منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

نگاهی به جزیره کیش نگین «خلیج فارس»

  جزیرهٔ کیش یکی از جزیره‌های خلیج فارس و از توابع بخش کیش، شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. در گذشته، این جزیره را به نام «قیس» می‌خواندند. شکل این جزیره بیضی‌مانند است و در ۱۲کیلومتری کرانهٔ شیبکوه جای گرفته‌است. این جزیره سالانه یک میلیون نفر گردشگر را به خود جذب می‌کند.
 

 كیش مهم‌ترین جزیره گردشگری و تجاری ایران است كه سالانه گردشگران بسیاری از داخل و خارج ایران را به خود جذب می‌كند. در دوره هخامنشی‌ها کیش به مركز صید مروارید در منطقه بین‌النهرین و حتی هندوستان تبدیل شد‌.
 
وجود مروارید موجب شد كه این جزیره باستانی در عهد هخامنشی‌ها میزبان كشتی‌های تجاری و بازرگانان شود.  یونانی‌ها در وصف كیش بیش از دیگر سیاحان نوشته اند. یكی از آنها نیارخوس دریاسالار یونانی بود كه در سال 325 قبل از میلاد مسیح به فرمان اسکندر مقدونی مامور به سفرهای اكتشافی شد تا جهانگشایی اسكندر را تكمیل كند. او در خصوص سفر اكتشافی خود در دریای عمان و خلیج فارس در قرن چهارم پیش از میلاد، نوشته است كه به جزیره كیش رسید.
 

آریان یكی دیگر از تاریخ نویس‌های یونانی است كه نام كامتینا را برای كیش انتخاب كرد. او معتقد بود، هنگامی‌كه نیارخوس مامور سفرهای اكتشافی اسكندر مقدونی به كیش رسید، این جزیره زیبا و تاریخی به دو الهه یونانی به نام‌های ونوس و مرکور اختصاص داشت.

 

اهمیت جزیره كیش در طول تاریخ به اندازه‌ای بود كه حتی دردوره‌ای از تاریخ ایران، حاكم خلیج فارس در عصر اتابكان فارس این جزیره را سكونتگاه اصلی خود قرار داد. در عصر مغولان نیز كیش اهمیت تجاری خود را در كنار بغداد، شیراز، بحرین و هندوستان حفظ كرد. 

 

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

 كیش مهم‌ترین جزیره گردشگری و تجاری ایران است

 
برپا ماندن شهر باستانی حریره كیش در همان دوران، شاهدی بر این مدعاست. اهمیت مروارید كیش چنان بود كه این پدیده طبیعی برگردن همسر‌امپراتور چین آویخته شد و ماركوپولو در خاطرات سفر خود با مشاهده این گردنبند از ارمغان كیش سخن گفت. آرامش كیش از همان عهد باستان پابرجا ماند تا آنكه پرتغالی‌ها كشتی‌های جنگی خود را به طمع در دست گرفتن بازارهای هندوستان، عربستان و ایران به اقیانوس هند فرستادند و به كیش رسیدند.
 

آن‌ها تا زمان حكومت صفویه نیز در كیش ماندند. با بیرون راندن پرتغالی‌ها توسط دلیران جنوب ایران، كیش به حیات بومی‌خود ادامه داد تا آنكه در سال 1371 این جزیره نام مروارید خلیج فارس را به خود گرفت از 20 سال پیش تاكنون كیش پرشتاب در مسیر جذب گردشگر حركت كرد  تا اینكه به مقصد منحصر به فرد گردشگری در مناطق آزاد ایران بدل شد و توانست در كنار اصفهان و شیراز پرچم گردشگری ایران را بالا نگاه دارد.

 

ساحل نقره‌ای و هوای پاك

 

كیش را مروارید خلیج فارس خوانده‌اند. این نام تنها یك شعار برای این جزیره زیبای جنوبی ایران نیست. كیش را از آن جهت مروارید خلیج فارس نامیده‌اند كه شن‌های سواحل این جزیره جنوبی با مرجان‌های دریایی در هم آمیخت و در سراسر كرانه‌های این جزیره در تابش خورشید همچون نگین شروع به درخشیدن كرد. آب و هوای كیش در چهارفصل ایران مختص به این جزیره است، به گونه‌ای در طول سال ساحل نقره‌ای و آسمان آبی و آفتاب درخشانش در آب‌های نیلی رنگ خلیج فارس هوای پاک و آرامش منحصر به فردی را بر این جزیره حاكم كرده است.
 

