پورنوگرافی در زندگی زناشویی چیست؟

پورنوگرافی در زندگی زناشویی چیست؟

پورنوگرافی در زندگی زناشویی چیست؟

 او تمام شب را در کنار شما و چند ساعت از روز را به انجام دادن کار‌های باقی‌مانده‌اش در خانه و در مقابل رایانه می‌گذراند اما کنجکاوی و پیگیری شما، خیلی زود دست او را رو می‌کند.
 
همسر سر به زیر شما، پشت رایانه‌اش تصاویری را می‌بیند که نمی‌توانید باور کنید. احساس می‌کنید زندگی‌تان از دست رفته است و همسرتان به فردی تبدیل شده که دیگر نمی‌شناسیدش.
 

او به دیدن پورنو، عادت کرده است. اگر شما یا یکی از اطرافیانتان با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است قبل از هر قضاوتی با دلایل این اتفاق آشنا شوید و برخورد‌های درست و موثر در این شرایط را بشناسید.

نمی‌تواند به شما نزدیک شود؟

بسیاری از مشکلاتی که همسر شما امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند، از کودکی‌اش ناشی می‌شوند. گرایش به پورن هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر همسرتان نمی‌تواند رابطه زناشویی را با رغبت انجام دهد یا با انجام آن دچار هراس، اضطراب یا احساس گناه می‌شود، باید کمی به عقب برگردید. ممکن است دیدن ناخواسته و ناآگاهانه تصاویر پورن در کودکی، چنین هراسی را در او ایجاد کرده باشد.

 

تا قبل از بلوغ، ممكن است كودك فقط به قصد كنجكاوی پورن ببیند اما چون بلوغ جنسی اتفاق نیفتاده است تحریك جنسی صورت نمی‌گیرد.

 

به دلیل اینكه كودك هنوز ارتباط جنسی و درک دقیقی از روابط جنسی ندارد ممكن است صحنه‌ها را نوعی خشونت تصور كند و این مسئله می‌تواند در آینده منجر به اضطراب، احساس گناه، اشتغال ذهنی ناشی از تصاویر دیده شده، انزجار جنسی و حتی درد ‌شود. اگر شما به ابتلای همسرتان به چنین مشکلی شک دارید، می‌توانید این احتمال را در نظر بگیرید اما یادتان نرود که همه آدم‌ها با چنین دلیلی به سمت این تصاویر نمی‌روند.

پورنوگرافی در زندگی زناشویی چیست؟

کنجکاوی کار دستش داده؟

همسرتان را در حال دیدن پورن مشاهده کرده‌اید و احساس می‌کنید زندگی‌تان از دست رفته است؟ قبل از آنکه همه‌چیز را تمام شده بدانید، باید مطمئن شوید که این ماجرا تا کجا پیش رفته است. گاهی فقط یك كنجكاوی یا تفریح ساده در بزرگسالان دلیل گرایش به دیدن پورن می‌شود و بعد از مدت کوتاهی هم دیدن آن متوقف می‌شود اما بعضی افراد ترجیح می‌دهند تنها از طریق دیدن فیلم لذت ارتباط زناشویی را تجربه کنند. این مسئله می‌تواند هم در مردان و هم در زنان چه متاهل و چه مجرد اتفاق بیفتد.

 

در افراد مجرد ادامه این وضع باعث می‌شود تا فرد از ازدواج پرهیز كند یا اگر ازدواج كرد رابطه جنسی با همسرش در زندگی مشتركش هیچ جایگاهی نخواهد داشت. شما قبل از آنکه از این ماجرا یک بحران بسازید، باید بدانید که همسرتان در چه مرحله‌ای قرار دارد و تا چه حد به این تصاویر وابسته شده است.

فکرش با شما نیست؟

اشتباهات نوجوانی همسر شما می‌تواند زندگی مشترک امروزتان را از هم بپاشد. در نوجوانی و بعد از بلوغ، دیدن صحنه‌های پورن می‌تواند تاثیرات منفی ماندگاری را بر روان فرد بگذارد. دیدن پورن در نوجوانی به این معنا نیست كه نوجوان حتما گرایش جنسی ناسالم دارد.

 

گاهی اوقات فرد نوجوان هنوز به مسائل جنسی آگاهی ندارد و حجب و حیا مانع می‌شود تا از والدین یا افراد دیگر در این مورد سؤال كند و صرفا به قصد كنجكاوی پورن می‌بیند تا اطلاعات جنسی‌اش را بالا ببرد.

 

اما تكرار دیدن صحنه‌های پورن برای ارضای این کنجکاوی، نه تنها منجر به افزایش اطلاعات جنسی نوجوان نمی‌شود بلكه صحنه‌های غلو شده ارتباط جنسی كه در آن هیچ عاطفه و عشقی وجود ندارد و صرفا بر ارضای جنسی تاكید می‌شود، باعث مخدوش كردن ادراك یك رابطه سالم همراه با علاقه و عشق در آینده خواهد شد.

