تست برخورد خودرو

تست برخورد خودرو
گاهی خودروها در تصادفات آسیب جدی دیده و هزینه تعمیر آنها زیاد می‌شود.
 
 
سپرها اگر در یك راستا و روی یك خط قرار بگیرند، می‌توانند این آسیب را كاهش دهند، زیرا در این هنگام، برخورد اولیه در هنگام تصادف، برخورد سپر به سپر خواهد بود.
 
 
سپرهای خودروها باید طوری ساخته شوند تا بتوانند انرژی ناشی از تصادفات را جذب كرده و از خسارت دیدن ورقهای فلزی، چراغها و دیگر قطعات گرانقیمت خودرو جلوگیری كنند.
 
 
سپرهای خودروهای سدان (Sedan) یا سواری دارای استانداردهای قابل قبول و معقولی هستند،اما خودروهای شاسی بلند یا SUV (Sport Utility Vehicle) اینگونه نبوده و حتی برخی از آنها سپر هم ندارند.
 
 
بنابراین عدم تطابق سپرها در هنگام تصادف افزایش یافته و هزینه‌‌های مربوط به تعمیر خودرو در تصادفات با سرعت پایین حالت صعودی پیدا كرده است.
 
 
در تصادفات عدم تطابق ارتفاع سپر خودروها عامل مهمی در جراحات سرنشینان خودرو می باشد، مخصوصاً اگر یكی از آنها خودرو سواری و دیگری خودرو شاسی بلند باشد، این خسارات و جراحات آشكارتر خواهند بود.
 
یكی از موسسات بیمه بزرگراههای آمریكا تستهای جدیدی روی چهار نوع خودرو انجام داده و نتایج آن را منتشر كرده است.
 
 
این آزمایشات شامل برخورد سپرهای عقب هر خودرو با سپر جلویی خودروی دیگر (و بالعكس) با سرعتی حدود 16 كیلومتر بر ساعت بوده است و مشكلات ناشی از عدم تطابق سپرها را به خوبی نشان می‌دهد. تستهای مذكور مربوط به برخورد سواری معمولی به خودرو شاسی بلند SUV و سپس خودرو شاسی بلند به سواری بود.
 
در این تست چهار جفت خودرو مورد آزمایش قرار گرفتند، هر جفت شامل یك سواری معمولی و یك خودروی SUV (Sport Utility Vehicle) متوسط از یك كارخانه خودروساز بود. چهار گروه مورد آزمایش بقرار زیر بودند : گروه اول فورد Taurus و Explorer ؛ گروه دوم Dodge Stratus و Jeep Grand Cherokee هر دو از كارخانه دایملر كرایسلر؛ گروه سوم نیسان Altima و Murano و گروه چهارم ولوو S40 و XC90 .

تست برخورد خودرو

تست برخورد:
در هر جفت خودرو ذكر شده، خودروی اولی، یك سواری معمولی و خودروی دومی، یك خودرو شاسی بلند یا SUV است. تمام خودروها به غیر از Altima مدل سال 2004 بوده‌اند ؛ Altima مدل سال 2005 است.

 

دلیل آنكه محصولات یك كارخانه در مقابل هم قرار داده شده‌اند، آن است كه انتظار می‌رود خودروسازان حداقل در مورد تطابق سپرهای محصولات خودشان توجه لازم را داشته باشند.

 

در تست برخورد، سواری با سرعت حدود 16 كیلومتر بر ساعت ( mph10) به پشت خودروی SUV زوج خود كه متوقف است، برخورد می‌كند. سپس جای خودروها عوض شده و خودروی SUV به پشت سواری برخورد می‌كند.

 
نتایج حاصل از این برخوردها بسیار متنوع بوده و در مورد هر سری خودرو متفاوت است، از خسارت كلی 1250$ برای یك جفت خودرو گرفته تا خسارتی معادل $ 6000 برای جفتی دیگر. در بعضی از حالات، خسارات ناشی از این برخورد نسبتاً آرام، نشتی جدی رادیاتور را نیز باعث شده است. اگر این تصادف در دنیای واقعی اتفاق بیافتد، رانندگان دیگر نمی‌توانند به مسیر خود ادامه دهند،
 
 
چون اگر این كار را بكنند، خودرو جوش آورده و موتور خسارت جدی و دائمی می‌بیند. در نتیجه علاوه بر پرداخت هزینه‌‌های تعمیر، راننده باید با كمك یدك كش خودروی خود را به تعمیرگاه برساند كه آن هم هزینه خاص خود را دارد.
 