جزیره كیش با برخورداری از پیشینه باستانی شگفتی‌های طبیعی خاص خود را نیز دارد. سواحل مرجانی و آب‌های شفاف این جزیره چنان فضایی ایجاد كرده كه هر گردشگری را شیفته بازدید از آن می‌كند. در وصف پاكی و تمیزی این جزیره همین بس كه آب‌های این جزیره همچون شیشه، زیبایی‌ها و مرجان‌های كف دریا را تا دوردست‌ها نمایان می‌كند. در وصف دیدنی‌های پرشمار جزیره كیش باید به پارك ساحلى مرجان، اسکله تفریحی و پارك دلفین‌ها اشاره كرد.
 

باغ پرندگان كیش نیز در نوع خود بی‌نظیر است و گونه‌های بسیار از پرندگان جهان در این پارك كه سقف آن با تورهای نامرئی پوشانده شده است، زیست می‌كنند. اگرعلاقه‌مند به رانندگی باشید جاده كرانه فرصت خوبی را برای گشت و گذار به دور این جزیره مرجانی فراهم كرده است. حتی اگرهم علاقه‌ای به راندن در جاده‌های خلوت كیش را نداشته باشید می‌توانید با دوچرخه در پیست‌ مخصوص 51كیلومتری دوچرخه سواری كیش برانید و از هوای پاك و سكوت و زیبایی آن بهره‌مند شوید.  

 

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

جزیره کیش، سالانه گردشگران بسیاری از داخل و خارج ایران را به خود جذب می‌كند

 
یك بسته تفریحی كشتی یونانی

تماشای کشتی یونانی در غروب ساحل از دیگر جاذبه‌های گردشگری شناخته شده در جزیره كیش است. این كشتی اگرچه تاریخی نیست، ولی چنان تصاویر زیبایی از غروب كیش خلق كرده كه به تدریج به محلی برای تجمع گردشگران تبدیل شد. سال ۱۳۴۵بود كه بومیان جزیره كیش ناگهان با كشتی بزرگی مواجه شدند كه در نزدیكی روستای باغو به گل نشسته بود.گفته‌می‌شود كه شاید این كشتی به دلیل مه‌آلود بودن هوا و نبود فانوس دریایی در ساحل كیش به گل نشسته باشد. این كشتی در سال 1322 درست هنگامی‌كه ایران درگیر كودتا بود در بندر گلاسكوی اسكاتلند ساخته شد و هنگامی‌كه به گل نشست در اختیار یونانی‌ها بود و از آن جهت آن را كشتی یونانی لقب داده‌اند.

 
برای بازدید از این كشتی مسئولان مناطق آزاد كیش اقدام به احداث پارك ساحلی كشتی یونانی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع و ایجاد آمفی‌تئاتر، كافه تریا، رستوران ایرانی و لبنانی، غرفه‌های فروش تنقلات، ایستگاه‌های كرایه اسكیت، دوچرخه و فروش محصولات ورزشی در محیط پیرامون به گل نشستن كشتی یونانی كردند و بدین ترتیب جاذبه‌ای جدید برای گردشگران ایجاد شد.  

 

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

تماشای کشتی یونانی در غروب ساحل از دیگر جاذبه‌های گردشگری شناخته شده در جزیره كیش است

 

ورزش‌های آبی

كیش از سال‌ها پیش مركز ورزش‌های آبی ایران نیز بود. غواصی مهم‌ترین شاخه از ورزش‌های آبی است كه از سال‌ها پیش در كیش دایر و حتی مدارس آموزشی نیز برای آن راه‌اندازی شد. شگفتی‌های زیر آب در جزیره كیش به اندازه‌ای است كه گردشگران در آرزوی غواصی در این جزیره در فصول مختلف سال به كیش می‌روند تا دنیای شفاف زیر آب و مرجان‌های رنگارنگ و آبزیان شگفت‌انگیز این جزیره را از نزدیك مشاهده كنند و لذت ببرند. 

