گیاه آپارتمانی سته نانته

گیاه آپارتمانی سته نانته

سته نانته

زیباترین گیاه آپارتمانی ولی با نگهداری نسبتاً مشکل به طوری که نگهداری آن در بین گل دوستان افتخار محسوب می شود، با مارانتا و کالاته آ از نظر ظاهر برای مبتدیان اشتباه می گردد.

 

برگ ها ایستاده تر از مارانتا هستند، برگ ها سبز روشن با پاشیده شدن رنگ کرم مانند در سطح آن و سطح زیرین برگ ها ارغوانی است، خانواده آن «مارانتاسه» و زادگاه آن برزیل است.

 

نیازهای گیاه سته نانته:

 

نور:  به نور قوی احتیاج ندارد، نسبت به سایه تحمل زیادی دارد ولی در زمستان نیاز آن نسبت به نور بیشتر می شود.

 

 

دما:   در زمستان در درجه حرارت بالاتر از ۱۶ درجه نگهداری کنید، اگرچه درجه حرارت ۱۵ درجه را نیز تحمل می کند. حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۹ درجه سانتیگراد است.

 

آبیاری:   همیشه سطح خاک را مرطوب نگهداری کنید، در تابستان هفته ای ۲ تا ۳ بار و در زمستان یکبار در هفته نیاز به آبیاری دارد، در صورتی که درجه حرارت زیر ۲۰ درجه باشد هر ۱۰ تا ۱۲ روز یکبار آبیاری کافی است.

 

 

رطوبت: به رطوبت زیادی احتیاج دارد، در تابستان هر روز غبارپاشی کنید در زمستان هفته ای ۲ بار کافی است، در زیر گلدانی سنگریزه دار آب بریزید.

 

 

تغذیه:   هر ۱۴ روز یکبار با کودهای مایع یا جامد محلول در آب های مخصوص گل های زینتی طبق دستور گلدان را تغذیه مصنوعی کنید.

 

 

خاک مناسب :پیت،کمپوست سنگ

 

 

تعویض گلدان:   در بهار هر سال گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید، زهکش را بازدید کنید.

 

 

تمیز نمودن برگ: غبارپاشی جهت تأمین رطوبت برگ ها را نیز تمیز می کند، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید، با پارچه و اسفنج مرطوب برگ ها را تمیز کنید.

 

 

تکثیر:   تقسیم بوته به سه یا چهار قسمت در هنگام تعویض گلدان و کاشت در گلدان های جدید.

 

عوارض و درمان:

 گیاه خود را انداخته است:  عوامل متضادی عامل آن است، یا بی آبی کشیده است، و یا آبیاری بیش از اندازه است، شرایط را بازدید کنید  و نارسایی ها را بر طرف کنید.

 

برگ ها رنگ پریده و ریز هستند :گیاه از کمبود عناصر غذایی رنج می برد، طبق دستور عمل کنید.

 

برگ ها رنگ خود را از دست داده اند :نور کافی نیست، اگر چه گیاه به نور کمتری نیاز دارد، ولی سایه هم برای آن مطلوب نیست.

 

 

برگ ها چروکیده و پژمرده هستند : هوا گرم و خشک است، گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید و غبارپاشی را شروع نمایید.

 

 

لکه های زنگ مانند روی برگ ها مشاهده می شوند : اگر از مواد براق کننده شمیایی استفاده می کنید، از این به بعد با غبارپاشی برگ ها را تمیز نمایید.

 

 

برگ ها خم می شوند و می ریزند :هوا خیلی گرم است، گلدان را به محل خنک تری منتقل و غبارپاشی را شروع کنید.

 

 

برگ ها به صورت لوله باقی مانده اند و باز نمی شوند : هوا خیلی سرد و یا نور زیاد است، گیاه را از معرض نور قوی خارج کنید و به محل گرمتری منتقل نمایید.

 

 

لکه های قهوه ای روی ساقه ها و زیر برگ ها مشاهده می شود :عامل آن حشره آفت است، هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

 

 

برگ ها رنگ پریده وتار عنکبوت در زیر آنها مشاهده می شود: کنه ریز قرمز عامل آن است،با سم کنه کش گیاه را سم پاشی کنید تا علائم رفع شوند.

 

 

 *تأمین رطوبت:

این گیاه آپارتمانی احتیاج شدیدی به رطوبت به خصوص رطوبت دائمی و پایدار دارد، مقداری سنگریزه در داخل زیر گلدانی ریخته و به آن آب اضافه کنید، جهت جلوگیری از باتلاقی شدن خاک گلدان دقت فرمائید که ته گلدان با آب در تماس نباشد، در روزهای گرم تابستان غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.

 

  یکی از مشخصات بارز این گیاه گردش برگ ها به صورت موازی با زمین و آسمان است که منظره بدیعی به وجود می آورد.

 

 

جدیدترین مطالب سایت