هنرمند سینما و تئاتر هما روستا در گذشت + عکس

مجموعه : اخبار چهره ها
هنرمند سینما و تئاتر هما روستا در گذشت + عکس

 درگذشت هما روستا – روحش شاد و یادش گرامی باد

 

هما روستا بازیگر تئاتر، سینما و همسر زنده‌یاد حمید سمندریان زندگی را بدرود گفت.

 

 این بازیگر که برای مداوای بیماری سرطانش به آمریکا رفته بود در بیمارستانی در لس آنجلس برای همیشه چشم‌هایش را به روی زندگی بست.

هنرمند سینما و تئاتر هما روستا در گذشت + عکس

 به گزارش تالاب : هما روستا  سال 1325 در تهران به دنیا آمد. پدر او رضا روستا یکی از اعضای ارشد حزب توده‌ی ایران بود. رضا روستا پس از چند بار دستگیری و زندانی شدن سال 1326 به همراه خانواده راهی مسکو شد و بعدها به برلین رفت. هما روستا مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست رومانی گرفت. او در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و در رشته شیمی مشغول به تحصیل شد ولی آن را نیمه تمام گذاشت. اولین حضور او در سینما با فیلم «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد.

 

در ۱۳۵۱، هما روستا که در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول تدریس بود، نمایش «باغ وحش شیشه‌ای» تنسی ویلیامز را با بازی دانشجویان آن دانشکده کارگردانی کرد و به صحنه برد.

 

پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم «گزارش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی بازی کرد. در سال ۱۳۶۶ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال شد. در ۱۳۶۸ در فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» به کارگردانی حمید سمندریان ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد. در ۱۳۶۹، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم «ملک خاتون» به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت کرد.

 

هما روستا دهه ۷۰ را با بازی در فیلم «مسافران» بهرام بیضایی (۱۳۷۰) آغاز کرد و در سال ۱۳۷۱ در فیلم «از کرخه تا راین» ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد. او سال ۱۳۷۴ به خاطر بازی در تله تآتر «شعبده باز» جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما کسب کرد.

 

او سال 1383 نمایشنامه‌ی «زمستان» نوشته امید سهرابی را به روی صحنه برد و در ۱۳۸۴ نیز نمایش «سانتاکروز» ماکس فریش را با ترجمه‌ای از خودش کارگردانی کرد.

 

مرغ دریائی، مرده‌های بی کفن و دفن، گنجینه طلا و سرباز لاف زن، دائی وانیا، ببر گراز دندان، باغ‌وحش شیشه‌ای، بازی استریندبرگ، بازپرس، ازدواج آقای میسیسیپی و … از دیگر نمایش‌هایی بود که او در آن‌ها حضور داشت.

 

هما روستا پس از 14 سال با نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی حسن معجونی در سال 1392 به صحنه‌ی تئاتر بازگشت.

 

بیوگرافی هما روستا

 

خبر آنلاین

جدیدترین مطالب سایت