ماهی پلی پتروس – آذرخش

ماهی پلی پتروس – آذرخش

آشنایی با ماهی پلی پتروس – آذرخش

 
پلی پتروس یا آذرخش یک ماهی ایده آل برای کسانیست که علاقه به نگهداری از ماهی های عجیب و غریب و با ظاهری ترسناک دارند. شکل ظاهری این ماهی شباهت زیادی به مار دارد. در واقع جزو مارهای اولیه به حساب می آید که هنوز در محیط آب باقی مانده است.
 
این ماهی بازمانده ی نسل دایناسورها است که توانسته به خاطر تنفس از شش و آب شش , نسل خودش را حفظ کند. زادگاه این ماهی برکه ها و رودخانه های کم عمق آفریقا است.
 
این ماهی در زمان خشکسالی حتی مهاجرت هم میکند و از برکه ای به برکه ی دیگر میرود و میتواند بیشتر از ۸ ساعت در خارج از آب زنده بماند.
 
در آب کثیف و با اکسیژن کم هم قادر به حیات است که این به دلیل تنفس ریوی است. حالت شیمیایی اب نقشی در زندگی این ماهی ندارد ولی بهتر است آب کمی اسیدی باشد با پی هاش ۵ تا ۶٫ این ماهی گوشتخوار است و از غذاهای پروتئینی و ماهی های ریز تغذیه میکند.
 
دو باله ی بزرگ اصلی در دو طرف سر دارد که هم حکم باله شنا را دارند و هم پاهای حیوان به حساب می آیند. دندانهای ریز و تیغ مانندی دارد و نحوه ی غذا خوردنش دقیقا” مثل غذا خوردن سوسماری ها است و با بلعیدن غذا را میخورد. شکل بدن بسیار جالب است.
 
سر شبیه مارمولک و مار می ماند و بدن از فلس پوشیده شده و روی بینی هم دو زائده ی کوچک دیده میشود. بینایی ماهی کم است و از طریق بویایی مکان غذا را تشخیص می دهد.
 
در ایران به این ماهی ” پولی ” گفته می شود و دو نوع ان به فروش می رسد : یک نوع ساده که زمینه بدن طوسی با نقاط خاکستری ریز است و ارزانتر است و یک نوع ان که پلنگی است و گرانتر است و بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان قیمت دارد.
 
این ماهی نیاز به آکواریوم بزرگ و ساده دارد و باید با ماهی های گوشتخوار نگهداری شود. چون تجاوز کار و درنده است. بهترین انتخاب برای این ماهی، ماهی نایف و یا ماهی های درشت تر از خودش هستند که با هم همزیستی خوبی دارند.
 
بهتر است آکواریوم با گیاهان طبیعی تزئین شده باشد و چند قطعه تزئینی کنده درخت در ان قرار بگیرد. بستری از شن نرم و ریز , کمی درشتر از ماسه های کنار دریا , برای این ماهی مناسب است. چون لقمه های غذا را میبلعد و احتمال دارد که سنگ ریزه ها را هم ببلعد و از طرفی چون روی ماسه ها میخزد و اغلب روی ماسه می شیند، ریگ نرم را میپسندد.
 
دمای آب ۲۷ درجه سانتی گراد برای این ماهی مناسب است. اما در آب زیر صفر درجه هم به خوبی میتواند زنده بماند و متابولیسم بدنش را متوقف میکند. به این صورت که تنفس را به طور کامل قطع میکند و روی آب به صورت واژگون قرار میگیرد.
 
اما به محض این که در آب گرم انداخته می شود شروع به شنا کردن می کند. نکته بسیار جالب در این ماهی قابلیت انطباق پذیری بسیار بالای ان با هر شرایط محیطی است. از گرم و سردی بیش از حد آب تا کمی هوا و نوع غذا و حتی بی آبی. این ماهی از غذاهای خشک هم به خوبی تغذیه می کند.
 
ماهی چندان فعالی نیست و اغلب دوست دارد در گوشه ای دراز بکشد. شب ها موقع خواب بدن را به حالت مارپیچ در می اورد. درست مثل حالت چمبره زدن مار.
 
حرکت بدن هم دقیقا” مثل مار و بصورت زیگزاگ است. انعطاف بدنی بالایی دارد و خیلی زیبا حرکت می کند و بسیار با وقار است. این ماهی به سرعت رشد می کند و تا ۳۰ سانتی متر رشد می کند و نیاز به آکواریوم بزرگ دارد. تولید مثل این ماهی  خیلی آسان است و در آکواریوم خودش تخم گذاری می نماید. بهتر است درپوش آکواریوم را ببندید.
 
چون این ماهی می تواند به بیرون بپرد. هر چند نمیمیرد چون از هوا تنفس می کند اما ممکن است دچار آلودگی پوستی بشود و یا ضربه به بدنش وارد شود. خلاصه از هر جهت این ماهی بسیار ایده آل برای افرادی است که تمایل به نگهداری ماهی های عجیب و غریب گوشتخوار دارند.
 
 
جدیدترین مطالب سایت