وضعیت طلاق و دوام زندگی در ایران

وضعیت طلاق و دوام زندگی در ایران

چالش جدید در طلاق رابدانید 

با افزایش روزبه روز طلاق در ایران مسئولیت شرایط را برای آکاهی های قبل از ازدواج را برای زوجین پیشنهاد می دهند بک مقام مسئول در وزارت بهداشت می‌گوید: در 2 سال اخیر 163 هزار مورد طلاق در کشور ثبت شده و در اکثر این طلاق ها نیز زوجین در خانواده ای رشد کرده‌اند که تک فرزند بوده و با کوچکترین اختلاف به والدین پناه برده اند و همین امر منجر به طلاق شده است.

 

محمدحسین نجاتی: بخش‌زیادی از کارشناسان می‌گویند پادزهر طلاق در ایران، تا حد زیادی وابسته به مهارت‌های زندگی است. مهارت‌هایی که می‌تواند زوجین را از خطر‌های احتمالی طلاق واکسینه کند. با این حال علاوه بر این مسایل، برخی عوامل محیطی نیز، باعث شده طلاق در جامعه ایرانی رو به افزایش باشد. یکی از این عوامل ترکیب‌ خانواده های ایرانی است.

 

به گزارش تالاب :به تازگی نتایج یک پژوهش داخلی نشان می‌دهد فرزندان خانواده‌های تک فرزند بیش از سایرین با مساله طلاق در زندگی مشترک خود مواجه می‌شوند. در همین رابطه، معاون فنی دفتر سلامت جمعیت ،خانواده و مدرسه وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی نسبت به شیوع طلاق بین زوج هایی که در خانواده های تک فرزند بزرگ شده اند هشدار داد.

 

محمد اسلامی افزود:متاسفانه شرایط به گونه ای شده که برخی افراد که عمدتا از قشر باسواد و نخبه اند به دلیل مشغله کاری از فرزندآوری خودداری می کنند که این امر در بلند مدت موجب حذف ژن نخبگان در جامعه خواهد شد.

 

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدرسه وزارت بهداشت گفت: در 2 سال گذشته روند صعودی طلاق در کشور کند شده به طوری که در 2 سال اخیر 163 هزار مورد طلاق در کشور ثبت شده و در اکثر این طلاق ها نیز زوجین در خانواده ای رشد کرده اند که تک فرزند بوده و با کوچکترین اختلاف به والدین پناه برده اند و همین امر منجر به طلاق شده است.

 

وی گفت: با تغییر نگرش ها در مردم از سال 64 تاکنون نرخ باروری در کشور کاهش یافته بطوری که در سال 65 باجمعیت حدود 48 میلیون نفر در کشور نرخ باروری 6.5 بوده ،در سال 72 به 3.3 رسیده و در سال 90 به 1.8درصد رسیده است.

 

در استان خوزستان نیز شهرستان هویزه با 3.6 بیشترین نرخ باروری و شهرستان دزفول با 1.7 کمترین نرخ باروری را در سال 90 داشته اند این درحالی است که نرخ باروری در شهر شوش 2.2 و در گتوند 2.3 است که نشانه تفاوت رفتار باروری در این سه شهر است و باید در جهت افزایش باروری در شهرستان دزفول بیشتر تلاش کرد.

 

اسلامی گفت: طبق نظرسنجی که در سال 93 انجام شده تمایل زوجین در آستانه ازدواج به داشتن 2.3 فرزند بوده در حالی که تمایل زوجین هفت سال پس از ازدواج به 2.8 رسیده واین نشان می دهد زوجین خواهان فرزند بیشتر هستند و خواست مردم با سیاست های کلی جمعیت همخوانی دارد .

 

وی به آمار ازدواج در سال 94 اشاره کرد و گفت:در سال 94 ،تعداد 67 هزار مورد ازدواج در کشور اتفاق افتاد که 22 هزار مورد آن قبل از 12 ماهگی به طلاق منجر شد و 33 هزار زوج نیز تقریبا 24 ماه بعد از ازدواج طلاق گرفتند که این نشان می دهد 50 درصد طلاق ها در پنج سال نخست ازدواج صورت می گیرد.

 

طلاق در ایران به یکی از بحرانی ترین مقاطع خود طی سال های اخیر رسیده است. هم اکنون ایران با نرخ طلاق 22 درصد یکی از بالاترین آمارها در زمینه طلاق را در کشورهای منطقه دارد و حالا پس از چالش های رفتاری، اخلاقی و اقتصادی، چالش های دیگری مانند سبک جدید زندگی شهری نیز، بر این روند افزایشی تاثیر گذار است.

 

یکی از چالش هایی که در این زمینه، کم تر به چشم می آید، شاخص دوام زندگی در طلاق است. این شاخصدر مسایل جمعیت شناختی واقعه ازدواج و طلاق مورد بررسی قرار می گیرد و ناظر بر طول مدت ازدواج تا وقوع واقعه ی طلاق است.

 

براساس بررسی این شاخص، حدود 14 درصد طلاق ها در ایران، کمتر از یک سال و 11 درصد آن پس از یک تا دو سال از زندگی مشترک رخ می دهد. در مجموع بیش از 50 درصد طلاق ها در ایران در کمتر از 5 سال از زندگی مشترک رخ می دهد. این اتفاق اما در برخی استان های کشور، بحرانی تر است.

 

هم اکنون میانگین کشور طول مدت زندگی مشترک در طلاق های ثبت شده در کل کشور 8 سال است اما استان های ایلام، کردستان، خراسان جنوبی و اردبیل میانگین زیر 7 سال را تجربه می کنند.

 

از طرف دیگر، استان های یزد، سمنان، اصفهان، مازندران، تهران و البرز دارای میانگین طول مدت زندگی مشترک در طلاق های ثبت شده بالای 8 سال هستند. این اتفاق در شرایطی است که شاخص دوام زندگی طی سال های 1386 و 1388 کمتر از سال های 1392 و 9 ماهه اول سال 1394 بوده است.

جدیدترین مطالب سایت