آشنایی كودک با مهد كودک

آشنایی كودک با مهد كودک

كودك از 3 سالگی آماده ورود به مهد كودک می شود. اما در این بین نگرانی والدین و وابستگی كودک ، مشكلاتی پدید می آورد .

 

به عبارتی از یك طرف والدین هنوز مطمئن نیستند كودكشان آمادگی لازم را برای رفتن به مهد كودک دارد و از طرفی دیگر كودك هنوز خود را وابسته حس می كند و ممكن است نخواهد از خانواده جدا شود .

 

البته این امر برای همه بچه ها یكسان نیست و بعضی به راحتی محیط مهد كودک را می پذیرند و به آن دلبستگی پیدا می كنند .

 

اما در مورد كودكان وابسته ، كارشناسان توصیه می كنندكه والدین برای حل این مشكل قاطعیت داشته باشند.اول فكر كنند چه چیزی به صلاح فرزندشان است، بعد تصمیم آخر را بگیرند.

 

در این مورد نباید والدین احساساتی شوند ، باید بتوانند گریه های كودك را موقع ورود به مهد كودک تحمل كنند،مانند زمانی كه گریه های كودك را موقع واكسن زدن تماشا می كنند . چرا كه به گفته محققین” واقعاً مهد كودک مانند واكسن عمل می كند و می تواند فرزند ما رادر برابر آسیب های بسیاری واكسینه كند .”

 

در مورد بچه های وابسته ، برخی از كارشناسان معتقدند بهتر است ورود آنها را به مهد كودک، جلوتر بیندازیم.

 

در این باره تابستان زمان مناسبی است ، چرا كه كلاس پیش دبستانی تعطیل است و مهد كودک خلوت تر و مربی ها می توانند برای هر كودك زمان بیشتری را صرف كنند تا كم كم به محیط مهد كودک خو بگیرند از طرفی بچه ها می توانند از برنامه های تفریحی نیز بیشتر لذت ببرند.

آشنایی كودک با مهد كودک

چگونه بچه هایی راكه تمایلی به مهد كودک ندارند،متقاعد كنیم؟

درمورد مهد كودک ،والدین نباید انعطاف داشته باشند.چرا كه اگر كودك بفهمد می تواند هر وقت كه نخواست از رفتن به مهد كودک امتناع كند، دیگر قاطعیت و نفوذ شما از بین خواهد رفت.

 

در حقیقت این كودك است كه شما را تربیت می كند و فرمان می دهد.اما بهتر است از قبل، برایش مشخص كنید كه او” باید” با شما همكاری كند و اگر به مهد كودک نرود ، مثلاً تنها می ماند.

 

در روزهای نخست ورود كودکان به مهد كودک، والدین باید به هر ترتیب كه شده از غیبت او خودداری كنند تا به تدریج،كودك با همه برنامه های مهد كودک آشنا شود و كم كم رابطه عاطفی با دوستانش پیدا كند.

 

آشنایی كودک با مهد كودک

مهدکودک,مهد کودک,مهدکودک در تهران,آشنایی کودک با مهد کودک

 

مهدکودک

 

چطور ساعت خواب كودكان را تنظیم كنیم؟

اغلب خانواده ها در بیدار كردن فرزندانشان برای رفتن به مهد كودک یا مدرسه مشكل دارند.

 

كارشناسان معتقدند خردسالان را می توان روزانه ده دقیقه تا یك ربع زودتر بیدار كرد تا به تدریج شب ها زودتر بخوابند. البته هیچگاه نباید برای زود خوابیدن آنها از اعمال زور و فشار استفاده كرد . چرا كه این امر موجب تنش و استرس می شود .

 

نباید كودكی را كه به آسانی از خواب بر نمی خیزد تنبل نامید و یا كودكانی كه هنگام صبح بشاش و چابك نیستند را مورد تمسخر قرار داد .

 

كودك از این كه مادر به اتاق او بیاید و پتو را از روی او بردارد و بگوید” بلند شو ، دیر است” وحشت دارد.اگر كودک برای رفتن به مهد كودک با صدای ساعت زنگ دار بیدار شود بهتر است تا با صدای زنگ دار مادر.