 

 

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

غواصی مهم‌ترین شاخه از ورزش‌های آبی است كه از سال‌ها پیش در كیش دایر شده است

 

اسكله تفریحی

 اسكله تفریحی مجموعه‌ای است كه‌امكانات تفریحی از قبیل جت اسكی، قایق‌های پدالی (با ظرفیت چهارنفر)، قایق‌های ماهیگیری، قایق‌های پارویی، سه چرخه‌های آبی،‌امكانات غواصی و قایق‌های كف شیشه‌ای كه گردشكران از آن برای تماشای دنیای شگفت‌انگیز آبزیان زیبای خلیج فارس استفاده می‌كنند، در خود جای داده‌است. جدای از مدرسه‌های غواصی ورزش‌های آبی دیگری در كیش وجود دارند كه مورد توجه گردشگران هستند. بهترین نقطه برای ورزش‌های آبی در كیش مجموعه اسكله تفریحی كیش است كه در مجاورت چند مجموعه تفریحی دیگر قرار گرفته است.

در تمامی‌كلوب‌های دریایی و اسكله تفریحی كیش ورزش‌های آبی و تفریحی همچون جت اسكی، چترهای پاراسل، بانانا و شاتل، اسكی روی آب،‌ باگی، فلای بورد و اسكوتر دریایی و قایق سواری با قایق‌های بادبانی و تندرو عرضه می‌شود كه نرخ آنها از 12 هزار تا 100 هزار تومان است.  

 

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

اسكله تفریحی کیش، مجموعه‌ای است كه‌امكانات تفریحی از قبیل جت اسكی و قایق‌های پدالی دارد

  
جشنواره‌‌ها

جزیره كیش مركز برپایی جشنواره‌های گوناگونی است. از جشنواره‌‌های موسیقی گرفته تا جشنواره‌های خرید و جشنواره‌های ویژه هر فصل، در این جزیره برنامه ریزی و اجرا می‌شوند . بدین ترتیب بسته سفر به كیش كامل و هیجان‌انگیز خواهد بود. می‌توانید روزها در آب‌های خلیج فارس و مراكز تفریحی ساحلی به تفریح بپردازید و عصر هنگام با گشت‌وگذار در پاساژ‌های این جزیره محصولات متنوعی خریداری كنید.
 

كیش دیگر تنها به پارك مشهور دلفین‌ها و باغ پرندگان مشهور نیست و اینك به نقطه‌ای متمركز از تمامی‌امكانات گردشگری ایران در جنوب كشور تبدیل شده است. از پیست‌های اسكیت روی یخ تا رفتن به اعماق آب‌های نیلگون خلیج فارس و همنشینی با آبزیان متنوع این جزیره و تماشای مرجان‌های رنگارنگ، همه و همه برای گردشگران فراهم است.    

 

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

جزیره كیش مركز برپایی جشنواره‌های گوناگونی است

 
امكانات جزیره

به غیر ازمراكز تفریحی كه به آنها اشاره شد، مجموعه‌های ورزشی بسیاری نیز در كیش راه‌اندازی شده كه خدمات سواركاری، تنیس، تیراندازی با كمان، اسكیت و اسكواش، فوتبال و ورزش‌های رزمی‌را به گردشگران و علاقه‌مندان عرضه می‌كنند. به شنا هم كه علاقه‌مند باشید علاوه بر استفاده از خدمات استخرهای شنا در جزیره می‌توانید سری به مراكز تفكیك‌شده شنا آقایان و بانوان بزنید و در دریای نیلگون خلیج فارس شنا كنید.

سامانه حمل و نقل

كرایه تاكسی در كیش همچنان گران است،‌اما تاكسی‌های زرد رنگ خطی در این جزیره نرخ معقول‌تری دارند. نرخ مینی بوس در این جزیره كمترین نرخ كرایه است و برای رفتن به مسیرهای مختلف با مینی‌بوس‌های جزیره تنها پرداخت 900 تومان كافی است. موسسات زیادی در جزیره كیش وجود دارند كه می‌توانید با مراجعه به آنها به اجاره روزانه خودرو اقدام كنید.

 

    منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

كرایه تاكسی در كیش همچنان گران است،‌اما تاكسی‌های زرد رنگ خطی در این جزیره نرخ معقول‌تری دارند

 

  اقامت در 60 هتل

سفر به كیش البته چندان ارزان هم نیست،‌اما نرخ اقامت در این جزیره جنوبی ایران كه‌امكانات گردشگری و تفریح در آن به وفور فراهم است، نسبت به سفرهای خارجی قابل توجه است. جزیره كیش از آن جزیره‌های جنوبی است كه توسعه آن برپایه صنعت گردشگری شكل گرفت و به تدریج تبدیل به نقطه تمركز تاسیسات گردشگری شد.

