گیاه آپارتمانی پلکترانتوس یا پیچک سوئدی

گیاه آپارتمانی پلکترانتوس یا پیچک سوئدی
گیاه آپارتمانی پلکترانتوس یا پیچک سوئدی
 
پلکترانتوس
گیاهی است خزنده و علفی از خانواده نعناع «لیباتا» و بومی استرالیا، سریع الرشد و ارزان با نگهداری ساده و مناسب برای مبتدیان، برگها گرد و کنگره دار به رنگ سبز روشن و در بعضی از واریته ها ابلق با لکه های سربی، ساقه چهارگوش و شکننده،گلها ریز و سفید و ارغوانی و مهمیز دار که به صورت خوشه در انتهای ساقه در پائیز ظاهر می گردند، حذف جوانه های انتهایی جهت حفظ فرم  و شکل بوته الزامی است. پلکترانتوس گیاهی مناسب برای سبد آویزان و پوشش گلدان های بزرگ است.

 

نیازها:

 

نور:  نزدیک به پنجره در شرایط نوری نیم سایه نیم آفتاب بهترین مکان است، سایه را تحمل میکند، از اشعه مستقیم آفتاب بیزار است.

 
دما:  حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۳ درجه و حداکثر درجه در تابستان ۲۷ درجه است.
 
آبیاری: در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان یکبار در هفته آبیاری کافی است، بگذارید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، در صورتی که به عنوان سبد آویزان از آن استفاده می کنید همیشه میزان رطوبت خاک را بازدید کنید، چون سبد آویزان به علت تأثیر پذیری بیشتر از جریان هوا به مراقبت و آبیاری بیشتری نیاز دارد.
 
رطوبت: رطوبت هوای اتاق برای این گیاه کافی است، ولی غبارپاشی هفتگی ضمن تمیز نمودن برگ ها رطوبت مورد نیاز را هم فراهم میکند.
تغذیه :گیاهی کم توقع است، ولی تغذیه هر سه هفته یکبار با کودهای مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور در رشد آن تأثیر مثبت دارد.
 
خاک مناسب: خاک لیمونی مخلوط با شن شسته  و پیت بهترین محیط برای رشد ریشه این گیاه است.
 
تعویض گلدان:  اگر گیاه به رشد نهایی خود رسیده باشد از آن به عنوان منبع تکثیر و تولید استفاده نمایید، برای این منظور قلمه را از انتهای ساقه تهیه و علاوه بر تولید گلدان جدید با سربرداری ساقه ها اجازه رشد جوانه های جانبی را به گیاه داده اید که در نهایت منجر به توپی و چنبره ای شدن گیاه می شود.
تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی ضمن تأمین رطوبت برگ های گیاه را تمیز و براق می نماید ولی در صورت نیاز می توانید از مواد براق کننده شیمیایی حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.
 
تکثیر: گرفتن قلمه از شاخه ها و ریشه دار کردن در دمای ۱۳-۱۸ درجه سانتی گراد
  
عوارض و درمان:

ساقه ها خم شده و گیاه خود را انداخته است:  گیاه تشنه است، فوراً آبیاری نمایید، غبارپاشی را نیز فراموش نکنید.

 
برگ ها رنگ پریده اند و رشد گیاه کند شده است: نور کافی نیست، گیاه را به محل روشن تر با نور غیرمستقیم انتقال دهید.
 
نقاط قهوه ای روی برگ ها نمایان شده است: مواد براق کننده شیمیایی عامل آن است، از آنها استفاده نکنید. در صورت لزوم از غبارپاشی و یا پارچه نرم و اسفنج مرطوب حهت تمیز نمودن برگ ها استفاده کنید.
برگ ها خم شده و می ریزند: هوا خیلی گرم است، گیاه را به محل گرم تری منتقل نموده، غبارپاشی در سایه را فراموش نکنید.
 
برگ ها زرد رنگ می شوند و می ریزند:خاک گلدان باتلاقی شده است، زهکش را بازدید و آب زیر گلدانی را خارج کنید،اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود و سپس آبیاری را با میزان کمتری شروع کنید، ته گلدان با آب زیر گلدانی در ارتباط نباشد.
 
سفیدک آرد مانند روی ساقه مشاهده می گردد و برگ ها نرم و آبکی شده اند:عامل آن قارچ «بوتری تیس» است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است، گیاه را به محل گرم تری منتقل نموده و آبیاری و غبارپاشی را تا رفع علائم کمتر یا متوقف کنید.
 
برگ ها چروک دار هستند و خشک می شوند: گیاه از تابش اشعه مستقیم آفتاب در رنج است، گلدان را به محل مناسب تر منتقل نمایید، برگ های خشک را حذف نمایید.
برگ ها در حالیکه سبز هستند سقوط می کنند: کمبود عناصر غذایی خاک گلدان عامل آن است، با تغذیه مصنوعی هر ۳ هفته یکبار کمبود را جبران کنید.
 
شاخه ها منحرف و دراز هستند: سن گیاه بالا است، از گیاه به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید.
برگ ها زرد و تار عنکبوت در سطح زیرین آنها مشاهده می شود: عامل آن کنه ریز قرمز است، گیاه را با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید، غبارپاشی و تأمین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

 

*قلمه گیری از شاخه ها:
 در بهار قلمه های ۷-۱۰ سانتی متری را از انتهای شاخه ها انتخاب کنید و دو برگ پائین قلمه را حذف و در خاک پیت ماسه دار در هوای گرم کاشت کنید، شاخه های جدید پس از یکی دو هفته شروع به ظهور می نمایند.

با حذف جوانه های انتهایی علاوه بر کنترل رشد طولی شاخه ها به جوانه های جانبی و در حال خواب اجازه رشد دهید.
 
منبع: پیش بین، اسماعیل. ۱۳۹۰ – گلهای آپارتمانی و مشاوره گیاه پزشکی. چاپ هشتم. انتشارات نوپردازان
 
جدیدترین مطالب سایت