انتظار مردان از زنان

انتظار مردان از زنان

مردان همیشه از انتظاراتی كه از زنان دارند سخن می‌گویند و برخی از زنان هم می‌گویند توقع و انتظار دو طرفه است و نباید فقط زن از شوهر یا شوهر از زن توقع داشته باشد.

 

برخی از انتظارات كه مردان از زنان دارند بجا و برخی كمی غیر واقع بینانه است.

 

همچنین برخی از این توقعات تا حدودی وابسته به جنسیت مردانه و بعضی هم وابسته به فرهنگ است. از بین همه‌ توقعاتی كه تقریبا مردان همه‌ كشورها از زنان دارند برخی را كه به نظر خودم و از دیدگاه دانش روانشناسی‌، موجه‌تر و منطقی‌ترند انتخاب كرده‌ام تا در این مطلب نظرتان را به آنها جلب كنم. به این انتظارات توجه كنید:

انتظار مردان از زنان

یادتان باشد، مردها هیچ‌وقت اشتباه نمی‌كنند !

با آن كه زنان گمان می‌كنند درگوش كردن به حرفها و احساس دیگران مهارت دارند اما یکی از بزرگترین شکایت‌های مردها این است که زنان شنونده خوبی برایشان نیستند. احتمالا زنان به دلیل شناخت بیشتری كه روی همجنسان خود دارند گوش شنواتری نسبت به شكایات یا درد دل‌های زن‌ها دارند ولی در مورد مردان‌، هنوز لازم است نكاتی را در نظر بگیرند‌. باید به گوش‌هایشان بگویند مانند یك طلبكار كه به در خانه‌ كسی می‌رود تا پولش را بگیرد ، با مردان در ارتباط باشند. بنابراین در زمان گوش دادن به حرف‌های همسرتان به این نكات دقت كنید :

 

_ هنگامیکه مرد مشغول ابراز افکار و احساسات خود است صحبت‌هایش را قطع نکنید

البته نشستن و حرف نزدن برای زن‌ها در این مورد سخت است چون آن‌ها هم دوست دارند احساسات خود را نشان دهند ولی اینکار به دلایل زیر مردها را ناراحت می‌کند:

 

_ مردها باید هنگام صحبت تمرکز کنند

خصوصا زمانی که دارند از احساسشان حرف می‌زنند. چون اینکار برایشان خیلی هم سخت است. قطع کردن صحبت مرد باعث می‌شود تمرکزش از بین برود. مردها حین صحبت سکوت می‌کنند تا احساسشان را نظم دهند.

 

اگر در این میان زن صحبت طولانی کند، مرد تمرکزش را از دست می‌دهد. مردها هدف مدار هستند و در آن واحد می‌توانند به یک موضوع توجه کرده و در مورد آن حرف بزنند. اما زنها دایره وار فکر می‌کنند و در آن واحد می‌توانند در مورد چند مساله حرف بزنند. اما اینکار مردها را گیج می‌کند.

 

مردها نیاز دارند که احساس کنند، کارها را درست انجام می‌دهند بنابراین وقتی شما صحبت‌شان را قطع می‌کنید گویی به آن‌ها گفته اید : باز هم داری اشتباه می‌کنی! پس من تو را متوقف می‌کنم.

 

راه حل این است كه بدون آنکه صحبت مرد را قطع کنید، فقط گوش دهید و مطمئن باشید که حرف‌هایش را تمام کرده. مثلا می‌شود پرسید: آیا مورد دیگری هم هست که بخواهی بگویی؟ بدین ترتیب تا آخر مطلب گوش شما همچنان طلبكار باقی می‌ماند.

انتظار مردان از زنان

_ گوشتان را طلبكار كنید!

هر زنی لازم است هنگامی که همسرش می‌خواهد با احساسات خود ارتباط برقرار کند‌، صبور باشد، عجله نكند و به او زمان لازم را برای این كار بدهد. توجه داشته باشید كه معمولا وقتی مساله‌ ناخوشایندی پیش می‌آید، احساسات انسان شش مرحله زیر را (به ترتیب) در مقابل این مساله طی می‌کند :

 

1 – خشم

2 – سرزنش و انزجار

3 – رنجش، غم و یاس

4 – ترس، نگرانی و ناامنی

5 – تاسف، درک و پذیرش مسئولیت

6 – هدف، راه حل

7 – عشق، تحسین و بخشش

 

وقتی انسان از چیزی ناراحت می‌شود

با اولین سطح یعنی خشم و رنجش روبرو می‌شود ولی به‌ تدریج این مراحل را طی می‌کند تا به پایین‌ترین نقطه برسد. درست مانند این كه سوار آسانسور شده است. نكته مهم در این جا این است كه زنان باید حواسشان باشد كه آسانسور مردان در این مورد از زنها کندتر حركت می‌كند.

