اسرار شگفت انگیز جزیره ایستر

اسرار شگفت انگیز جزیره ایستر

جزیره ایستر و اسرار آن

جزیره ایستر جزیره‌ای است در اقیانوس آرام جنوبی متعلق به کشور شیلی.
 
جزیره ایستر به‌خاطر تندیس‌های عجیب باستانی خود که «موآی» نام دارند معروف است مهمترین مظهر فرهنگی جزیره ایستر، موآی ها هستند که 288 تای آن روی سکوهای عظیمی به نام آهو، ایستاده اند. فاصله این سکوها از هم حدود یک و نیم مایل است.
 
اسرار شگفت انگیز جزیره ایستر
 
 
و یک نوار تقریبا سراسری به دور جزیره بوجود آورده. 600 موآی دیگرکه در مراحل مختلف تکامل هستند، در سرتاسر جزیره پراکنده اند.
 
حتی در معادن و کنار جاده های قدیمی و کنار ساحل. بسته به اندازه و وزن موآی ها، تخمین زده می شود که بین 50 تا 150 نفر برای حمل آنها توسط غلطکهای چوبی و سورتمه روی آن نیاز بوده.برخی از موآی ها دارای کلاه یا تاجهای قرمز رنگی هستند که دلیل آن نامشخص است.
 
ولی برخی از باستان شناسان می گویند که اینگونه موآی ها مفهوم آیینی خاصی داشتند و یا شاید
 
برای یک طایفه یا خانواده بخصوصی مقدس بوده.بر طبق آخرین تحقیقات باستان شناسانی، 887 مجسمه سنگی یکپارچه در موزه و در جزیره شناسایی شده است.
 
اسرار شگفت انگیز جزیره ایستر
 
 
 
این مجسمه ها نیمتنه هستند و به “سرهای جزیره ایستر” مشهورند. برخی از مجسمه ها از زیر خاک بیرون آورده شده اند. زمان ساخت این مجسمه ها دقیقا معلوم نیست و بین ۱۵۰۰-۱۷۰۰ و ۱۰۰۰-۱۵۰۰ میلادی حدس زده شده. تقریبا 95% موآی ها ساخته شده از خاکستر یا سنگ آتشفشانی متراکم می باشند.
 
تمام مجسمه های ایستاده (50 تا در کل) در زمان حاضر دوباره برپا شده اند. بزرگترین مجسمه برپا شده، “Paro” نام داردکه تقریبا 10 متر ارتفاع و 75 تن وزن دارد.
 
یک مجسمه نیمه تمام یافت شده که در صورت اتمام 21 متر و 270 تن وزن داشت. تقریبا تمام مجسمه ها از یک سبک خاص با سرهای بزرگ و بی تناسب پیروی کرده اند.
 

اسرار شگفت انگیز جزیره ایستر
 

 اسرار جزیره
شاید بسیاری دیگر از معمای جزیره ایستر هرگز فاش نشود . در بین آنها میتوان به تونلهای زیر زمینی و ترتیب چیدن کله های سنگی که آدمی را بیاد دایره شگفت انگیز ” استون هنج ” ویا نحوه قرار دادن سنگهای ” منهیر”ها در بریتانی می اندازد – اشاره کرد .

 

آن تونلها انباشته از استخوانهای انسانهای باستانی است و همینطور دارای سنگ نوشته های دیواری است که شبیه سنگ نوشته های تمدنهای امریکای مرکزی و جنوبی است.

 

و همچنین تصاویر خدایان به جا مانده شبیه به تصاویر مورد پرستش در هندوستان وچین و مصر باستان میباشد . برای مثال ” انسانهای پرنده ” جزیره ایستر به طور حتم وابسته به حجاری ” مرد آتش ” که در هندوستان, آمریکا و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه وجود دارد میباشد – موجود افسانه ای که سمبل مادر تمدن کره زمین یا ” آتلانتیس” افسانه ای است . آیا باور نمائیم که از مردمان آتلانتیس به جزیره ایستر آمده اند.؟
 
 
شاید بر پایه افسانه هایی که میگویند : در ایام بسیار دور شاه ” هوتو ماتوآ ” به اتفاق ملکه اش و هفت هزار اعوان و انصارش به وسیله دو کشتی از دریا آمدند, آنها از دو تا جزیره واقع در خاستگاه خورشید
 
اسرار شگفت انگیز جزیره ایستر
 
 
( مشرق زمین ) آمدند, و زمانیکه به اینجا رسیدند جزیره آنها به قعر دریا فرو رفت . به هر حال بسیاری از دانشمندان بر این باورند که آنها آتلانتیسی نبوده بلکه احتمالا” از مردم جزایری بودند که سابقا” در حد فاصل جزیره ایستر و قاره آمریکا وجود داشته اند .
 
قرنها پیش مردم جزیره ایستر بین دو تا پنج هزار نفر بودند که به دو دسته تقسیم می شدند . مردمان عادی که دارای گوشهای کوتاهی بودند و اعیان که دارای گوشهای درازی بودند, یعنی این تعداد نرمه گوشهای خود را به وسیله آویزان کردن وزنه های مناسب دراز نموده اند,مشابه گوشهایی که در کله های سنگی مشاهده می کنیم .
 