 
این جزیره‌اما برای گردشگران علاقه‌مند به خرید نیز نقطه خوبی برای پاساژگردی و خریدهای مختلف است. جدای از آن كیش برای علاقه‌مندان به خودرو نیز از آن جهت كه جزیره‌ای آزاد محسوب می‌شود، نقطه مناسبی برای دیدن جدیدترین خودروهای عرضه شده در بازارهای جهانی است كه به تعداد زیاد وارد این جزیره شده اند. جزیره كیش در مساحتی حدود 90 كیلومتر مربع دارای بیش از 60 هتل یك تا پنج ستاره است كه می‌تواند در هر فصل سال اقامتگاه خوبی برای گردشگران باشد.

 
نرخ سفر به كیش با تورهای گردشگری نیز حدود 400 هزار تومان برای پنج روز اقامت در هتل‌های این جزیره در فصل تابستان تعیین شده كه البته ممكن است براساس سلیقه گردشگرانی كه علاقه به سفر با تورهای گردشگری به این جزیره دارند، اندكی كم یا زیاد شود. در هر حال، پیشنهاد ما سفر با تورهای گردشگری به این جزیره زیبا و لذت بردن از تمامی‌جاذبه‌های گردشگری مروارید خلیج فارس است.  

   

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

كیش نقطه مناسبی برای دیدن جدیدترین خودروهای عرضه شده در بازارهای جهانی است

 

پارك‌های ساحلی

پارك‌های ساحلی در كیش فراوان وجود دارد و به تناسب میل و علاقه بازدیدكنندگان میزبان گردشگران است. پارك‌های ساحلی مرجان، میرمهنا، سیمرغ، مرد ماهیگیر و پارك شهر این جزیره با وسعت زیاد میزبان گردشگران است و‌امكانات خوبی برای چند ساعت استراحت در كنار آرامش دریای جنوبی ایران دارد. اگر به محیط زیست ایران علاقه دارید تماشای لاك‌پشت‌های دریایی در دهانه غربی جزیره را از دست ندهید. می‌توانید حتی به محله سفین هم بروید و از تماشای باغ بهشت كه نخلستانی تاریخی است بهره مند شوید.  

  

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

تعداد زیادی پارك‌های ساحلی در كیش وجود دارد

 
تابستان‌های خشك و زمستان‌های بهاری

کیش جزیره‌ای گرم و خشک است و آب و  هوای بیابانی دارد. بنابراین تابستان‌های آن طولانی و گرم و زمستان‌ها با آب و هوای مطبوع و ملایم است. كیش جزیره‌ای كم باران و خشك است و به همین دلیل حتی در دوره باستان نیز مردم جزیره نیاز به حفر قنات داشتند. با این حال در فصل زمستان در برخی روزها رگبارهای پراكنده منجر به جاری شدن سیلاب در جزیره می‌شود. در تابستان گاه میزان رطوبت و شرجی هوا در جزیره به صد درصد نیز می‌رسد، در این ماه دمای هوا به بیش از 34 درجه و شرجی آن به 68 درجه می‌رسد. بنابراین بهترین زمان سفر به جزیره کیش ماه‌های دی تا فروردین هستند كه آب و هوای جزیره مطبوع و ملایم است.

مجموعه جنگلی درخت سبز

علاقه‌مند به جنگل هم كه باشید می‌توانید به دره پرتغالی‌ها در كیش و محوطه درخت سبز بروید تا ساعاتی در میان درختان و سبزی جنگل استراحت كنید و از دیدن درخت بزرگ انجیر معابد كیش هم بهره مند شوید. مجموعه درخت سبز كیش درست در مجاورت دو جاذبه گردشگری تاریخی كیش كه شهر باستانی حریره و آب انبار سنتی جزیره است قرار دارد. پس با یك تیر چند نشان بزنید و گشت نیمروزی خود را در جزیره به بازدید از محوطه درخت سبز اختصاص بدهید.  