 
پوشش پلاستیكی سیستم سپر با پنهان كردن موقعیت میله‌‌های سپر، مشكل عدم تطابق سپرها را آشكار نمی‌كند. اما با برداشتن پوششها، مشخص شد كه میله‌‌های سپر بسیاری از خودروها در یك راستا نبوده و روی یك خط قرار نمی‌گیرند.
 
 
مثلاً سپر خودروهای فورد در یك راستا قرار دارند و در هر دو تست چه برخورد سواری به SUV و چه برخورد SUV به سواری، كمترین هزینه تعمیر مربوط به محصولات فورد بود.
 
از روی نتایج تست و تصاویری كه از میله‌‌های سپر خودروهای فورد گرفته شد، این نتیجه حاصل شد كه سپر خودروهای سواری و SUV فورد تطابق دارند.
 
 
این ویژگی مهمترین دلیل خسارت كمتر این خودروها در مقایسه با سه جفت دیگر در تست برخورد سپر جلو به سپر عقب با سرعت 16 Km/h است.
 
تست برخورد خودرو
 
سپرهای فورد بیشتر انرژی برخورد را جذب كرده و ورقهای گرانقیمت فلزی و قطعات دیگر را از آسیب جدی حفظ می‌كنند. هنگامی كه Explorer به Taurus برخورد می‌كند،
 
 
ابتدا در ظاهر هیچ خسارتی مشاهده نمی‌شود. در حقیقت، هر دو خسارت دیده‌ اند، اما در زیر پوشش سپر پنهان بودند. در برخوردهای واقعی با سرعت 16 كیلومتر بر ساعت، چنین آسیبهایی شناسایی و مشاهده نشده و در نتیجه تعمیر هم نمی‌شوند.
 
 
رانندگان باید حتما به تعمیرگاه بروند و بخواهند تا سیستم سپر باز شده و برای خسارت احتمالی كنترل شود.
 
 
این موضوع اگر چه مشكلی برای ایمنی خودرو بوجود نمی‌آورد اما باعث بدتر شدن آسیب ایجاد شده در برخوردهای نسبتاً آهسته بعدی می‌شود. ولی سپر خودروهای ولوو در یك راستا نیستند و هنگامی كه ولوو S40 به پشت ولوو XC90 برخورد می‌كند،
 
 
سپر جلوی S40 به زیر خودروی شاسی بلند سر می‌خورد و درب موتور S40 جمع می‌شود. گلگیر جلوی آن نیز مچاله شده و چراغهای جلو نیز می‌شكنند. هزینه تعمیر این خودرو در مجموع $ 4984 خواهد بود.
 
 
سپرهای محصولات دایملر كرایسلر نیز تطابق ندارند، سپرهای Dodge Stratus و Jeep Grand Cherokee اصلا مطابقت ندارند و در هنگام برخورد، مدل SUV بر روی سپر Stratus كاملا سوار می‌شود و در آن سرعت نسبتاً كم، سپر Stratus را مچاله می‌كند.
 
 
درب صندوق عقب و گلگیر عقب نیز كاملا آسیب می‌بینند. خسارت كلی به دو خودرو $ 6129 تخمین زده می‌شود؛ بیش از هر جفت خودروی دیگر. در محصولات نیسان سوار شدن سپری روی سپر دیگر را شاهد هستیم.
 
 
نیسان Altima به زیر سپر Murano می‌رود و بعد از برخورد Altima به پشت Murano، سپرهای دو خودروی نیسان روی هم قرار می‌گیرند. خسارت وارده بر درب موتور، گلگیر و ساختارهای زیرین و همینطور سپر خودروی سواری به $ 4507 می‌رسد. لازم به ذكر است كه این خسارت آنقدر شدید است كه در شرایط واقعی مشابه، این خودرو دیگر قابل سوار شدن نیست و بهتر است كه یك راست به فروشگاه خودروهای اوراقی برود.

تست برخورد خودرو

الگوی آسیب :
تمام جفت خودروهای دیگری كه بیش از سری خودروهای فورد خسارت دیده بودند، همگی از عدم تطابق سپرهایشان رنج می‌بردند. سپر‌ برخی خودروها در تست كاملا روی هم قرار می‌گرفت. دقیقاً در زمانی كه روی هم قرار گرفتن سپرها را داریم، بیشترین خسارت با بیشترین هزینه به راننده تحمیل می‌شود و معمولا راننده از تعمیر پرهزینه برخورد خودرو با سرعت Km/h 16 صرف نظر می‌كند. اكثر هزینه‌‌های تعمیر، بخاطر برخورد یك خودروی شاسی بلند سنگین به یك خودروی سواری سبك نیست، بلكه خود SUV ها هم آسیب می‌بینند. وقتی دو خودروی SUV بهم برخورد كنند، خسارات شدیدتر و پرهزینه‌تر نیز می‌شود.

