گیاه آپارتمانی کاملیا

گیاه آپارتمانی کاملیا

گیاه آپارتمانی کاملیا

 

کاملیا (برگرفته از نام Kamel کشیش و گیاه شناس قرن هفدهم)

 

 درختچه ای همیشه سبز و زینتی با گل های قرمز،صورتی،سفید که در محیط باز پرورش آن معمول تر است،خانواده آن «ته آسه» و بومی چین و ژاپن و کره است،برگ های سبز و تیره آن با گل های زیبای قرمز رنگ تضاد رنگی ایجاد می کند که بسیار جذاب است،

 

حتی الامکان از جابجا کردن و چرخاندن گلدان پرهیز کنید، در غیر اینصورت شکوفه های آن قبل از بازشدن می ریزند، گل ها در طول فصل پائیز تا اوایل بهار شکوفا می شوند، خاک اسیدی را دوست دارد و تکثیر آن در منزل مشکل است.

 

نیازهای کاملیا :

 

 نور : نیاز به نور شدید دارد، ولی از آفتاب ظهر بیزار است.

 

دما : در بهار و تابستان حداکثر درجه حرارت ۲۱ و حداقل آن در زمستان ۱۳ درجه است.

 

آبیاری : در بهار هفته ای دو بار گیاه را آبیاری کنید ولی در تابستان هفته ای یکبار کافی است، مجدداً دفعات آبیاری را افزایش دهید و در پائیز به هفته ای دو بار برسانید، آب باید فاقد املاح باشد و حتی الامکان از آب باران استفاده کنید، زهکش را همیشه بازدید کنید.

 

رطوبت :غبارپاشی هفته ای یکبار با آب ولرم و سبک پیشنهاد می شود، موقعی که گیاه در گل است، غبارپاشی را متوقف کنید.

 

تغذیه: در اوایل بهار با کود آهن طبق دستور تغذیه کنید. در طول بهار و تابستان با مایع غذایی و یا مواد جامد محلول در آب مخصوص گل های زینتی طبق دستور فروشنده هر دو هفته یکبار گیاه خود را تغذیه مصنوعی کنید.

 

خاک مناسب: واکنش خاک باید اسیدی باشد، از پیت و شن استفاده کنید.

 

تعویض گلدان : هر دو سال یکبار در اوایل پائیز قبل از ظهور غنچه ها گلدان را تعویض کنید، زهکش باید کاملاً باز باشد.

 

تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی برای تمیز شدن برگ ها کافی است، در زمانی که گیاه غرق در گل است غبارپاشی نکنید، از مواد براق کننده شیمیایی حتی الامکان استفاده نکنید، در صورت لزوم هر ماه یکبار، مواظب گل ها و غنچه ها باشید.

 

تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه های نیمه چوبی.

 

عوارض و درمان:

 شاخه ها در زمستان دراز و منحرف بوده و غنچه ها ظاهر نمی شوند: هوا خیلی گرم و خشک است، گیاه را به محل خنک تری منتقل و با آب سبک غبارپاشی کنید.

 

گل ها کمرنگ و شفاف شده اند: صدمه مربوط به مواد براق کننده است، گل ها در هنگام استفاده از آنها باید در امان باشند.

 

سطح خاک خشک و آب جذب نمی کند: ریشه ها متراکم هستند، برای مدت ۱۵ دقیفه گلدان ها را به تشت و یا سطل پر از آب منتقل کنید و آبیاری را تنظیم نمایید، بهار آینده گلدان ها را عوض کنید.

 

برگ ها خشک می شوند: صدمه مربوط به اشعه مستقیم آفتاب است، گیاه را به محل مناسب منتقل کنید.

 

برگ ها زرد شده و سقوط می کنند: آبیاری زیاده از اندازه انجام شده است، در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک نگه داشته سپس آبیاری کنید، هرگز اجازه ندهید آب اضافی در گلدان ها باقی بماند.

 

غنچه ها بدون اینکه باز شوند سقوط می کنند: گیاه را با کود آهن طبق دستور تغذیه کنید، از آب بدون املاح در غبارپاشی و آبیاری استفاده کنید، آب باید فاقد املاح به خصوص کلسیم باشد.

 

برگ ها کوچک بوده و از غنچه و گل خبری نیست: گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک در رنج است، با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور گیاه را تغذیه کنید.

 

سطح زیرین برگ ها دارای تار عنکبوت است: کنه قرمز ریز عامل آن است، با پارچه و یا اسفنج مرطوب سطح زیرین برگ ها را تمیز نموده و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند، ایجاد رطوبت در محیط گیاه باعث کاهش آفت می شود.

 

برگ ها سبز کمرنگ هستند: از آب حاوی املاح برای غبارپاشی استفاده شده، از آب سبک استفاده کنید،با کود آهن گیاه را تغذیه نمایید، خاک گلدان ها باید عاری از مواد قلیایی باشد.

 

برگ ها گرد آلود هستند: نیاز به تمیز نمودن دارد، از مواد براق کننده شیمیایی هر ماه فقط یکبار استفاده کنید، مواظب باشید گل ها از مواد براق کننده در امان باشند

 

برگ ها در زمستان می ریزند: ریزش در اکثر مواقع طبیعی است.

 

*تأمین رطوبت: در تمام طول سال هفته ای یکبار با آب ولرم و سبک گیاه را غبارپاشی کنید به طوری که گل ها خیس نشوند، جهت تأمین رطوبت دائمی و پایدار مقداری سنگریزه در داخل زیر گلدانی ریخته و به آن طوری آب اضافه کنید که ته گلدان ها با آب در ارتباط نباشد، در غیر این صورت خاک گلدان ها باتلاقی شده و ریشه ها می پوسند.

 

درختچه زیبای کاملیا نیاز به رطوبت شدید و در مناطق معتدل خارج از اتاق یا گلخانه قابل پرورش است.

 

جدیدترین مطالب سایت