کشف گیاه ضد پیری

مجموعه : اخبار علمی
کشف گیاه ضد پیری

کشف گیاه ضد پیری

 

دانشمندان شهر دارمسالا، ایالت هیماچال پرداش هندوستان یک گیاه سبز از ارتفاعات هیمالیا کشف کرده اند که آنزیمی تولید می کند که می‌توان از آن به عنوان عامل ضد پیری استفاده کرد.

 

دانشمندان موسسه فناوری منابع زیستی و همیالیا این گیاه را با نام Potentilla Atrosanguinea از ارتفاعات هیمالیا نزدیک گردنه هیماچال پرداش کشف کرده اند که سوپر اکسید دیسموتاس، آنزیم مورد نیاز برای پاک کردن  Super Oxide Radical را در سلولهای گیاهی و حیوانی تولید می کند و مانند یک عامل ضد پیری عمل می کند.

 

دکتر پارامویر سنگ آهوجا مدیر این موسسه اظهار داشت: این آنزیم می تواند در محصولات پزشکی و دارویی، آرایشی، غذایی و گیاهی به کار برود.

 

وی یادآور شد که دانشمندان این موسسه به ریاست دکتر سانجی کوما روی یک دهه و نیم روی این پروژه کار کردند و در نهایت موفق شدند که ژن این آنزیم را ایزوله کرده و از طریق یک فرآیند آن را تخمیر کنند.

کشف گیاه ضد پیری

دانشمندان این گونه از گیاه را در هیمالیا و در ارتفاع 4500 متری کشف کرده اند و تحقیقات را روی آن آغاز کردند چرا که به رغم سرمای شدید این منطقه و حتی دمای بالا و نور شدید این گیاه همچنان رشد می کند.

 

دکتر سانجی کومار محقق ارشد بخش بیوتکنولوژی این موسسه اظهار داشت: این آنزیم در تمام گیاهان، حیوانات و انسانها وجود دارد اما این گیاه ارتباط قوی میان این آنزیم و مسمومیت با اکسیژن ناشی از استرس اکسیدیته در ارگانیزم زنده ایجاد می کند.

 

وی اظهار داشت که دانشمندان استفاده از این آنزیم را برای ارتقا عمر میوه ها مورد آزمایش قرار داده اند و نتایج مثبتی گرفته اند. اکنون این آزمایشها روی سیستمهای حیوانی انجام می شود تا نتیجه ضد پیری آن مشاهده شود این آنزیم می تواند به طول عمر سلولهای اندامی نیز کمک کند یا خیر.

 

این گیاه همچنین می تواند برای درمان آسم، روماتوئید آرتروز، درمان بافتهای زخمی یا سوخته و قرنیه به کار رود.

 

براساس اظهارات دکتر سانجی از این گیاه می توان در تولید انواع کرمها، لوسیونها، شامپوها و همچنین در فرآیندهای ذخیره سازی مواد غذایی فرآوری نشده و حفاظت از گیاهان در برابر شرایطی چون خشکی و گرمای شدید بهره گرفت.

 

جدیدترین مطالب سایت