 

یك تست جالب :
برخورد تویوتا RAV4 با RAV4 بدون سپر عقب: موسسه فوق تست برخورد دیگری با سرعت 16 كیلومتر بر ساعت نیز ترتیب داده است تا نشان دهد كه مشكل تصادف فقط مربوط به برخورد بین خودروی سواری معمولی و شاسی بلند SUV نیست.

 

در این تست، تویوتا RAV4 (یك خودروی SUV كوچك) از سپر جلو به پشت یك RAV4 دیگر می‌زند و خسارتی بیش از تستهای قبلی ایجاد می‌شود. در هنگام برخورد، سپر عقب درگیر نمی‌شود چون این خودروی SUV اصلا سپر عقب ندارد! بجای آن RAV4 به تایر یدك كه روی در عقب خودرو نصب شده، برخورد می‌كند. این نوع تصادف بیشترین خسارت را به هر دو خودرو وارد می‌كند. بیشترین آسیب مربوط به درب موتور خودروی عقبی ($ 4380) و درب عقب تویوتای جلویی ($ 3230) است.

 

قوانین حاكم :
در آمریكا قوانین استانداردی برای یكسان‌ سازی سپر خودروهای سواری معمولی وجود دارد. ارتفاع سپر باید 16 تا 20 اینچ (حدوداً از 40 تا 50 سانتیمتر) بالاتر از سطح زمین باشد.

 

در این شرایط سپرها همگی در یك راستا قرار می‌گیرند. وقتی دو خودرو با سرعت نسبتاً آهسته بهم برخورد می‌كنند، سپرها درگیر شده و انرژی تصادف را جذب می‌كنند.

 

اما چنین قوانینی برای خودروهای شاسی بلند (SUV) و مینی ون (Mini Van) وجود ندارد و خودروسازان هر گونه كه می‌خواهند عمل می‌كنند. خودروهای SUV می‌توانند سپر را در هر ارتفاعی قرار داده و یا اصلا سپر نداشته باشند. این موسسه پیشنهاد می‌دهد كه قانون جدیدی نیز برای خودروهای این چنینی ارائه شود تا خودروسازان را وادار كند تا روی مسائل مربوط به تصادفات با سرعت نسبتاً كم كار كنند.

تست برخورد خودرو

همیشه خودروی بزرگتر بهتر نیست :
مطالعات انجام گرفته بر روی مجروحین تصادفات جاده ‌ای و بزرگراهها نشان می‌دهد كه رانندگی با خودروهای شاسی بلند SUV از نظر شدت خسارات وارده، بهتر از مدلهای كوچكتر و معمولی نیست و بر خلاف تصور عامه، خودروی بزرگتر الزاماً بهتر و امن تر نیست. محققین به این نتیجه رسیده‌اند كه علت اصلی جراحات در تصادفات، وارد شدن شیشه یا قطعات خودرو یا ورود خودروی دیگر به داخل اتاقك سرنشینان خودرو می باشد و این موارد هیچ ربطی به اندازه خودرو ندارد.

 

می‌توان خودرویی طراحی كرد با اندازه كوچكتر و جرم كمتر، اما با اتاقك بسیار مستحكم و مواد جاذب انرژی كه مانع از حجیم شدن بخش جلویی خودرو شوند. در هنگام تصادف، قسمت جلویی خودرو دو نقطه محكم دارد كه در تصادفات واقعی ممكن است با دو نقطه محكم خودروی مقابل مطابقت نداشته باشد و بی‌نظمی استاتیكی بوجود آید.

 

این در حالی است كه در یك تصادف، بی‌نظمی دینامیكی نیز ایجاد می‌شود كه عبارتست از بالاتر قرار گرفتن سیستم تعلیق یك خودرو نسبت به خودروی دیگر. اگر مومنتم (Momentum) یا اندازه حركت آنی، عامل مهم در میزان جراحات است، پس خودروهای سبكتر خطرناكتر خواهند بود، اما اگر عامل عمده جراحات را ورود اشیاء خارجی به داخل اتاقك سرنشین بدانیم، باید به دنبال خودروهای سبكتر اما ایمن‌تر و مستحكم تر باشیم.

 

جدیدترین مطالب سایت