عکس یک زن سیاهپوست بر دلار آمریکا

عکس یک زن سیاهپوست بر دلار آمریکا

عکس یک زن سیاهپوست بر دلار آمریکا

 

دلارهای چاپ جدید به این شکل خواهد بود که در تصویر مشاهده میکنید. وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد تصویر روی اسکناس های بیست دلاری این کشور تغییر خواهد کرد و از این پس و روی اسکناس های جدید به جای تصویر “اندرو جکسون” هفتمین رییس جمهوری این کشور تصویر ” هریت تابمن ” یکی از فعالان زن جنبش لغو برده داری در آمریکا نقش خواهد بست.

 

به گزارش تالاب به نقل از واشنگتن پست “جک لو” وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت در اسکناس های جدید بیست دلاری تصویر هریت تابمن در روی اسکناس نقش خواهد بست و تصویر اندرو جکسون به پشت اسکناس منتقل خواهد شد.

 

 

همچنین قرار است در پشت اسکناس های 5 و 10 دلاری نیز تصاویری از برخی فعالان جنبش زنان آمریکا چاپ شود.

 

 تصویر “الکساندر همیلتون ” یکی از بنیانگذاران آمریکا و از مشاوران ارشد جورج واشنگتن – نخستین رییس جمهوری آمریکا – و نخستین وزیر خزانه داری این کشور  روی اسکناس های 10 دلاری باقی خواهد ماند.

 

به گفته وزیر خزانه داری آمریکا تغییرات جدید در راستای پاسداشت میراث تاریخی مبارزات ضد برده داری و ضد نابرابری جنسیتی انجام می شود.

هیلاری کلینتون یکی از دو نامزد حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با استقبال از تصمیم وزارت خزانه داری به تصویر کردن چهره هریت تابمن روی اسکناس های بیست دلاری ، در توییتر خود نوشت : “یک زن ، یک رهبر و یک مبارز راه آزادی؛ من گزینه ای بهتر از هریت تابمن را برای نقش بستن روی اسکناس بیست دلاری نمی شناسم.”

 

گفتنی است برخی سناتورهای جمهوریخواه با تصمیم وزارت خزانه داری در بردن تصویر اندرو جکسون به پشت اسکناس بیست دلاری مخالفت کرده اند. جکسون و تابمن در تاریخ آمریکا در دو جبهه مخالف در زمینه لغو برده داری بوده اند و در حالی که رییس جمهور جکسون از برده داران به نام بوده است خانم تابمن از مبارزان جنبش لغو برده داری بوده است.

 

لامار الکساندر  سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی در کنگره در این زمینه گفته است: “تاریخ ایالات متحده اندرو جکسون در برابر هریت تابمن نبوده است بلکه هر دوی این چهره های تاریخی قهرمانان ملی آمریکا برای رسیدن به اهداف بلند ملت بوده اند.”

 

به گفته این سناتور جمهوریخواه :”ضرورتی ندارد برای تکریم و پاسداشت تابمن تصویر جکسون را جابجا کنیم. اندرو جکسون نخستین شهروند عادی ایالات متحده بود که به منصب رییس جمهوری کشور رسید.”

تصمیمات جدید وزارت خزانه داری آمریکا در راستای کمپین هایی بوده است که هدف آنها نقش بستن برخی چهره های مبارز زن روی اسکناس ها و برداشته شدن برخی از چهره های تاریخی طرفدار ایده برده داری صورت گرفته است. گفتنی است اندرو جکسون از مدافعان جدی برده داری و یکی از مخالفان جدی کاغذی شدن پول ملی آمریکا بوده است.

هریت تابمن (1822-1913)

 

عکس یک زن سیاهپوست بر دلار آمریکا

اندرو جکسون (1767- 1845)

عکس یک زن سیاهپوست بر دلار آمریکا

 
منبع:عصر ایران
جدیدترین مطالب سایت