در هنگام مصاحبه کاری چه کارهایی را نباید انجام بدهیم ؟

در هنگام مصاحبه کاری چه کارهایی را نباید انجام بدهیم ؟

در هنگام مصاحبه کاری چه کارهایی را نباید انجام بدهیم ؟

بسیاری از مردهایی هستند که برای موقعیت شغلی خود با آن شرکت مصاحبه هایی میکند در ادامه با تالاب همراه شوید.

 

بسیاری از عادت ها هستند که هنگام مصاحبه نباید آن ها را انجام داد زیرا شخصیت شما را نزد افراد مصاحبه کننده نالایق نشان می دهند. پیدا کردن یک کار خوب می تواند دشواری های فراوانی را برای فرد به وجود آورد. از زمانی که فردی شروع به فرستادن رزومه کاری خود کند تا زمانی که برای یک مصاحبه کاری دعوت شود، بسته به بسیاری از عوامل از جمله اعتبار ارگان یا کمپانی مورد نظر، زمانی طول خواهد کشید.

 

در بسیاری از مواقع هم آن مصاحبه به استخدام شدن شما منتهی نخواهد شد. برای آنکه به شما کمک شود تا عادات نادرستی را که خصوصا در هنگام مصاحبه دارید را از بین ببرد، راهکارهایی در ادامه این نوشته در اختیارتان قرار خواهد گرفت.این عادات بر اساس پژوهش های انجام پذیرفته توسط بسیاری از متخصصان مجرب مورد آزمون و خطا قرار گرفته اند و انجام آنها منجر به عدم موفقیت در گرفتن یک شغل جدید خواهد شد.

 

در هنگام مصاحبه کاری چه کارهایی را نباید انجام بدهیم ؟

با هم این موارد را مرور می کنیم:

نابسامان و در هم و برهم بودن رزومه

زمانی که یک رزومه در هم و بر هم و نابسامان را برای یک شرکت یا ارگان می فرستید، آنها از این رزومه برداشت خواهند کرد که شخصیت خود شما هم احتمالا به رزومه تان شبیه است.

 

عدم انجام تکالیف

عمدتا کارفرمایان، یادداشت هایی را در مورد کاندیدهای خود انجام می دهند. این بدان معناست که آنها بعد از بررسی هایی که انجام می دهند، تصمیم نهایی خود برای استخدام آن فرد را می گیرند. اگر شما به خوبی توانمندی های خود را متذکر نشده باشید، شانس کمتری خواهید داشت.

 

توجه بیش از اندازه به رزومه با کارهای اضافه

بسیار خوب است که رزومه کاری شما مرتب باشد اما لزومی ندارد که در آن از رنگ های مختلفی استفاده شود و یا دائم فونت های آن تغییراتی پیدا کنند. این کار ممکن است توجه را جلب کند اما این نوع توجه نمی تواند در گرفتن آن شغل موثر باشد.

 

صبحانه نخوردن

دکتر «لیزا فازیو» می گوید صبحانه مهم ترین وعده غذایی است و علت نام نهادن واژه breakfast این است که بعد از ساعت های متوالی که چیزی نخورده اید و به اصلاح روزه بوده اید، می خواهید مواد غذایی را به بدن برسانید.

 

زمانی که قند خون پایین می آید، تمرکز کاهش پیدا می کند و احساس خستگی نیز در فرد افزایش می یابد. با این کار تحریک پذیرتر شده و صبر کمتری نیز خواهد داشت. همه اینها سبب خواهند شد که در زمان مصاحبه نتواند کارآیی لازم را داشته باشد.

 

سیگار کشیدن

از آنجایی که عمدتا افرادی که در مراکز معتبر مصاحبه را انجام می دهند، خود سیگاری نیستند، اگر پیش از مصاحبه سیگار کشیده باشید می تواند تاثیر منفی ای در روند مصاحبه شما داشته باشد. در مورد مصاحبه کنندگان سیگاری این احتمال کمتر است.

 

رعایت نکردن بهداشت عمومی

اگر پرسیده شود بهترین زمان دوش گرفتن کی است باید گفت که این زمان می تواند پیش از مصاحبه باشد.اینکه از شما بوی نه چندان مطلوبی به مشام برسد می تواند به اطرافیان این پیام را بدهد که شما در انجام فعالیت های روزمره زندگی هم سستی می کنید و این می تواند به انجام فعالیت های کاری نیز تعمیم پیدا کند.

 

تاخیر داشتن

اگر به موقع برای یک مصاحبه کاری نرسید این پیام را خواهید داد که فرد مسئولیت پذیری نیستید و جریان را نیز چندان جدی تلقی نکرده اید. طوری برنامه ریزی کنید که حداقل ۱۵ دقیقه قبل از ساعت معین شده در محل مصاحبه حضور داشته باشید.

 

از آن طرف هم بیش از اندازه زود به آن محل نرسید چرا که می توانید برای مدیر آن مجموعه فرد کسالت آوری باشید و می تواند نشانه آن باشد که در برنامه ریزی و مدیریت زمانی دچار مشکل هستید.

