گیاه آپارتمانی لیندا

گیاه آپارتمانی لیندا

لیندا، پافیلی

 

 زادگاه آن مکزیک است، برگ ها باریک و کشیده و مقاوم و ضخیم، مجنون و آویزان و فنری، حالت زیبای آن ناشی از سرازیر شدن برگ ها به طرف پائین به خصوص در سنین بالا، انتهای ساقه ضخیم می شود و شکل عجیبی به خود می گیرد و نام انگلیسی آن به معنای پا فیلی به همین دلیل است، در زبان عامه به لیندا معروف است، به خاطر وضع خاص برگ ها و ساقه آن به عنوان گیاه گلدانی منفرد نگهداری می شود، با بالا رفتن سن گیاه از ساقه آن جوانه هایی می روید که به خاطر حفظ شکل و  فرم آن باید فوراً حذف شود.

 

نیازها لیندا :

 

نور : در نور کامل بهترین رشد را دارد ولی در نیم سایه هم رشد خوبی دارد، هر چند وقت یکبار گلدان را به محل پرنور ببرید.

 

دما: در زمستان ۱۰-۱۳ درجه سانتیگراد و در تابستان ۲۱ درجه سانتیگراد بهترین درجه حرارت است.

 

آبیاری: جهت مرطوب نگه داشتن دائمی گلدان ۲ تا ۳ بار در هفته در تابستان آبیاری کنید، در بهار و پائیز هفته ای یکبار و در زمستان به آن اجازه استراحت دهید ( هر سه هفته یکبار آبیاری کافی است).

 

رطوبت : در تمام طول سال هفته ای یکبار غبارپاشی کافی است، در مواقعی که درجه حرارت زیر ۱۰ درجه است غبارپاشی نکنید.

 

تغذیه: در تابستان هر ۴ روز یکبار با کودهای مایع یا جامد  محلول در آب مخصوص گل های زینتی طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

 

خاک مناسب: بهترین خاک لیمونی است.

 

تعویض گلدان: گیاه دوست ندارد ریشه هایش پراکنده باشد، به همین دلیل فقط هر ۲ سال یکبار گلدان را عوض کنید. در بقیه ایام به تعویض چند سانتیمتر خاک سطحی با خاک نو اکتفا کنید و زهکش را بازدید نمایید.

 

تمیز نمودن برگ ها : غبارپاشی برگ ها را تمیز می کند، در صورت لزوم می توانید از پارچه و یا اسفنج خیس استفاده کنید، از مواد براق کننده کمتر استفاده کنید، در صورت تمایل حداکثر هر ماه یکبار.

 

تکثیر :کاشت بذر در خاک پیت در هوای گرم، ریشه دار نمودن جوانه های ظاهر شده روی ساقه.

 

عوارض و درمان لیندا :

 

برگ های جدید ظاهر نمی شوند و گیاه پژمرده و خسته است: یا نور کافی نیست که گلدان را به محل روشن تری منتقل کنید و یا اینکه تغذیه مصنوعی به تأخیر افتاده است، گیاه را طبق دستور تغذیه کنید.

 

برگ های سطوح خارجی زرد شده و یکی پس از دیگری  می افتند: آبیاری بیش از اندازه انجام شده است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، زهکش را بازدید کنید، زیر گلدانی فاقد آب باشد.

 

ساقه منقبض و چروک است: گیاه تشنه است، گلدان را درون تشت پر از آب قرار دهید، آبیاری را تنظیم کنید.

 

برگ ها خشک شده و می ریزند: هوا خیلی گرم است، گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید، غبارپاشی را فراموش نکنید.

 

لکه های سوخته روی برگ ها مشاهده می شود: عامل آن غبارپاشی در آفتاب است،در سایه غبارپاشی کنید.

 

لکه های قهوه ای در سطح زیرین برگ ها مشاهده می شود: عامل آن آفت است، هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند، لکه ها را میتوانید با پنبه آغشته به محلول سم نیز مسموم کنید.

 

زخم های سفید رنگ پنبه ای در هر دو طرف برگ مشاهده می شود: حمله آفت باعث آن است، با سم حشره کش نفوذی هر ۲ هفته یکبار سمپاشی و یا اینکه با پنبه خیس آغشته به محلول سم لکه ها را مسموم کنید.

 

برگ ها سقوط می کنند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

 

 *برگ های مجنون و آویزان دم اسبی لیندا در صورتی زیبا تر است که گلدان آن در بلندی و یا روی چهارپایه ای قرار گیرد، قاعده ضخیم و گوشتی ساقه زمانی کاملاً نمایان است که گیاه به صورت سطحی در گلدان کاشت شود.

 

جدیدترین مطالب سایت