آشنایی با ماهی گامبوزیا

آشنایی با ماهی گامبوزیا

آشنایی با ماهی گامبوزیا

در بین سالهای ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۵ ماهی پشه خوار یا گامبوزیا از کشور ایتالیا به منظور جلوگیری از گسترش بیماری مالاریا وارد ایران شد و امروزه در اکثر نواحی خصوصا نواحی ساحلی شمال کشور پراکنده شده اند.

 

ماهی گامبوزیا از خانواده کپور ماهیان دنداندار زنده زا بوده و بومی آمریکای جنوبی است که از آنجا به سایر نقاط دنیا مانند اسپانیا ، اکراین ، ایتالیا ، فرانسه و … منتقل گردیده است. رنگ ماهی گامبوزیا ، خاکستری متمایل به زیتونی و دارای بدنی نیمه شفاف بوده و اندازه جنس ماده آن ۶ سانتی متر و جنس نرش ۳٫۵ سانتی متر می باشد.

 

از ویژگی های جالب این خانواده زنده زایی است که در آن ماهی نر به خاطر تغییر شکل یافتن باله مخرجی به آلت جفتگیری (gonopodium) توانایی انتقال اسپرماتوزویید را به داخل مجرای تخم بر جنس ماده داشته و در آنجا پس از ترکیب با تخمک ها تا تبدیل شدن به نوزادان کامل نگهداری و پس از گذشت ۳۰ روز تعداد ۸۰ تا ۱۰۰ عدد بچه ماهی متولد می شوند.

 

ماهی گامبوزیا توانایی زیستن در آبهای لب شور را دارد و در آب هایی که دارای دمایی بیشتر از ۴۰ درجه سانتی گراد هستند (نظیر جنوب بلغارستان) نیز مشاهده می شوند. این ماهی علاوه بر اهمیت بیولوژیکی ذکر شده در ایران به صورت عمده به عنوان غذای زنده برای ماهیان گوشتخوار و بزرگتر مانند آروانا یا اسکار مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید گامبوزیا در ایران به اشتباه در زبان عموم به نام گوپی ایرانی شناخته می شود.

 

جدیدترین مطالب سایت