 

اگر همسر شما سابقه رابطه‌های شکست خورده‌ای را در کارنامه‌اش دارد و امروز هم نمی‌تواند تمام جسم و روانش را به شما بسپارد، ممکن است گرفتار تصویر نادرست یا آزار دهنده‌ای باشد که از نوجوانی با خود آورده است. اما قبل از زدن هر برچسبی به او، از این موضوع مطمئن شوید.

 
پورنوگرافی در زندگی زناشویی چیست؟
 

همسرتان معتاد شده؟

در مورد همسرتان زود قضاوت نکنید و قبل از زدن هر برچسبی به او، نشانه‌ها را کنار هم بگذارید و بررسی کنید. اعتیاد به پورن مثل هر اعتیاد دیگری است و زمانی اتفاق می‌افتد كه فرد ساعات زیادی از روز را صرف پرداختن به آن  می‌كند یا برای به دست آوردن ابزارش، دست به رفتارهای آسیب‌رسان مثل پرداختن پول زیاد، درگیر شدن در مسائل غیرقانونی و… می‌‌زند.

 

در مواجهه با فردی كه به كرات از ابزارهای پورن استفاده می‌كند چه كودك، چه نوجوان یا همسر، مهم است انگیزه فرد از این  تمایل را بدانیم. مثلا در مواردی كه فرد متاهل است آیا صرفا یك كنجكاوی او را به دیدن پورن می‌كشاند؟ آیا در روابط جنسی با همسرش دچار مشكل است، ‌آیا مشكلات روزمره زندگی و خانوادگی باعث كاهش روابط عاطفی او با همسرش شده؟

 

در هر حال یك گفت‌و‌گوی صریح و بی‌پرده بین همسران درگیر در این مسئله می‌تواند به شناسایی انگیزه‌ها و رفع مشكل كمك كند.

 

در نهایت كمك گرفتن از یك متخصص در امور روابط جنسی یا سكس‌تراپیست می‌تواند راه‌حل باشد.

کار از کار گذشته است؟

ارتباط زناشویی شما سرد شده است و به تازگی فهمیده‌اید که همسرتان سراغ دیدن پورن می‌رود؟ شاید مشکل شما از آنچه تصور می‌کنید حادتر باشد. در افراد متاهل به مرور زمان تمایل به پورن باعث كاهش تمایل به رابطه جنسی با همسر شده و این مسئله می‌تواند منجر به كاهش رابطه عاطفی بین آنها و كاهش ظرفیت دوست داشتن همدیگر شود.

 

در بعضی اوقات هم فرد متاهل با دیدن روابط جنسی غلو شده در فیلم‌های پورن، توقعات جنسی‌اش از همسرش بالا رفته و جذابیت جنسی همسرش را كمتر از واقع برآورد می‌كند و دیگر نمی‌تواند از طریق همسرش ارضای جنسی شود.

 

به همین دلیل این افراد به دیدن پورن و جایگزین کردن آن با ارتباط مشروع زناشویی‌شان روی می‌آورند و بی‌آنکه باخبر باشند، عشقی که سال‌ها برای ساختنش تلاش کرده‌اند را ویران می‌کنند. البته ممکن است سردی میان شما به دلایل دیگری ایجاد شده باشد، پس اول با مشاور صحبت کنید و مشکل اصلی را پیدا کنید. شاید خود شما هم در ایجاد این فاصله مقصر باشید.

پورنوگرافی در زندگی زناشویی چیست؟

همسرتان را درمان کنید

انگیزه‌های همسرتان را بشناسید. چرا او سراغ چنین رفتاری رفته است؟ آیا اختلافات شدید شما باعث این گرایش شده یا او کاملا ناآگاهانه وارد این جریان شده است؟
عواملی که رفتار او را تقویت‌كرده‌اند را بشناسید. آیا دوستی با افرادی با همین تمایلات و سپری كردن زمان زیادی در تنهایی و بیكاری او را به چنین دامی انداخته است؟
عوامل تخفیف‌دهنده این رفتار را بشناسید. بودن در جمع‌های خانوادگی، اشتغال به كار، تقویت رابطه میان شما به عنوان یک زوج و بسیاری از راه‌های دیگر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.
 
انگیزه درونی او را برای ترك این رفتار افزایش دهید. بهبود روابط خانوادگی، پیشرفت در مسائل كاری و در نظر گرفتن پاداش برای ترک این رفتار، می‌تواند تمایل او را به کنار گذاشتن این عادت افزایش دهد.
 
او را با پیامد اعتیادش آشنا کنید. به او گوشزد کنید که در صورت ادامه این رفتار او را ترك خواهید كرد و زندگی‌اش از هم خواهد پاشید.
 
به ریسمان مذهب چنگ بزنید. در نهایت هیچ چیز به اندازه اعتقاد به ارزش‌های اخلاقی و مذهبی در جلوگیری از گرایش افراد به پورن موثر نباشد، بالا بردن ارزش‌های اخلاقی و گرایشات مذهبی در خانواده‌ها و جامعه قطعا مهم‌ترین عامل در پیشگیری یا توقف استفاده از ابزارهای پورن است.
 
 
جدیدترین مطالب سایت