 

به جای این كه با كودک وارد جنگ شویم و به زور او را بیدار كنیم،بهترین كار این است كه بگذاریم ده دقیقه طلایی دیگر را به خواب و خیالبافی اختصاص دهد ، و از آن لذت ببرد،این را می توان با تنظیم ساعت عملی كرد .

 

اهمیت مهد كودک

اهمیت مهد كودک-یافته های علمی در زمینه های مختلف نشان می دهند كه پشتیبانی از رشد و تكامل اولیه كودك نه تنها نتایج سرشار فوری برای كودك و والدینش در بر دارد،بلكه در بلند مدت موجب توانایی برای ایفای نقش در جامعه نیز می شود.

 

پرداختن به تربیت كودك در سال های اولیه زندگی موقعیت بسیار مناسبی برای جلوگیری و یا كاستن از اشكالات یادگیری است و منافع ماندگاری برای خانواده و اجتماع دارد.پس می توان گفت كه توجه به كودكان خردسال  منافع زیررابرای جامعه در بردارد:

 

آشنایی كودک با مهد كودک

بهره وری اقتصادی

مهد کودک و بهره وری اقتصادی-توجه هایی كه موجب افزایش ظرفیت های بدنی و ذهنی كودك می شوند باعث افزایش تعداد دانش آموزان مدارس و پیشرفت و موفقیت در مدرسه وبه نوبه خود موجب بهره وری بیشتر اقتصادی می شود.

 

صرفه جویی در مخارج

كودكانی كه آمادگی بدنی و ذهنی و اجتماعی بهتری دارند مرحله انتقال خانه به مدرسه را بهتر می گذرانند. از این رو ترك تحصیل و مردود شدن بچه ها كمتر دیده می شود و به برنامه های جبرانی كمتر هم نیاز هست و این باعث كاهش مخارج می شود.

 

مهدکودک

تقویت ارزش های اخلاقی و اجتماعی

مهد کودک و تقویت ارزش های اخلاقی و اجتماعی- ما ارزش های خود را از طریق كودكان منتقل می كنیم.برای نگهداری ارزش های اخلاقی و اجتماعی،باید از كودكان شروع كرد.ارزش هایی مانند همكاری،تعاون،رعایت حقوق دیگران، دفاع از حقوق خود و مراقبت از محیط زیست در سنین قبل از دبستان در كودك ریشه می دواند.

 

كمك به مراقبین كودكان و مادرها

با حضور كودكان درمهد كودک،بچه ها چند ساعتی در روز تحت نظارت و مراقبت افراد متخصص قرار می گیرند ، آموزش های لازم برای شروع مدرسه را در می یابند ، رفتار اجتماعی را می آموزند ، از بازی با همسالان لذت می برند ، محرك های لازم برای شكوفایی خلاقیت را در مهد كودک دریافت می كنند.

 

از سویی دیگر مادرها می توانند برای كسب در آمد فعالیت كنند و نیز به تحصیل و فراگیری دانش امروزی بپردازند و زمینه های لازم را برای رشد و تكامل مطلوب فرزندان فراهم كنند.

آشنایی كودک با مهد كودک

بسیج اجتماعی

همان قدر كه كودكان از بزرگسالان تأثیر می گیرند ، گاهی نیز بعضی رفتار كودكان ، تأثیر بسزایی بر بزرگترها می گذارد . پس كودكان می توانند نقطه جهشی برای اقدامات اجتماعی و سیاسی باشند كه باعث ایجاد هماهنگی و سازماندهی یك امر اجتماعی می گردد.

 

اجتماعی شدن كودكان

كودك با ورود به مدرسه ، یكباره اجتماعی نمی شود ، بلكه پایه های روابط كودك با مدرسه در 2 یا 3 سال قبل ،ودر مهد کودک پی ریزی میشود. در مهد کودک بچه ها با همسالان خود ارتباط مستمر دارند ، و فرصت دارند تا مشكلات ارتباطی خود را حل كنند و در مدرسه مشكل دوست یابی نداشته باشند .

 

جدیدترین مطالب سایت