روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاهای ایران

روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاهای ایران

روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاهای ایران در استان گلستان

 

استان گلستان مناطق و جاذبه های گردشگری طبیعی زیادی دارد که یکی از این جاذبه های دیدنی روستای  افراتخته می باشد.

 

روستای افراتخته در نزدیکی علی آباد کتول در گلستان، در میان انبوهی از جنگل‌ های بکر و مه‌های غلیظ گاه و بی‌گاه، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و از دیدنی‌ترین مقاصد برای طبیعت‌گردی است. با سماتک همراه باشید.

 

به گزارش تالاب روستای افراتخته و جنگل‌های اطراف آن از دیدنی‌ترین و بکرترین جاذبه‌های گردشگری استان گلستان هستند. روستایی که در میانه کوه‌هایی پوشیده از درختان سرسبز و مه‌های غلیظ گاه و بی‌گاه احاطه شده است.

 

تمام حوالی افراتخته منطقه‌ی زیست‌محیطی شکار ممنوع است. گونه‌های جانوارانی که در این منطقه زندگی می‌کنند، همگی حفاظت‌شده هستند و شکار در این ناحیه جرم محسوب می‌شود.

 

درختان سر به فلک کشیده‌ی سرخدار در این منطقه به وفور به چشم می‌خورند و ۱۵۰ هکتار از جنگل‌هایی که صد و نود میلیون سال عمر دارند، در افراتخته وجود دارد.

 

عمر برخی دیگر از درختان در این جنگل انبوه به بیش از هزار سال می‌رسد. در برخی نقاط به حدی شاخ و برگ درختان انبوه و درهم‌پیچیده است که نور خورشید به زیر آن‌ها نفوذ نمی‌کند.

روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاهای ایران

روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاهای ایران

 

این روستا برای عکاسی محلی بی‌نظیر است، از این رو توصیه می‌کنیم هنگام سفر به این منطقه دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.

 

میزان مساحت زیر جنگل‌های این محل حدود ۱۵۰ هکتار است که حدود ۱۹۰ میلیون سال از سن آن‌ها می‌گذرد. در این منطقه به شدت به حفاظت محیط‌زیست و جانوران توجه می‌شود و در آن گونه‌های منحصربه‌فردی دیده شده که به‌هیچ‌وجه اجازه شکار و آسیب در آن ناحیه وارد نشده است.

 

جنگل پهن برگ‌ها هم در این منطقه به زیبایی محل کمک می‌کند. روستا در محلی کوهستانی واقع است که از اطراف به کوه‌هایی مثل تکیانو و ملیارتو و افراتخته محدود است.

 

ارتفاع افراتخته از سطح دریا حدود ۱۵۵۰ متر است و به دلیل کوهستانی بودن و نزدیک به دریا بودن هوایی معتدل دارد. تعدادی چشمه آب‌معدنی با ارتفاع ریزش ۳۰۰ تا ۲۵۰۰ متر در این منطقه وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.

روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاهای ایران

روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاها

 

رود زیبایی در کنار افراتخته است که به‌ملایمت هوای این محل کمک می‌کند. در افراتخته می‌توانید آثار باستانی زیادی مثل چاه سنگی و باستانی پیرآلا و گورستان گبری حمامی باستانی به اسم کهنه حمام را ببینید.

 

البته برای دیدن برخی آثار باید دو کیلومتری راه را طی کنید. تمام این موارد نشان‌دهنده قدمت این روستا از نظر تمدن است.

روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاهای ایران

روستای افراتخته در استان گلستان

 

مردم این روستا از لباس‌های محلی برای پوشش خود استفاده می‌کنند همچنین تعدادی غذای محلی نیز در این روستا تهیه می‌شود که گردشگران از آن استقبال زیادی می‌کنند.

 

در مجاورت روستای افراتخته کوه‌های افراتخته در شمال، تکیانو در شرق، ملیارتو در غرب و دره افراتخته در جنوب قرار گرفته‌اند. شکار در جنگل‌های افراتخته ممنوع است و منطقه حفاظت‌شده است.

روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاهای ایران

این منطقه به علت وجود کوه‌های بلند و پوشش جنگلی درختان در بیشتر ایام دارای مه غلیظ است که روستا را به یک جاذبه‌ی دیدنی بی‌نظیر تبدیل می‌کند، حتی گاهی کل روستا و مسیر آن زیر مه قرار می‌گیرند و رفت‌وآمد به روستا قطع می‌شود.

روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاهای ایران

دهکده‌ی ییلاقی افراتخته دارای مردمان خون گرم و مهمان دوستی هستند که در فصول ییلاق خود از گردشگران و مسافران استقبال می‌کنند.

 

روستای افراتخته علی آباد مثل هر منطقه‌ای دارای سوغاتی و صنایع‌دستی خاص خود است که چند مورد را نام می‌بریم: عسل طبیعی، شیر محلی، ماست، کره و پنیر، قالی، چادرشب، سفره پارچه‌ای، دستمال نمد مالی، چوخا، ساق پشمی، ظروف چوبی.

روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاهای ایران

روستاییان در افراتخته علی آباد کتول ییلاق و قشلاق می‌کنند. انواع غذاهای گرم و لذیذ در این روستا یافت می‌شود که می‌توان به آش، آبگوشت، کباب، انواع خورشت و نان محلی اشاره کرد.

 

روستای افراتخته از دو قسمت بالا و پایین تشکیل‌شده است که مسیر این دو روستا با یکدیگر متفاوت است. لباس محلی اهالی روستای افراتخته هنوز رایج است، لباس مردان (کت و شلوار، جلیقه و کلاه پشمی) و زنان (پیراهن‌های بلند، پیراهن، جلیقه، روسری و پوشش روی روسری) است.

روستای افراتخته یکی از زیباترین روستاهای ایران

جاده افراتخته دارای جنگل‌های انبوه و سر به فلک کشیده‌ای است که مسیر آسفالت را در میان خود جای داده‌اند، این مسیر بر روی کوه و با شیب نسبتاً تندی ساخته شده است.

 

بیشترین فصول سال در این جاده مه غلیظی مشاهده می‌شود، که حرکت کردن در آن به سختی اتفاق می‌افتد. برای رفتن به این روستا باید از ماشین‌های مجهز و مخصوص استفاده شود یا از ابتدای جاده‌ی کوهپایه‌ای پیاده‌روی (حدود دو ساعت) به سمت روستا آغاز شود.

 

این روستا در ۳۲ کیلومتری علی‌آباد کتول واقع است و برای سفر به آن باید از اولین فرعی به سمت روستای مینوچه مسیر را تا انتهای جاده جنگلی پی بگیرید.

 

جدیدترین مطالب سایت