اضافه چند عیار به سه عیار

اضافه چند عیار به سه عیار

بهادر کاظمی در پاسخ به این سوال که بحث چند عیاری شدن طلا و مصنوعات طلا در بازار داخلی به کجا رسید؟

 

گفت: درخواست‌هایی مبنی بر افزودن چند عیار به عیارهای رسمی طلا در بازار به دست ما رسیده بود که ما بعد از انجام نظرسنجی از مردم، تولیدکنندگان و فروشندگان به این نتیجه رسیدیم که امکان اجرایی شدن این پیشنهاد در شرایط کنونی وجود ندارد.

 

وی افزود: با این حساب فعلا تصمیمی برای افزایش تعداد عیارهای رسمی طلا در ایران نداریم و عیارهای رسمی و استاندارد طلا در ایران هم‌اکنون 18، 20 و 22 هستند. البته در آینده ممکن است تصمیمات دیگری گرفته شود.

 

به گزارش ایسنا، نخستین بار سال گذشته انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران پیشنهاد ساخت مصنوعات طلا را در عیارهای 4، 9، 14 و 17 مطرح کرد. با این وجود رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر مدعی شد که کاهش عیار طلا کیفیت آن‌را پائین می‌آورد.

 

رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران هم با ایجاد تنوع عیاری در ساخت مصنوعات طلا مخالفت کرد.

 

رییس سازمان ملی استاندارد ایران بعدا از بررسی پیشنهاد تدوین استاندارد طلا با عیار کمتر از 18 خبر داد و گفت در صورتی که محاسن طلای کمتر از 18 عیار بیشتر از معایب آن باشد، استاندارد این محصول تدوین می‌شود.

 

فریدون بلغاری، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران هم گفت که در کشورهای دیگر طلا با عیارهای 10، 12 و 14 تولید وعرضه می‌شود و مانند کشور ما این کالا با عیار بالا عرضه نمی‌شود.

 

طراحی فاکتور ویژه برای صنف طلا

همچنین شهرام میرآخورلو، مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت با اشاره به اینکه بسیاری از مردم نسبت به حقوق خود در بازار طلا و جواهر آگاهی ندارند، افزود: فاکتور ویژه‌ای برای صنف طلا و جواهر طراحی شده است که خریدار از آن طریق آن می‌تواند به چگونگی محاسبه قیمت طلای خریداری شده پی ببرد.

 

وی گفت: این فاکتور برای همه واحدهای عرضه طلا و جواهر یکسان بوده و اگر اختلافی بین خریدار و فروشنده پیش بیاد می‌توان از روی آن به تخلف احتمالی فروشنده طلا پی برد.

 

جدیدترین مطالب سایت