 

پیامک فرستادن در زمان های قبل از مصاحبه

همان طور که در موارد قبلی نیز اشاره شد بسیار هم خوب است که اندکی زودتر در محل مصاحبه حاضر باشید اما در این زمان به فرستادن پیامک برای دیگران مبادرت نکنید. این بدان معناست که حواس شما جای دیگری است.

 

معمولا در بسیاری از شرکت ها، بروشورهای مربوط به آن شرکت و یا مجله هایی که عمدتا هم مرتبط هستند به چشم می خورند. بهترین گزینه خواندن و نگاه اجمالی به این بروشورهاست چرا که میزان علاقمندی شما برای کار کردن در آن مجموعه را نیز نشان می دهد.

 

رسیدن به سر و وضع تان در مقابل افرادی که در اطراف تان حضور دارند

یکی از متخصصان در این باره بر این باور است که بسیار هم خوب است که برای نگاه کردن به سر و وضع خود و منظم تر کردن آن وسایلی با خود داشته باشید اما هرگز در زمان حضور در اتاقی که منتظر داخل شدن به محل اصلی مصاحبه هستید مثلا رژ لب خود را بیرون نیاورید و نزنید.

 

به همراه داشتن وسایل اضافه

به همراه داشتن مدارک لازم برای انجام مصاحبه می تواند کافی باشد. متخصصان بر این باور هستند که حتی بطری آب و تلفن همراه خود را که ممکن است در حالت سایلنت هم سر و صدا ایجاد کند را همراه نداشته باشید و ترجیحا آن را در ماشین یا جای مناسب دیگری قرار دهید.

 

بیش از حد غیررسمی لباس پوشیدن

اهمیت دارد که لباس مرتب و تمیزی برای روز مصاحبه به تن داشته باشید. اگر نامرتب باشید به دیگران می گویید که به چیزی اهمیت نمی دهید.اگر هم بیش از اندازه لباس رسمی بپوشید، در مواقعی می تواند نشان دهنده آن باشد که در مورد آن کمپانی به اندازه کافی تحقیق نکرده اید و با استانداردهای آن اصلا آشنایی ندارید.

 

بدون تفکر صحبت کردن

این یک عادت ناپسند است و خصوصا در هنگام مصاحبه می تواند بدتر هم باشد. به عنوان مثال اگر به نکته بی ربط و اضافه ای اشاره کنید امکان دارد برای فردی که از شما در آن مجموعه استقبال می کند پیام خوبی را به همراه نداشته باشید.مثلا لازم نیست که برای خطاب کردن آن فرد از واژه های عامیانه استفاده کنید و تا لازم نباشد آن فرد را مورد خطاب قرار دهید.

در هنگام مصاحبه کاری چه کارهایی را نباید انجام بدهیم ؟

بیش از اندازه غیررسمی بودن

چه در آینده آن شغل را بگیرید و چه موفق به دریافت آن نشوید خوب است که با واژه های احترام آمیز خود را معرفی کنید و ارتباط بگیرید.از عباراتی چون «چه خبرا؟» در برخورد اول جدا پرهیز کنید.

 

نشان دادن رفتارهای بد از خود

اگر از توانمندی های خود مطمئن نباشید این امکان وجود دارد که به روند مصاحبه انرژی منفی بدهید.همچنین بسیار خوب است که در مورد رئیس قبلی، همکاران و محیط کاری قلبی ای که در آن کار می کردید، بدگویی نکنید. حتی اگر آنچه می گویید کاملا واقعیت داشته باشد.

 

یکی دیگر از عادات ناشایست غرور است که گاهی با اعتماد به نفس اشتباه گرفته می شود. در زمان ورود به اتاق مصاحبه با اعتماد به نفس و فروتنی وارد شوید. لبخند بزنید و از خود اشتیاق نشان دهید.

 

بیش از اندازه متوقع بودن

اینکه در زمان مصاحبه سئوال هایی بپرسید بسیار هم خوب است. البته در صورتی که آن سئوال ها بی ربط نباشند. این نشان می دهد که شما در حال بررسی این هستید که آن محل برای تان مناسب است یا خیر.در همان ابتدا تقاضاهای بی مورد نداشته باشید. مثلا نگویید که میز من حتما باید کنار پنجره باشد تا بتوانم تمرکز بیشتری داشته باشم.

 

به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیش از اندازه

معمولا هدف از مصاحبه این است که با مهارت ها و استعداد خود بتوانید آن کمپانی را تحت تاثیر قرار دهید. اما همواره در نظر داشته باشید که لزومی به اشتراک گذاشتن اطلاعات اضافه وجود ندارد.آنچه به آن شرکت ارتباط پیدا می کند را مطرح کنید و در مورد سایر چیزها مانند دوران کودکی خود لازم نیست داستان هایی را تعریف کنید.

 

خجالتی بودن

کاملا طبیعی است که در زمان انجام مصاحبه کاری اندکی اضطراب داشته باشید. از آنجایی که در یک مصاحبه عمدتا صحبت های فراوانی مطرح می شود، ممکن است برای افراد خجالتی مسیر را به سمت عدم امنیت او و نامطمئن بودن از خود هدایت کند.