 

مردان اغلب مدت زیادی در هر کدام از این لایه‌ها می‌مانند و ابتدایی‌ترین لایه هم برایشان، خشمگین و معذب بودن است. این توقف طولانی در هر کدام از این سطوح زن‌ها را ناراحت می‌کند.

 

اما اگر زنی شناخت كافی روی مرد‌ها داشته باشد این احساس ناراحتی را با صبوری تحمل می‌كند تا همسرش هم بتواند عبور موفقی از بحران یا ناراحتی پیش آمده، داشته باشد.

 

بنابراین اگر همسرتان به سختی در مورد احساسش صحبت می‌کند به او بیشتر زمان بدهید. چون اینکار برای او مثل صحبت کردن به زبان دوم است! اما بالاخره موفق خواهد شد.

 

همچنین الگوی پیمودن طبقاتی احساسات را برای همسرتان توضیح دهید. زن می‌تواند با سوال‌هایی مثل: چه چیزی تو را ناراحت کرده؟ یا از چه نگران هستی؟ و… او را به لایه‌های بعدی احساس راهنمایی کند. اما این كار طبیعتا باید با صبر و استقامت كافی انجام شود.

 

مردها انتظار دارند زن‌ها بدانند كه هر مردی از اشتباه كردن متنفر است! و بعید است اشتباه كند!

 

«از کسی آدرس را سوال کن» مرد اینطور برداشت می‌کند که زن به او گفته «تو نادانی و نمی‌توانم به تو اعتماد کنم» یا مثلا اگر زن بگوید «عزیزم کمی آرامتر عمل کن» مرد اینطور می‌شنود که «تو بلد نیستی چکار کنی» !

 

این برداشت‌ها باعث می‌شود که زنها از مردها بترسند و سعی کنند دائم مراقب گفتارشان باشند تا سوء‌تعبیر نشود.

 

روانشناسان می‌گویند در مورد اینکه چرا مردها فکر می‌کنند که باید همیشه حق با آنها باشد باید به کودکی آنها رجوع شود. اكثر مردها آموزش دیده‌اند که دنیای بیرون خود را کنترل کنند، چون متاسفانه از کودکی به آنها گفته شده ارزش آنها معادل موفقیت‌هایی است که به دست می‌آورند. مثلا اغلب به پسر بچه‌ها گفته شده «چون باغچه را خوب بیل زدی و آشغال‌ها را جمع کرده‌ای این پول مال تو».

 

به همین دلیل، بسیاری از مردها اعتماد به نفس و موفقیت‌هایشان را با هم یکسان می‌گیرند. آنها فکر می‌کنند خودشان باید بدانند که کار درست کدام است بنابراین در اغلب موارد ، نصیحت‌های یك زن را به عنوان نشانه‌ای از بی اعتمادی او نسبت به خود می‌بینند. برای حل این موضوع به این توصیه‌ها توجه كنید:

 

از به کار بردن الفاظ و عباراتی که باعث احساس بی‌کفایتی در مرد می‌شود خودداری کنید. مثلا اگر راه را گم کرد نگویید تو همیشه حواس‌پرتی و… بلکه مثلاً بگوییم این خیابان‌ها گیج کننده هستند و اگه از کسی بپرسیم بهتر راه را پیدا می‌کنیم.

 

در واقع در مورد شخصیت و توانایی‌های یك مرد نظر ندهیم و تنها احساس خود را بیان کنیم. مثلا نگوییم تو به خاطر این کار مرد بدی هستی فقط بگوییم که این کار تو مرا ناراحت می‌کند یا می‌رنجم یا… ضمنا باید حتما به او بگویید که به او اعتماد دارید.

 

البته منظور این نیست که هرگز به او بازخورد منفی ندهید. اگر او با شما بدرفتاری کرده و شما را رنجانده، نباید نگران این باشید که بازخورد شما را چگونه معنا می‌کند بلکه باید بطور سالمی ابراز وجود كنید و شرایط و وضعیت خود را برایش توضیح دهید.

 

اگر رفتاری حاكی از بی اعتمادی به او نشان دادید كه باعث ناراحتی همسرتان شد، حتما با او صحبت کنید و نظرش را بخواهید. برایش توضیح دهید كه نمی‌خواهید تقصیرها را به گردنش بیاندازید بلکه می‌خواهید با او همکاری کنید.

 

هر وقت امكانش را دارید همسرتان را تایید کنید و از قابلیت‌هایش تعریف کنید. حتی اگر برای کارهای ساده روزمره مثل خرید کردن یا رفتن سر کار باشد. اما دروغ نگویید و او را به خاطر قابلیت‌هایی كه واقعا حائز آنهاست تایید كنید.

 

برای موفقیت بیشتر در روابط همسرانه لازم است هر دو طرف همدیگر را بهتر و بیشتر بشناسند و تفاوت‌ها و شباهت‌هایی را كه با همدیگر دارند كشف كنند. وگرنه زندگی برایشان شیرین نخواهد بود.

 

جدیدترین مطالب سایت