گیاه آپارتمانی دیفن باخیا

گیاه آپارتمانی دیفن باخیا

آشنایی با گیاه آپارتمانی دیفن باخیا

 

دیفن باخیا

گیاهی است زینتی و رایج در اکثر منازل از خانواده ی آراسه و زادگاهش برزیل، ساقه نرم و نقش و نگار برگ ها بر حسب گونه سبز رنگ و آراسته به لکه های سفید کرمی و زرد کمرنگ که از دو طرف برگ دیده می شود، ساقه غالباً بدون انشعاب و برگ های انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت، برگ های پائینی به تدریج می ریزند و ساقه حالت لخت به خود می گیرد، نسبت به تهویه هوای اتاق و آبیاری بیش از اندازه حساس است، گیاهان جوان و کم ارتفاع برای کاشت گروهی بسیار مناسب هستند.

 

نیازها دیفن باخیا :

 نور:   نور غیر مستقیم بهترین نور است، نژادهای برگ تیره نسبت به سایه مقاوم هستند، در صورتی که تاریک باشد گیاه علفی و بیش از اندازه دراز می شود.

 

دما:   درجه ۱۳-۱۸ درجه را ترجیح می دهد، برای مدت کمی در ۱۰ درجه نیز مقاومت می کند، ولی ممکن است برگ های پائین ریزش کنند، در صورتی که درجه حرارت بالاتر از ۲۴ درجه باشد، غبارپاشی و آبیاری زیادی توصیه می گردد.

 

آبیاری: آبیاری با اب سبک بدون املاح توصیه می شود، در تابستان هفته ای ۲-۳ بار و در زمستان یکبار در هفته کافی است، اگر درجه حرارت پائین ۱۶ درجه باشد، اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود.

 

رطوبت: در تابستان غبارپاشی روزانه پیشنهاد می شود، به خصوص اگر درجه حرارت بالای ۲۴ باشد، ریختن آب در زیر گلدانی سنگریزه دار به طوری که ته گلدان با آب در ارتباط نباشد جهت تامین رطوبت اثر مثبت دارد.

 

تغذیه: هر ماه یکبار با کود مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

 

خاک مناسب : خاک برگ، مخلوطی از لوم و کمپوست.

 

تعویض گلدان :  هر سال در بهار گلدان را با ۲ اندازه بزرگتر عوض کنید.

 

تمیز نمودن برگ ها: با اسفنج یا پارچه مرطوب برگ ها را هر ماه تمیز کنید، مواظب باشید برگ ها خراشیده نشوند.

 

تکثیر:  ریشه دار نمودن قلمه های ۵ سانتیمتری و دارای حداقل یک جوانه، این قلمه ها را به مدت یک تا دو روز خشک کرده و به طور افقی در شن قرار دهید، ریشه و شاخ و برگ از محل گره ها شروع به رشد می کنند. جدا کردن پاگیاه در واریته هایی که پاگیاه تولید می کنند در همه فصل ها.

 

عوارض و درمان دیفن باخیا :

 

 برگ ها ریز و ساقه دراز شده است: نور کافی نیست،گیاه را به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

 

برگ ها زرد و تار عنکبوت زیر آنها مشاهده می شود:عامل آن کنه ریز قرمز است، هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

 

برگ ها خشک شده اند و سقوط می کنند: هوا خیلی گرم و خشک است، رطوبت خاک را بازدید و در صورت لزوم آبیاری کنید، غبارپاشی را فراموش نکنید، گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.

 

لکه های سوخته روی برگ هاست: در آفتاب غبارپاشی نموده اید، اگر چه گیاه به غبارپاشی نیاز دارد، ولی بهترین موقع آن صبح و عصر در سایه است.

 

بعضی از برگ ها و ساقه ها میپوسند: عامل آن قارچ “بوتری تیس” است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب می باشد، غبارپاشی را کمتر کنید، گیاه را در درجه حرارت ۱۶ نگهدارید و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی نمایید.

 

برگ ها رنگ پریده اند و به سفیدی گرایش پیدا نموده اند: یا نور زیاد است و یا احتیاج به تغذیه دارد، شرایط را بازدید کنید و نارسایی را رفع کنید.

 

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگ ها و قاعده آنها مشاهده می شود: حشره آفت عامل آن است، گیاه را هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید.

 

برگ های پائین زرد و لکه های قهوه ای در حاشیه آنها مشاهده می شود: آبیاری بیش از اندازه است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، سپس با میزان کمتری آبیاری را انجام دهید.

 

برگ های پائینی به طرف داخل می پیچند و خشک می شوند: کاملاً طبیعی است، با بالا رفتن سن گیاه برگ های پائینی می ریزند، بهتر است گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.

 

برگ ها رنگ پریده و سقوط می کنند: هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرم تری منتقل کنید.

 

 تمیز نمودن برگ ها دیفن باخیا :

نام انگلیسی این گیاه که به معنی عصای لالی است، چون شیره آن سمی و با تماس با نقاط حساس بدن مانند لب تولید تاول و لکنت زبان می کند، به همین دلیل پوشیدن دستکش و یا شستن دست ها در هنگام کار با این گیاه الزامی است، جهت تمیز نمودن برگ ها با دست چپ برگ را بگیرید و با دست راست با اسفنج و یا پارچه مرطوب به ملایمت هر سه هفته یکبار برگ ها را تمیز کنید.

 

 نام فارسی سَمبرگ و انگلیسی عصای لالی بر گرفته شده از سمی بودن شیره گیاهی و تحریک شدید اعضا حساس است، ولی خوشبختانه تا کنون مورد خاص گزارش نشده است، پوشیدن دستکش در هنگام کار با این گیاه ضروری است.

 

جدیدترین مطالب سایت