تا اینکه اعوام طغیان نمودند و ان جنگ داخلی منجر به کاهش جمعیت شد . دراز نمودن لاله گوش به عنوان نجیب زادگی در میان ” اینکا “ها نیز مرسوم بوده است – و این موضوع عجیب خواهد بود که این رسم بطور مستقل هم در جزیره ایستر و هم در  “پرو ”  مرسوم شده باشد .
 
اسرار شگفت انگیز جزیره ایستر
 
 
علاوه بر این خیلی از ابزار و کارهای هنری مردم این جزیره شباهت عجیبی به ابزار و کارهای هنری مردم باستانی پرو دارند .
 
پس این احتمال وجود دارد که اینکاها خود را به جزیره ایستر رسانده و سپس به وسیله مهاجرین پولینزی از آنجا رانده شده اند . اگر چنین باشد این احتمال وجود دارد که تازه واردین آیین پرستش را از اینکاها فرا گرفته و آن تندیس ها را درست نموده اند. 
 
شاید هم عقیده اجداد غول پیکر ما در زمانهای خیلی دور را همراهان ” هوتوماتوآ ” شاه اخذ نمده بودند . در این صورت شباهت غیر عادی بین پایه تندیس های سنگی این جزیره با نو ” پاشا کامک  ” و ” تایاهواناکوی* “
 
اسرار امیز در آمریکای جنوبی قابل توجیه باشد . باید بیاد داشته باشیم که بومیان باستانی امریکا تصور میکردند که در میان اجداد افسانه ای آنها – غولهایی نیز وجود داشتند و از روی بعضی از حجاری های حیوانات عجیب که در صحرای پرو وجود دارد , نمونه های کوچکی را نیز در جزیره ایستر ساخته اند .
 
اسرار شگفت انگیز جزیره ایستر
 
نمونه دیگری از همسویی که در جزیره ایستر مشاهده شده این است که علامت حلزونی را که اینکاها – مصریان عهد باستان و سایر مردم باستان به عنوان علامت عدد 100 بکار میبردند, در انجا نیز به همین عنوان بکار میرفته است .
 
اگر این فرضیه را بپذیریم که مردمان باستانی امریکا از بازماندگان بلافصل مردم آتلانتیس بوده اند درآن صورت جزیره ایستر نیز مربوط به قاره گمشده معروف خواهد بود . به هر حال در آن جزیره آثار باستانی قدیمی از تمدن اینکاها بچشم میخورد . از جمله اطاق اموات و تونلهایی زیر اقیانوس . خیلی از زمین شناسان بر این عقیده اند که گستره جزیره از این که هست
 
بزرگتر نبوده است, اما قبول این نکته که ساکنان آنجا این تونلهای بزرگ را بدون اینکه بجای دیگری منتهی بشوند, تنها برای لذت بردن از کندن سنگ انجام داده اند – نامعقول جلوه مینماید و چنین تصور میشود که آن تونلها شبکه ارتباطی بین چند جزیره اطراف بوده اند که حالا محو شده و زیر آب رفته اند .
 
درست مانند شبکه ارتباطی زیر دریایی که بین مجمع الجزایر هاوایی موجود است و طبق این فرضیه این امکان وجود دارد که جزیره ایستر را به عنوان قربانگاه و گورستان دیگر جزایر انتخاب کرده بودند .
 
اسرار شگفت انگیز جزیره ایستر
 
 
و عده ای پا را از این فراتر نهاده و معتقدند که این جزیره به همین دلیل نفرین شده است و انواع بدبختی ها که بر سر مردم آنجا نازل میشود . البته اینگونه تفکرات خرافی و موهوم بیش نیستند – هر چند که باید بپذیریم ساکنان آن جزیره در همه ادوار دچار مصیبت و بدبختی بوده اند .
 
بعضی دیگر هنوز معتقدند که این جزیره نوعی معبد بوده که وقف مبارزه پایان ناپذیر بشر و نیروهای مخرب کیهانی و بلایایی مکرر آن بوده است. آنها معتقدند که این جزیره بخشی از یک قاره گمشده که خود بخشی از سطح زمین در دوران های قدیم از قبیل لموریا – گوندوانا و مو بوده است – میباشد.
 
با وجود اینها عده ای ادعا می کنند در کتب باستانی تبت شواهدی دال بر وجود جزیره ای دست  یافته اند که تاثیری بر ما ندارد – ولی به طور حتم نوادگان ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 
آنها باز معتقدند که جزیره ایستر چند فاجعه جهانی را پشت سر نهاده و به موجودیت خود ادامه خواهد داد – ولی وقتی نوبت آن نیز فرا رسد و به زیر آبها فرو برود – آن وقت دنیا بپایان خواهد رسید. آیا چنین خواهد شد.؟
 
 
جدیدترین مطالب سایت