دانستنیهای جالب درباره تاتو

مجموعه : دانستنیها
دانستنیهای جالب درباره تاتو

مواردی که باید درباره تاتو بدانید

دکتر امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست : تاتو عملی است که با رنگ‌های مختلف برای زیبایی و به ندرت هم درمان انجام می‌شود. شایع‌ترین رنگ‌های مورد استفاده در تاتو سبز، قهوه‌ای و مشکی است البته رنگ‌های دیگری مانند سفید و قرمز هم ممکن است در تاتو استفاده شود

 

عمق تاتو

هرچقدر تاتو در عمق کمتری از پوست انجام شود، در آینده راحت‌تر می‌توان آن را از بین برد، اما متاسفانه در بیشتر تاتوهایی که توسط افراد تازه‌کار و ناشی انجام می‌شود، رنگ به صورت عمقی در پوست قرار داده می‌شود. در ضمن از بین بردن تاتوهایی که با رنگ‌های ترکیبی مانند قرمز و سفید انجام شده است به مراتب سخت‌تر از رنگ‌هایی مانند آبی، سیاه و قهوه‌ای است.

 

 مشکلات و بیماری‌هایی که ممکن است در نتیجه تاتو به وجود آید

اولین مشکل عفونت بعد از تاتو است که می‌تواند شامل عفونت ویروس مانند تبخال و یا عفونت باکتریایی مانند زرد‌زخم و یا عفونت‌ قارچی در محل تاتو باشد.

 

معمولا این عفونت‌ها با درمان از بین می‌روند اما عفونت‌هایی مانند اچ‌آی‌وی، هپاتیت هم وجود دارند که ممکن است در زمان تاتو به فرد منتقل شوند؛ این عفونت‌ها گاهی ممکن است تا مدت‌ها به صورت نهفته در بدن فرد باقی بمانند و در آینده تظاهر کنند.

 

یکی دیگر از مشکلات عمده ناشی از تاتو واکنش بدن به رنگ و ایجاد حساسیت است. وقتی یک ماده خارجی به زیر پوست وارد می‌شود، بدن تشکیل گرانولوم می‌دهد.

 

گرانولوم در واقع واکنش بافت بدن در برابر رنگ به عنوان یک ماده خارجی است که در درصدی از تاتوها ممکن است، بروز کند. این گرانولوم‌ها به شکل گلوله‌های سفت و برجسته زیر پوست ظاهر می‌شوند و گاهی با درد، خارش و سوزش همراه هستند و درمان آنها بسیار سخت است.

 

آیا از نظر پزشکی تاتو قابل توصیه است؟

بله، من گاهی در موارد لزوم به برخی از بیمارانم تاتو را پیشنهاد می‌کنم، اما به‌ندرت و در مواردی که راه‌حل دیگری وجود نداشته باشد.

 

به طور مثال فردی که لبش دچار لک و پیس است و با درمان‌های دارویی و لیزر نتوان برای او کاری انجام داد و یا لک و پیس‌های ثابتی که در پوست وجود دارد و قابل درمان نیست، بیمار را به یک تاتو کار مورد تایید ارجاع می‌دهیم.

 

بعد از انجام تاتو باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

بعد از تاتو باید از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و خوراکی استفاده شود و بعد از گذشت یک روز از انجام تاتو باید مدام آن را شست و تمیز نگه داشت.

 

جدیدترین مطالب سایت