 

پروفسور «ایمی کادی» استاد مدیریت دانشگاه هاروارد می گوید: “زمانی که در مصاحبه فردی از شما سئوال می پرسد، به این باور داشته باشید باید پاسخی مرتبط به آن سئوال را بدهید.لازم هم نیست که خیلی سریع این کار را انجام دهید، می توانید توقف کوتاهی کرده و سپس به آن پاسخ دهید.

 

زبان و ادبیات آزار دهنده

اینکه از ادبیات نامناسب در طول مصاحبه استفاده کنید می تواند مصاحبه را کوتاه و بی نتیجه کند.اگر در مراحل مصاحبه از این ادبیات استفاده کنید می تواند نشانه آن باشد که شما به راحتی و اندیشمندانه قادر به کنار آمدن با موقعیت نیستید.لحن نادرست، ادبیات ناصحیح و زبان پرسشگر خصوصا زمانی که پای کار در میان باشد عادت نادرستی است چرا که می تواند غیرحرفه ای به نظر برسد.

 

بین صحبت دیگران حرف زدن

یکی از متخصصان به نام رندال می گوید اینکه دیگران را در بین صحبت های شان متوقف کنید می تواند نشان دهنده عدم احترام شما به آنها، قضاوت کردن دیگران و عدم صبوری تان باشد.

 

زبان نامناسب بدن

متخصصی به نام هانفر می گوید در مصاحبه آنچه چگونه چیزی را بگویید همان اندازه اهمیت دارد که چه چیزی می گویید.در پژوهش اخیر انجام شده در CareerBuilder، نشان داده شده که بسیاری از کسانی که در مصاحبه شغلی موفق نشده اند به دلیل زبان نادرست بدن آنها بوده. به عنوان مثال ارتباط چشمی درستی نداشته اند یا لبخند نزده اند و یا در حالت های بد بدنی در حین مصاحبه قرار داشتند.

 

راندال می گوید، عاداتی چون، تکان دادن دسته کلید و پاهای تان یا خاراندن سرتان نیز می توانند تاثیرات منفی داشته باشند.روند مصاحبه به خودی خود ایجاد استرس می کند بنابراین با تلاش در حفظ حالت مناسب بدن می توانید نتیجه را به نفع خود تمام کنید.

 

اغراق کردن و ظاهر سازی

در آخرین آمارهای بدست آمده از مطالعات اخیر CareerBuilder نشان داده که ۶۹ درصد از افراد به دلیل دروغ گفتن از استخدام شدن در مجموعه های گوناگون باز مانده اند.دروغ گفتن و یا اغراق کردن، در طول مصاحبه می تواند شانس شما را برای استخدام شدن کاهش دهد. آنچه در مورد شما و در گزارش های موجود از شما وجود دارد می تواند به راحتی آن دروغ ها را آشکار کند.

 

اشتیاق بیش از اندازه

بسیار خوب است که برای استخدام شدن در کاری که به آن علاقه دارید کاندید شوید اما لازم نیست بیش از اندازه از خود اشتیاق نشان دهید و مثلا سئوال کنید که آیا این شغل را گرفته اید یا خیر.یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از مصاحبه شوندگان ناموفق شده اند این بود که می خواستند مصاحبه هر چه زودتر پایان پذیرد و این احساس خود را به مصاحبه کننده انتقال می دادند.

 

عدم حضور ذهن و حواس پرتی

این کار نشان می دهد که شما به اندازه کافی و به صورت ذهنی در آن محل حضور ندارید. همچنین حواس پرتی شما در طول مصاحبه می تواند نشان دهنده گستاخی و بی احترامی شما به فرد مصاحبه کننده باشد.همچنین می تواند نشانه عدم علاقه شما به آن شغل نیز باشد. زمانی که هم که حواس تان پرت باشد امکان دارد که به یکی یا برخی از سئوال های فرد مصاحبه کننده، پاسخ بی ربط بدهید.

 

عدم تواضع

به گزارش تالاب یکی از مسائلی که می تواند باعث عدم توفیق فرد مصاحبه شونده باشد این است که بعد از پایان مصاحبه تشکر نمی کنند.چه نیم ساعت مصاحبه حضوری داشته اید و یا اینکه با اسکایپ و از مکان جغرافیایی دیگری آن مصاحبه را و در هر مدت زمانی انجام دهید، شما هستید که باید این روند را با موفقیت به پایان برسانید و منتظر نتیجه باشید. بنابراین بهتر است تشکر کرده و ابراز اشتیاق برای همکاری با آن مجموعه را ابراز کنید.

 

مثلا می توانید یک ایمیل تشکر برای آن فرد یا مجموعه ارسال کنید. اگر این کار را انجام ندهید می تواند از دیدگاه مدیر آن مجموعه نشانه عدم علاقه شما به گرفتن شغل باشد.وی ممکن است این تصور را داشته باشد که شما مراحل پیگیری را به خوبی انجام نداده اید و آنها نیز شما را فراموش خواهند کرد.

جدیدترین مطالب سایت