شرایط نگهداری از گل آکالیفا

شرایط نگهداری از گل آکالیفا

آشنایی با گل آکالیفا

 

مشخصات: اسم علمی گیاه آکالیفAcalyph hispida و از خانواده Euphorbiacea می باشد . آکالیف بومی جنوب آسیا و گیاهی است با برگ های سبز درشت متناوب، با لبه مضرس که بیضی شکل، نوک تیز و کرکی نیز می باشد. شاتون های این گیاه بلند و قرمز رنگ شبیه دم روباه است.

 

آکالیف در تمام مدت سال گل می کند، منتهی در بهار و تابستان گل آن بیشتر است .نگه داری آکالیف در منزل مشکل به نظر می رسد و اغلب برگهای آن می ریزد بنابراین برای مدت طولانی نمی توان آن را در منزل نگاه داشت. معمولا باید جوانه انتهایی ساقه گیاهان مسن را هرس کرد تا شاخه های جانبی شروع به رشد نمایند.

 

مراقبت: این گیاه به نور متوسط، هوای گرم، خاک مرطوب، رطوبت هوای متوسط، در حدود ۷۰-۵۰ درصد و خاک قلیایی نیاز دارد.

شرایط نگهداری از گل آکالیفا

کود: کود مورد نیاز این گیاه به میزان ۲ گرم در لیترهر دو هفته یک بار و از اسفند تا شهریور ماه بکار برد. این گیاه خیلی پر ریشه است و نیاز زیادی به کود ازته دارد. باید در سال دو مرتبه گلدان آن را تعویض کرد. در غیر این صورت ریشه گلدان را پر می کند و برگها زرد می شوند.

 

خاک: سه قسمت خاک برگ، یک قسمت تورب دو قسمت ماسه و یک قسمت کود پوسیده دامی، خاک مطلوب گیاه آکالیف است.

 

ازدیاد: آکالیف به سرعت بلند شده و پس از مدتی شکل نامناسب و آشفته‌ای به خود می گیرد. برای به دست آوردن گیاهی متراکم و متعادل می توانید آن را تکثیر کنید.

 

بهترین زمان گلدهی گیاه از اوایل تا اواخر بهار است که در این زمان می توانید عمل تکثیر را انجام داد. ابتدا قلمه های انتهایی ساقه را به طول ۱۰-۸ سانتیمتر و یا ساقه های تازه روییده شده جانبی را همراه با پاشنه جدا کنید یعنی قسمتی از ساقه اصلی به ساقه جانبی متصل باشد.

شرایط نگهداری از گل آکالیفا

سپس قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید. آنها را در شرایط دارای نور کافی و دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید و گلدانها را با کیسه های پلاستیکی شفاف بپوشانید.

 

خاک گلدان فقط در ابتدای عمل خیس می شود و خیس کردن دوباره آن طی زمان ریشه دهی لازم نمی باشد. قلمه ها را در مای ۲۲-۲۰ درجه سانتیگراد نگاه دارید و پس از ریشه دهی آنها را به گلدانهای با قطر دهانه حدودا ۱۳ سانتیمتر ، حاوی کمپوست گلدانی معمولی بکارید.

 

جدیدترین مطالب سایت