ماده ای که از الماس سخت تر

مجموعه : اخبار علمی
ماده ای که از الماس سخت تر

یک تیم بین المللی به سرپرستی «لین وانگ» از محققان موسسه کارنگی در واشنگتن ماده جدیدی کشف کرده اند که به طور کامل کریستالی یا غیر کریستالی نیست، اما از سختی کافی در برابر الماس برخوردار است.

 

«وانگ» در این باره گفت: این دستاورد چیزی فراتر از کنجکاوی در آزمایشگاه است؛ نوع جدیدی از ماده کربنی تولید کردیم که از لحاظ سختی و مقاومت قابل قیاس با الماس است؛

 

درحالی که الماس تحت فشار بسیار شدید ایجاد می شود، این ماده در شرایط طبیعی وجود دارد که به معنای کاربرد عملی در طیف گسترده ای از آرایه های مختلف است.

 

ماده فوق سخت از یک خوشه ۶۰ کربنی ساخته می شود. مولکول های کربن به شکل توپ فوتبال اغلب به نام «باکی بال» (buckyball)‌ شناخته شده هستند.

 

این مولکول ها با حلال m-xylene که برای تولید بطری های نوشیدنی استفاده می شوند، مخلوط شده و سپس این ترکیب در سل های الماس جای می گیرند.

 

همه مواد جامد به یکی از این دو شکل وجود دارند: مانند کوارتز، آهن و الماس به صورت ساختار کریستالی و منظم هستند یا مانند شیشه و ژل ساختار غیر کریستالی و بی نظم دارند؛

 

اما ماده جدید ترکیبی از دو حالت کریستالی و غیر کریستالی است، به طوری که با اعمال فشار زیاد، باکی بال ها به صورت له شده در می آیند و حلال m-xylene‌ ساختار مستحکم و منظم خود را حفظ می کند.

 

پروفسور «وندی مائو» از محققان دانشگاه استنفورد این ماده جدید را که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، «هیبریداسیون کریستالی و ساختارهای آمورف در سطح اتمی» توصیف می کند.

 

از جمله کاربردهای احتمالی این ماده جدید، استفاده به عنوان پوشش محافظ یا کاربرد در مکانیک، الکترونیک و الکترومکانیک خواهد بود.

 

جدیدترین مطالب سایت