درخت افرای نقره ای

درخت افرای نقره ای

آشنایی با درخت افرای نقره ای

 

جنبه های زیبایی: رنگ آمیزی پائیزی برگ ها (زرد کم رنگ تا زرد پر رنگ)

 

کاربرد: سایبان، برسطح چمن، حواشی آب، آبنما، برکه، رود خانه، تک درخت

 

درختی است افراشته با تاج گسترده و فرم باز و برگ های درشت و نازک و چند قسمتی با بریدگی های عمیق، مناسب ترین اقلیم رویشی آن مناطق سرد است.

 

خصوصیات گیاهی:

 

ارتفاع: ۱۸ تا ۳۰ متر

 

  قطر تاج پوششی: ۱۵ تا ۳۰ متر

 

درختی است قوی با تاج گسترده و بیضوی و قامت برافراشته که دارای شاخه های باریک و متعدد می باشد. پوست تنه درجوانی خاکستری رنگ و صاف است که با افزایش سن قهوه ای مایل به قرمز و پوسته پوسته می شود.

 

برگ: ساده متقابل با دندانه های مضاعف و برش های عمیق. درازا و پهنای برگ ها ۱۵ تا ۱۷ سانتیمتر است. روی برگ سبز روشن و زیر آن نقره ای رنگ است که قبل از ریزش پائیزی به رنگ زرد تبدیل می شوند.

 

گل: زرد مایل به سبز و خوشه ای هستند که در فصل بهار شکوفا می شود ولی اهمیت زینتی ندارند.

 

میوه: فندقه های بالدار بشکل V  و به طول ۶٫۵ سانتیمتر است که ارزش زینتی نداشته و در فصل تابستان ظاهر شده و در طول زمستان بر درخت باقی می مانند.

 

سیستم ریشه: سطحی و گسترده با ریشه استقراری کوچک

 

سرعت رشد: سریع 

 

نیازهای طبیعی:

 

آب وهوا: گرما و سرما را حتی در ارتفاعات زیاد تحمل می کند.

 

خاک: در انواع مختلف خاک رشد می کند ولی خاک لومی غنی با زهکش خوب را ترجیح می دهد. در تابش مستقیم یا نیم سایه رشد می کند. در برابر بادهای شدید نیاز به حفاظ دارد .

 

نگه داری:

 

هرس: برای سبک کردن تاج و ممانعت از شکستن شاخه ها، نیاز به هرس و تنک کردن سالیانه دارد. بهترین زمان هرس در فصل زمستان است.

 

تغذیه:  به تغذیه خاصی نیاز ندارد.

 

آبیاری: ماهی یک بار آبیاری عمیق توصیه می شود.

 

بیماری وآفات:

شته، با سموم فسفره مانند مالاتیون سم پاشی شود و بیماری قارچی که سبب پژمردگی و در نهایت خشک شدن درخت می شود، در صورت بروز این بیماری درخت را قطع کرده و بسوزانید و بستر درخت آلوده را با محلول بوردو ضد عفونی کنید.

 

عیوب: شکنندگی شاخه ها.

 

جدیدترین مطالب سایت