واکنش ستاره های ایرانی به ماجرای جنجالی فاطمه معتمدآریا

مجموعه : اخبار چهره ها
واکنش ستاره های ایرانی به ماجرای جنجالی فاطمه معتمدآریا

چند وقت پیش بود که فاطمه معتمدآریا با سفر به شهر کاشان وارد یک ماجرای جنجالی شد که همچنان در فضای مجازی و بین مردم بازتاب دارد.

مرضیه برومند, رضا کیانیان و دیگر هنرمندان از فاطمه معتمدآریا گفتند

مرضیه برومند،‌ سرپرست خانه عروسک در نامه‌ای سرگشاده از فاطمه معتمدآریا خواست که رفتار ناپسند پیش آمده برای او در کاشان را ببخشد. این هنرمند در نامه‌ی کوتاه خود که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، اظهار کرده است:

«خانم معتمدآریای عزیز،

رفتار زشت و ناپسند عده‌ای در کاشان، که قطعا از روی ناآگاهی انجام شده، را به صفا و پاکی و بی‌گناهی عروسک‌هایی که دوست‌شان داری و دوستت دارند ببخش. بدون شک اینگونه حرکات و حادثه‌آفرینی‌ها نخواهد توانست تو را از ادامه مسیر پرفراز و نشیبی که همه اهل فرهنگ و هنر پیش‌رو دارند دلسرد کند.

دوستت داریم

مرضیه برومند، سرپرست خانه عروسک»

واکنش ستاره های ایرانی به ماجرای جنجالی فاطمه معتمدآریا

رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما خطاب به امام جمعه کاشان درباره حواشی اخیر نامه نوشت.در متن نامه رضا میرکریمی خطاب به امام جمعه کاشان آمده است:

«به نام خدا

“آب را گل نکنیم”

امام جمعه محترم شهر کاشان

در ابتدای کلام، خودم و جنابعالی را دعوت می کنم به تقوای الهی. صحبت‌های نگران کننده شما را خواندم و به حسب وظیفه‌ی صنفی‌ام در مورد ابعاد و حواشی حضور بازیگر با سابقه و محترم سینمای ایران در کاشان تحقیق کردم. نتیجه اینکه نه تنها منکری اتفاق نیفتاده است، بلکه از شواهد چنین برمی‌آید که اقدامی از پیش سامان یافته و غیر خودجوش در پدید آوردن این حادثه نقش داشته است.

از جنابعالی می‌خواهم به وظیفه شرعی و جایگاهی خود در حفظ وحدت و جلوگیری از ایجاد شکاف در جامعه عمل کنید و از اشاعه‌ی جو بی‌اعتمادی و نگرانی در جامعه مومنین بپرهیزید.

در انتها می خواهم جنابعالی را که چند صباحی مهمان مردم مومن و فرهنگ دوست کاشان هستید با یکی از مشاهیر به نام آن دیار “سهراب سپهری” آشنا کنم، باشد که خواندن اشعار وی به نگاهمان مهربانی، به زندگی ما آرامش و به ایمانمان عمق ببخشد.

سید رضا میر کریمی

مدیر عامل خانه سینمای ایران»

***

شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با صدور بیانیه‌ای، اتفاقات اخیر کاشان را محکوم کرد.در این بیانیه با عنوان «شهر یاران بود و جای مهربانان این دیار…» آمده است: «نمایش و برپایی جلسه نقد و بررسی یک فیلم دارای مجوزهای قانونی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهری با قدمت و سابقه دیرین تاریخی و فرهنگی، اقدامی شایسته در جهت پیشبرد و تعالی فرهنگ و هنر، و راهبردی پر زحمت و اما ارزشمند برای شکستن انحصاری این‌گونه جلسات در تهران است، و می‌تواند به ایجاد فضای مناسب فرهنگی در اقصی نقاط کشورمان و شناخت بیشتر مخاطبان و جوانان مستعد بیانجامد ؛ و البته تضمینی برای همدلی‌های بیشتر و صیانت از آینده فرهنگی این سرزمین پهناور و عظیم به‌وجود آورد.

اما این روزها باز هم شاهد برخوردهای عاری از حقیقت مردمی، و تنگ‌نظری‌های غیرمسوولانه و خودسری‌های غیرقانونی در حوزه فرهنگ و سینمای ایران، از طرف عده‌ای معدود از افراد بوده‌ایم که زیبنده مردم این سرزمین و بالاخص شهر خوشنام مذکور نبوده است و نیست.

تهاجم و اهانت به میهمان، آن هم در شهر مهربانی‌های “سهراب” اهل کاشان!!! باور کردنی نیست.

این تند‌خویی‌ها، برخوردهای قانونی می‌طلبد و حق تک به تک افراد این سرزمین و دغدغه‌مندان عرصه فرهنگ و هنر است؛ که همه ما می‌خواهیم مراجع قانونی به‌سادگی از کنار آن نگذرند!

از خدا جوییم توفیق ادب…».

واکنش ستاره های ایرانی به ماجرای جنجالی فاطمه معتمدآریا

بعد از واکنش بازیگران، محسن امیریوسفی، کارگردان فیلم «خواب تلخ» که اکران فیلمش بعد از ۱۲ سال در گروه هنر و تجربه با استقبال غیرمنتظره مردم مواجه شده است، در یادداشتی با عنوان «سیمین بانوی سینمای ایران» خبر حمله به فاطمه معتمدآریا را شوک‌آور توصیف کرد و نوشت:

«خبررا که شنیدم شوکه شدم، اعتراض به حضور فاطمه معتمدآریا در کاشان! این بود رسم مهمان نوازی؟! شهری با فرهنگ چندهزارساله، با پشتوانه غنی از حضور بزرگان مذهب تشیع، با معماری سحرانگیز، با سهراب سپهری، دکتر آریانپور، کمال الملک، ابوالحسن صبا و با دهها افتخار دیگر. 

