ساخت دستگاه تشخیص رسیده بودن سیب (+عکس)

ساخت دستگاه تشخیص رسیده بودن سیب (+عکس)

دستگاه جیبی برای تشخیص رسیده بودن سیب‌

 

سیب‌ ها در  طول سال در فروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس هستند اما فقط در فصول خاصی رشد می‌کنند  به همین دلیل اطلاع از وضعیت رسیده شدن آنها در حمل و نقل و فروش آنها اهمیت بسزایی دارد. سیب‌های رسیده باید هرچه زودتر به مکان‌هایی منتقل شوند که احتمال فروش آنها بسیار زیاد است اما متاسفانه همیشه این اتفاق نمی‌افتد و همین امر خسارت‌های زیادی را به کشاورزان و توزیع کنندگان وارد می‌کند.محققان در موسسه فناوری ماساچوست موفق به ساخت یک دستگاه دستی شدند که رسیده بودن سیب را تشخیص می‌دهد.
 
 
 
به گزارش تالاب به نقل از لایو ساینس، این دستگاه برای ارزیابی رسیده بودن سیب، کلروفیل موجود در پوست این میوه را تحت نور ماوراء بنفش اندازه‌گیری می‌کند.سبزینه یا کلروفیل، رنگدانه‌ای سبز است که در اکثر گیاهان، خزه‌ها و سیانوباکتری‌ها یافت می‌شود.
 
ساخت دستگاه تشخیص رسیده بودن سیب (+عکس)

 ساخت دستگاه تشخیص رسیده بودن سیب

 
 
تشخیص رسیده بودن سیب تنها از طریق نگاه امری دشوار بوده و درصد خطای بالایی دارد اما این فناوری جدید، راه حلی برای مشکلات موجود است.چنین ابزاری می تواند کمک بسیار بزرگی برای توزیع کنندگان سیب باشد که برای ارسال محصولات خود نیازمند اطلاع از زمان رسیده شدن آنها هستند.
 
 
 
یکی از راه حل‌های بررسی سیب‌ها استفاده از طیف سنج است، که روشنایی نور را در طول موج خاصی اندازه گیری می‌کند. اما طیف سنج‌های کنونی بسیار بزرگ و گران قیمت هستند و استفاده از آنها برای همه فروشندگان سیب و کشاورزان عملی نیست.اما این طیف سنج جدید که توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست توسعه یافته، بسیار سبک بوده و استفاده از آن آسان است.با ما در سایت تالاب باسید با بهترین ها 
 
 
هنگامی که طیف سنج نور را از سیب می‌گیرد اطلاعات آن را به یک اپلیکیشن اندروید از طریق بلوتوث می‌فرستد و آن را با یک پایگاه داده‌ای که اطلاعات مرتبط با سیب‌های رسیده در آن است مقایسه می‌کند.این طیف سنج می‌تواند تعداد روزهای رسیده شدن این سیب‌ها را تشخیص دهد برای مثال تعیین می‌کند که مدت 10 روز از رسیده شدن سیب می‌گذرد و بهتر است تا قبل از له شدن و آسیب دیدن به فروش برسد.
 
 
 
محققان این طیف سنج را  از قطعاتی ساختند که در دسترس هستند و به طور کلی این دستگاه کم هزینه بوده و از قدرت محاسباتی بالایی برخوردار است.این پژوهش در journal Scientific Reports به چاپ رسیده است.
 
 
جدیدترین مطالب سایت