فوتبال
سفارش تبليغات اينترنتي
درمان هموروئيد
مشخصات خودروهای ایرانی و خارجی
تبلیغات متنی
گالری عکس
فوتبال

نیازهای تغذیه در دوران سالمندی

نیازهای تغذیه در دوران سالمندی

پزشک متخصص سالمندي مي گويد از بدو تولد تا زمان مرگ، نيازهاي غذايي متفاوت است.اگرچه در سال هاي اوليه زندگي مصرف انواع مواد غذايي و مغذي براي رشد ضروري است اما به مرور اين نياز کمتر مي شود. در واقع يک سالمند نيازي به غذا براي رشد ندارد بلکه بايد از موادي استفاده کند که وي را در برابر بيماري هاي متعدد مربوط به افزايش سن و وزن محافظت کند.به همين دليل است که افراد مسن بايد با نيازهاي غذايي خود آشنا باشند.

 

نيازهاي اساسي افراد مسن

 

نياز غذايي سالمندان به افراد جوان شباهت دارد؛ بايد يک برنامه غذايي متعادل سرشار از مواد معدني سالم مصرف کنند.

 

۱ – کربوهيدرات شامل برنج سبوس دار، پاستاي سبوس دار، سيب زميني و…

 

۲ – پروتئين، اعم از گياهي و گوشتي از جمله تخم مرغ، ماهي، گوشت، لوبيا و…

 

۳ – ميوه هاي تازه و سبزيجات

 

افراد مسن بايد از مصرف غذاهاي چرب، فرآوري شده و شور، مشروبات الکلي و استعمال دخانيات بپرهيزند، در غير اين صورت عملکرد اعضاي داخلي بدن دچار اختلال مي شود.

 

نيازهاي خاص تغذيه اي افراد مسن:لازم است که برخي غذاها به برنامه غذايي سالمندان افزوده شود.

 

ويتامين D: بيشتر افراد مسن با کمبود جدي کلسيم به علت کمبود ويتامين D مواجهند. اين ويتامين که اساساً با قرار گرفتن در معرض نور خورشيد در پوست توليد مي شود به بدن کمک مي کند کلسيم را بهتر جذب کند. به بيان ديگر براي حفظ سلامت استخوان نياز به مصرف ويتامين D است. بنابراين قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين D مانند تخم مرغ، مارگارين، روغن ماهي، سالمون، ماهي تن و… ضروري است زيرا مانع از تحليل سريع استخوان مي شود.

 

ويتامين C: قدرت درماني بدن با افزايش سن کاهش مي يابد اما مصرف ميزان کافي ويتامين C مي تواند با اين وضعيت مقابله کند.نتايج بررسي ها نشان مي دهد که ويتامين C توليد کلاژن را در بدن افزايش مي دهد. کلاژن براي ترميم بافت ها و درمان زخم ها لازم است و به عنوان آنتي اکسيدان از رگ هاي بافت هاي پيوندي و پوست مراقبت مي کند. علاوه بر آن از بدن در برابر بيماري هاي حاد مانند سرطان، سکته و حمله قلبي و… نيز محافظت مي کند.

 

فيبرهاي غذايي:يبوست، در بين افراد مسن بيماري شايعي است. افراد مسن براي مقابله با اين مشکل نياز به افزودن فيبر بيشتر به برنامه غذايي خود دارند. منابع عالي فيبر شامل نان سبوس دار، برنج سبوس دار، پاستاي قهوه اي، جودوسر، گياهان بنشني، ميوه هاي تازه و سبزي و… است.

 

مايعات: افراد مسن بايد به طور منظم مايعات مصرف کنند. مايعات براي منظم نگه داشتن عملکرد سلول ها لازم است. مصرف آب فراوان، آب ميوه و… توصيه مي شود.

 

کلسيم:همان گونه که گفتيم، کلسيم براي حفظ سلامت استخوان در افراد مسن لازم است. کمبود اين ماده کاني مي تواند به شکستگي، پوکي استخوان و… منجر شود. بنابراين برنامه غذايي اين افراد بايد غني از کلسيم از جمله شير، پنير، ماست و سبزي هاي برگ سبز باشد.

 

منبع:روزنامه خراسان

 

تهیه و تنظیم : روان شناسی تالاب

 

 

مجردها کليک کنيد
خرید بلبط هواپیما
کتاب کسب و کار
پربیننده ترین مطالب
جدیدترین مطالب امروز
Xبستن تبليغ
Xبستن تبليغ
فوتبال