر وارد خلیج فارس شده است، مرجان‌های موجود در خلیج فارس با خطر نابودی روبرو شده‌اند.

 

وی ادامه داد: به منظور حفاظت و صیانت از مرجان‌‌ها و همچنین سالم نگاه داشتن محیط زیست دریایی، با توجه به ظرفیت قابل ملاحظه خودپالایی مرجان‌ها، بررسی و مطالعات تحقیقاتی را برای تکثیر مرجان‌ها آغاز کرده‌ایم.

 

کرباسی بیان داشت: در این میان بهره‌گیری از دو روش مد نظر قرار دارد که شامل تکثیر جنسی و تکثیر غیرجنسی مرجان‌ها می‌شود.

 

وی اظهارداشت: به منظور پیشبرد این مهم قراردادی را با دانشگاه‌‌های کشور آماده کرده‌ایم و هم‌اکنون در انتظار بودجه تحقیقاتی هستیم تا این امر وارد فاز اجرایی شود.

اضافه شدن مرجان های تکثیر شده به خلیج فارس

معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه در زمینه نابودی مرجان‌ها عوامل متعددی دخیل هستند، ابراز داشت: در این میان می‌توان به افزایش کدورت آب و آلودگی‌های نفتی اشاره کرد.

 

وی با اعلام اینکه آلودگی‌های نفتی یکی از اصلی‌ترین عوامل نابودی مرجان‌ها به شمار می‌روند، ابراز داشت:‌ وزارت نفت باید اهتمام لازم را برای تعمیرات تجهیزات خود در حوزه خلیج فارس داشته باشد.

 

کرباسی اضافه کرد:‌ در طی فرآیند تکثیر جنسی و غیرجنسی حتی اگر به اندازه یک هکتار موفق به تولید مرجان شویم، زمینه برای تکثیر همین یک هکتار در فضای دریایی توسط خود مرجان‌ها ایجاد می‌شود.

 

معاون سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: باید حدود 40 نقطه از دریای عمان و خلیج فارس شناسایی شود و به ازای هر نقطه یک هکتار مرجان به آب تزریق شود و در طبیعت مرجان‌‌ها به ده‌ها هکتار افزایش یابد.

 

جدیدترین مطالب سایت