نمیدانم آن افراد محترمی! که آن روز پشت در سینما تجمع کرده بودند می‌دانستند اعتراضشان به چه کسی و چه چیزی است؟! فیلمی بنام «یحیی سکوت نکرد» با مجوز قانونی ساخته شده و دراکران‌های محدودی که دارد با هزار امید و  آرزو، جشن شروع اکرانش در کاشان است و کارگردان جوان به همراه بازیگر فیلم، چند ساعتی مهمانآن شهر می‌شوند. این آدم‌ها از کجا بودند؟ کدامین دیار؟ درسه دهه‌ی گذشته چند بارمیهمانِ بازی‌های ماندگارش بودند؟ و با بازی‌های درخشان او در سینما و تلویزیون خندیدند و گریستند. چه کسی بهتر از سیمین بانوی سینمای ایران توانسته مصائب زنی رنج دیده در «روسری آبی» مادر یک جانباز در «گیلانه» و معصومیتی طنازانه را در«هنرپیشه» و فیلم‌های کمدی‌اش برایمان تصویر کند که حالا به حضورش در یک شهر این چنین اعتراض می‌شود؟

شنیدم که جمعه را روز عزای عمومی اعلام کردند.موافقم، با این توضیح که جمعه باید روز عزای عمومی «میهمان‌نوازی» ما ایرانیان باشد.»

***
در تازه‌ترین واکنش‌ها، رضا کیانیان هم با نگارش یادداشتی با عنوان «تروریسم شاخ و دم ندارد» در دفاع از فاطمه معتمد‌اریا نوشت:

«…تروریسم با لمپنیسم دو قلو هستند! تروریسم یعنی همین چند مشت جوانی که در داعش جهان را تهدید می‌کنند و همین جوانانی که به سفارتخانه‌ها حمله می‌کنند، به‌سخنرانی‌ها حمله می‌کنند. و همین چند نفری که به‌سینمایی که فاطمه معتمدآریا در آن حرف مى‌زد، حمله کردند؛ که مجلس را به‌هم ریختند؛ که شهر را به‌هم ریختند؛ که به‌بازیگری که این همه افتخار برای کشورش آورده توهین کردند و فحش‌های رکیک دادند! از دهان‌هایی که فحش‌های رکیک خارج می‌شود اسامى مقدس هم خارج می‌شود!»

***

احمد مهرانفر بازیگر سریال پایتخت هم با انتشار نامه‌ای خطاب به فاطمه معتمدآریا از طرف خودش و مردم زادگاهش، کاشان،  از این بازیگر عذرخواهی کرد. بازیگر نقش ارسطو نوشت:

«سلام خانم معتمدآریا خواستم ازطرف خودم و همشهریانم از شما هنرمند گرانقدر كه شهر ما را برگزیده و به فرهنگ و هنر مردمان هفت هزارساله بها دادید تشكر كنم و متأسف شوم برای آنچه به شما گذشت هر چند ابعادش كوچكتر از حد اهمیت است… كاش آن عزیزانی كه دستور حمله را به سربازان‌شان دادند می‌دانستند كه ما همه ایرانی هستیم، فرهنگ و هنر ایران فرهنگ و هنر خودمان است و حمله به شما یعنی حمله به خودی. كاش می‌دانستند كه ما همگی انگشتان یك دستیم با قدوقواره های متفاوت. وظیفه ماحركت به جلو و انجام كارهای بزرگ است نه خُرد كردن یكدیگر. كاش عشق نه كینه وكاش احترام نه یورش.

كاش آن بزرگواران برای مبارزه با فقر و گرسنگی، برای رفع مشكلات مردم، برای حمایت از كارگران بیكار و بسته نشدن كارخانه‌ها، برای رفع معضل بیكاری و اعتیاد جوانان شهر، برای حفظ محیط زیست، برای جاده‌های خراب و وسایل نقلیه فرسوده و غیراستاندارد كه هر روز خانواده‌ای را در این شهر عزادار می‌كند، دستورحمله صادرمی كردند نه برای ایجاد وحشت و هراس در دل همنوع…امیدوارم نام كاشان هیچ‌وقت شما را به یاد فحش و دشنام وتوهین نیاندازد. امیدوارم همچون قبل شهر كاشان شما را به‌ یاد سهراب سپهری بزرگ بیاندازد، یاد تمدن هفت هزارساله، سفالینه‌های گلی سيَلك، باغ فین، كویر مَرنجاب، یاد پنجره، فكر، هوا، عشق، چشم‌ها و واژه‌های شسته شده …»

حالا باید منتظر ماند و دید که مسئولان چه اقدام عملی برای حل این مشکل و جلوگیری از تکرار دوباره آن می‌کنند و این ماجرا به کجا ختم می‌شود. 

بیوگرافی فاطمه معتمد آریا به همراه عکس

عکس پرتره فاطمه معتمدآریا در سازمان ملل

فاطمه معتمد آریا 54 ساله شد + تصاویر

جدیدترین مطالب سایت