گیاه آپارتمانی سی تی سوس

گیاه آپارتمانی سی تی سوس

گیاه آپارتمانی سی تی سوس

 

سی تی سوس

همان طوری که از نام علمی آن پیداست زادگاه آن جزایر قناری، خانواده آن بقولات (لگومینوزه) و گل های آن پروانه آسا و زرد و خوشه ای و بسیار معطر و مخصوص مناطق معتدل است، برگ ها مانند شبدر سه قسمتی و مقاوم است، بعد از اتمام دوران گل دهی گیاه را هرس و ارتفاع شاخه ها را به نصف برسانید،برگ های آن در زمستان می ریزد.

 

نیازها:

 نور:  به نور کامل احتیاج دارد، در تابستان در وسط ظهر اشعه آفتاب به برگ ها صدمه می زند.

 

دما:  در صورتی که جریان ملایم هوا در اتاق برقرار باشد تا درجه ۱۸ سانتیگراد مقاومت می کند، ولی بهترین درجه حرارت برای آن حدود ۱۵ درجه است، حداقل درجه حرارت در زمستان ۴ درجه سانتیگراد است.

 

آبیاری: گیاه از باتلاقی شدن خاک رنج می برد، هرگز اجازه ندهید آب اضافی در گلدان باقی بماند، زهکش را همیشه بازدید کنید، در بهار و تابستان هفته ای دو بار آبیاری کنید، در زمستان با خشک شدن سطح خاک آبیاری را شروع کنید. هر ده روز یکبار کافی است.

 

رطوبت: در صورتی که درجه حرارت بالا باشد به غبارپاشی روزانه احتیاج دارد، در مواقع عادی هفته ای دو بار غبارپاشی کنید، در زمستان به غبارپاشی احتیاجی نیست.

 

تغذیه : در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه کنید، در زمستان احتیاج به تغذیه نیست.

 

خاک مناسب : به خاکی با زهکش قوی نیاز دارد، مخلوطی از دو قسمت خاک لوم و یک قسمت شن بهترین محیط رشد برای ریشه است.

 

تعویض گلدان :در بهار گلدان را تعویض کنید، مواظب باز بودن زهکش باشید.

 

تمیز نمودن برگ ها : غبارپاشی برای تمیز شدن برگ ها کافی است، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

 

تکثیر: کاشت بذر بلافاصله پس از رسیدن بذرها در بهار و ریشه دار نمودن قلمه ها از شاخه های جوان در تابستان.

 

عوارض و درمان:

 گیاه خود را انداخته است: خاک گلدان ها کاملاً باتلاقی شده اند، اجازه دهید آب اضافی از خاک خارج شود، زهکش را بازدید کنید، در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود، دقت کنید ته گلدان ها با آب در ارتباط نباشد.

 

برگ ها خشک و گل ها رنگ پریده هستند: هوا گرم و خشک است، گیاه را به محل سردتر با جریان ملایم هوا منتقل نموده و غبارپاشی را با آب ولرم و بدون املاح فراموش نکنید، از رطوبت دائمی و پایدار استفاده کنید.

 

برگ ها سیاه می شوند :هوا خیلی سرد است و اگر زمستان است احتمال دارد گیاه یخ زده باشد، گیاه را از تماس با شیشه سرد پنجره در امان نگه دارید، فاصله بین دو آبیاری را زیاد کنید.

 

برگ ها خشک شده و سقوط می کنند :گیاه خیلی تشنه است، احتیاج به آبیاری فوری دارد، در بهار و تابستان همیشه خاک را مرطوب نگهدارید.

 

برگ های انتهایی خیلی ریز و غنچه ها سقوط می کنند: گیاه از کمبود عناصر غذایی رنج میبرد، طبق دستور در بهار و تابستان گیاه را تغذیه کنید.

 

برگ ها و ساقه ها رشد زیاد از اندازه دارند: احتیاج به هرس دارد، بعد از تمام شدن گل ها گیاه را هرس نموده و شاخه های اضافی را حذف کنید.

 

برگ ها رنگ پریده هستند: نور کافی نیست، گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید، مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید،به خصوص آفتاب وسط روز.

 

حشراتی در اطراف گلدان ها در حال پرواز هستند: گیاه را با  سم حشره کش طبق دستور هر هفته یکبار سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.

 

گل ها به محض تشکیل سقوط می کنند: هوا خیلی گرم است، گیاه را به محل سردتر با جریان ملایم هوا منتقل کنید، غبارپاشی با آب سبک و ولرم در رفع این عارضه موثر است.

 

*نحوه ی هرس:

 بعد از اتمام زمان گل دهی به منظور تقویت گیاه و آماده سازی آن برای گلدهی سال آینده ارتفاع شاخه های دراز و بد شکل را به نصف کاهش داده و محل قطع شدن را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی کنید.

 

  برگ ها سبز و مقاوم به عوامل نامساعد محیطی است، و جذابیت آن در بهار خیره کننده است.

 

منبع : مجله تالاب

 

جدیدترین مطالب سایت