 

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

کیش جزیره‌ای گرم و خشک است و آب و  هوای بیابانی دارد

 
سرزمین آهوان

كیش را به جزیره آهوان نیز می‌شناسند كه تعداد آنها در این جزیره زیبا زیاد است. این جانوران در فاصله بین فرودگاه تا مركز جزیره پراكنده شده اند. می‌توانید آهوان جزیره را در حالی كه در گوشه و كنار جزیره در حال استراحت هستند، مشاهده كنید. تعداد آهوان كیش به اندازه‌ای زیاد است كه مشاهده آنها تبدیل به یكی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی این جزیره شده است. آهوان كیش البته زندگی مسالمت آمیزی با ساكنان جزیره دارند و برخی گله‌ها نیز در نزدیكی محل زندگی ساكنان جزیره حضور می‌یابند.    

 

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

كیش را به جزیره آهوان نیز می‌شناسند كه تعداد آنها در این جزیره زیبا زیاد است

فصل رونق

جزیره كیش اكنون روزهای جشنواره تابستانه خود را پشت سر می‌گذارد و به همین دلیل نیز نرخ ورود گردشگر به این جزیره زیبا در 15 روز نخست تابستان 17 درصد رشد داشته است. پس اگر این روزها به كیش سفر می‌كنید بدانید كه جمعیت گردشگران داخلی و خارجی این جزیره نیز در فصل تابستان افزایش بیشتری یافته است. ‌‌   

  

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

جمعیت گردشگران داخلی و خارجی جزیره  کیش، در فصل تابستان افزایش بیشتری یافته است

 

 آثار تاریخیقنات 800 ساله

قنات کیش كه اكنون به شهر زیرزمینی كاریز تبدیل شده بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد.این قنات آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرد. قنات كیش كه در زمان خود یكی از  شیوه‌های پیشرفته مهندسی آب بود ، 10 هزار متر مربع وسعت دارد. جالب آنكه در این سال‌ها قنات كیش تغییر كاربری یافته و به دلیل وسعت زیاد آن حتی توانسته‌اند داخل این شهر زیرزمینی غرفه‌های فروش صنایع‌دستی، رستوران سنتی و مدرن، موزه، سالن‌آمفی تئاتر، سالن کنفرانس و گالری‌های هنری ایجاد كنند.
 

شهر زیرزمینی و باستانی كیش اكنون در عمق 16 متری زمین قرار دارد و تبدیل به جاذبه گردشگری ایران شده است. در بازدید از این قنات زیرزمینی می‌توانید تصور كنید كه به شهری در عمق دریاها سفر كرده‌اید كه دیواره هایش با صدف و مرجان‌های خلیج فارس برپا شده‌اند. خاك‌های برداشت شده از این قنات حتی جنبه درمانی نیز یافته‌اند و در گل‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شهر زیرزمینی كیش همچنین 15 كیلومتر طول دارد و سه رشته را در خود جای داده است.     

 

منظره ای از زیبایی های کیش «خلیج فارس»

قنات کیش كه اكنون به شهر زیرزمینی كاریز تبدیل شده بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد

 

در بافت قدیمی‌كیش می‌توانید به تماشای صیادان بومی‌و همچنین زندگی روستاییان این جزیره بپردازید. در این نگاه كیش یك سرو گردن از دیگر جزیره‌های جنوبی ایران بالاتر است.بنابراین حتی اگر شنا بلد نیستید یا از غواصی هم می‌ترسید می‌توانید ساعاتی مهمان قایق‌های كف شیشه‌ای جزیره كیش شوید تا بدین ترتیب با بهره‌گیری از شفافیت آب‌های این جزیره زیبا به دیدار آبزیان كف دریا بنشینید و لذت قایق سواری را هم تجربه كنید.

در بافت قدیمی‌كیش می‌توانید به تماشای صیادان بومی‌و همچنین زندگی روستاییان این جزیره بپردازید. در این نگاه كیش یك سرو گردن از دیگر جزیره‌های جنوبی ایران بالاتر است.بنابراین حتی اگر شنا بلد نیستید یا از غواصی هم می‌ترسید می‌توانید ساعاتی مهمان قایق‌های كف شیشه‌ای جزیره كیش شوید تا بدین ترتیب با بهره‌گیری از شفافیت آب‌های این جزیره زیبا به دیدار آبزیان كف دریا بنشینید و لذت قایق سواری را هم تجربه كنید.

 

جدیدترین مطالب سایت