گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس 

 

پل طبیعت یکی از نشانه های گردشگری تهران میباشد و منبع زیبایی شهر است در ادامه مطلب گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس با تالاب همراه باشید.

 

روی اتوبان مدرس که یکی از مسیرهای شمالی تهران است،پل طبیعت بنا شده است که زیبایی خاص و مثال زدنی دارد. با هم سفری داشته باشیم به این مکان زیبا. ظرف یک دهه اخیر، پایتخت ۲۳۰ ساله ایران، شاهد طراحی و افتتاح پروژه های شهری بزرگ (از برج میلاد تا دریاچه خلیج فارس) بوده است که سازه های غول پیکر، بخشی از توان طراحی و عملیاتی مهندسین کشور را در معرض دید هموطنان و ناظران بین المللی قرار داده اند.

 

سازه هایی که برخی همچون برج میلاد، بیش از ۳۰۰ متر ارتفاع داشته و غولی از آهن و سیمان را بر فراز اتوبان همت و حکیم، به نمادی از تهران تبدیل کرده و صدها فرصت گردشگری و تجاری را در اختیار پایتخت نشینان قرار داد و برخی همچون پل طبیعت و پل طبقاتی صدر، تهران عصر جدید را در معرض دید گردشگران قرار می دهد.

 

گزارش امروز گردشگری تالاب ، شما را در گفتارهایی، به گشتی در پل طبیعت، گذرگاه رویایی ۳ طبقه پایتخت می برد تا بیش تر با این طرح بزرگ، طراح آن و هم چنین ظرفیت های گردشگری و بوستان اطرافش، آشنا شویم.

 

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

از برج میلاد، پاتوق گردشگران ارتفاع دوست تا مقصد گردشگری هیجانی دیگری در تهران، تنها گذر از اتوبان همت و ورود به اتوبان حقانی شرق نیاز است تا با یکی از نمادهای گردشگری مدرن تهران امروز آشنا شویم. پل طبیعت که از سال ۲۰۱۰ میلادی روند طراحی و ساخت آن آغاز شد، ظرف ۴ سال به اتمام رسید.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

حرکات آکروباتیک آقای خندوانه (رامبد جوان) در پل طبیعت تهران

 

پل طبیعت،‌ اکنون بزرگ ترین پل غیر خودرویی ایران و خاورمیانه بوده و فرصت گردشگری جذابی را در اختیار عاشقان پیاده روی در ارتفاع می دهد. پیاده روی بر روی سازه ای ۲ هزار تنی غول پیکر سه طبقه با چشم انداز زیبایی از شمال تا مرکز شهر، فرصتی را در اختیار گردشگران بر فراز اتوبان مدرس قرار می دهد که تقریبا منحصر به فرد است.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

سکوهایی که در طبقات سه گانه پل طبیعت نصب شده است

 

پل طبیعت، در کنار بوستان آب و آتش ساخته شده که خود، با امکانات گردشگری متنوعی، پذیرای بازدید بوستان گردها و عاشقان پاتوق های طبیعی در شمال شرق پایتخت است و پل چوبی آن، اکنون محفل شبانه خانواده ها به خصوص جوانان، برای گردشگری با طعم غذاهای فود کورتی ملل به شمار می رود.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

پل به‌ صورت قوسی کشیده شده است تا عابران و رهگذران تصوری از انتهای مسیر نداشته باشند و آن را نبینند. علاوه بر این وجود پیچ و خم ها از سرعت نیز می کاهد.  پل به صورت نمادگرایانه طراحی شده و مسیرهایی دارد که روی خطوط توپوگرافی زمین حرکت می‌کند و در نهایت در هر دو پارک پخش می شوند. دوطبقه بودن پل نیز دو نوع دسترسی را برای آن ایجاد کرده است.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

تصویر ورودی پل طبیعت در شب

 

پل طبیعت، مکانی جذاب برای گرفتن سلفی و تصاویری هیجانی از تهران، البته در روزهای غیر آلوده است و به همین خاطر، بخشی در پل تعبیه شده تا گردشگران، برای گرفتن تصاویری با چشم انداز بهتر، به آن قسمت رفته و بخش هایی از تهران و حرکت تند ترافیک اتوبان مدرس را با چشم اندازی از کوه های البرز و پوشش گیاهی سرسبز مدرس، نظاره گر باشند.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

تصویر نوپردازی شبانه پل طبیعت تهران

 

پل طبیعت، یکی از مقصدهای گردشگری در ارتفاع است که پیش از آن، در انحصار بام تهران، برج میلاد و دربند و نقاطی دیگر در پایتخت بود. این پل، تماشای چشم اندازی زیبا از پایتخت همیشه بیدار ایران را برای ما ممکن می کند و همچنین گردشگری بر فراز اتوبان های همیشه شلوغ و پر سر و صدای شمال شهر.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

پل طبیعت در آخر هفته های تهران

 

داستان یک پل

در هنگام طراحی اراضی عباس آباد دو پل پیاده رو برای اتصال دو بخش شرقی و غربی بزرگراه مدرس در نظر گرفته شد. بعدها تصمیم بر این شد که این دو پل با یکدیگر تلفیق و به صورت یک پل در چند سطح در بیاید و سازه ای جدید شکل بگیرد.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

شرکت نوسازی عباس‌آباد وابسته به شهرداری تهران پژوهش هایی را درباره ی یک جاذبه ی متفاوت و محل قرار گیری آن انجام داد. این شرکت در سال ۱۳۸۸  مسابقه ای را برای طراحی یک سازه ی متفاوت به راه انداخت. موضوع این مسابقه درباره ی طراحی یک پل بود  و در آن ویژگی های متمایزی وجود داشت.

 

پل باید به گونه ای طراحی می شد که: مسائل زیست محیطی در طراحی آن مورد توجه قرار گیرد، دارای جاذبه های تفریحی باشد و تنها برای عبور و مرور به کار نرود و مناظر ارتفاعات البرز را از جنوب به شمال مخدوش نکند.

 

معماران و مهندسان مختلفی ایده هایی را مطرح کردند و در نهایت ۴ طرح نهایی برگزیده شد. در مرحله ی نهایی طرحی از یک معمار جوان به نام خانم ل.ع برای ساخت پل انتخاب گردید. عملیات ساخت از اواخر ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

 

 

به دلیل ترکیب ریاضیات و نقاشی در رشته ی معماری، وی این رشته را برای تحصیل در دانشگاه برگزید و در سال ۱۳۸۰ تحصیل خود را در دانشگاه شهید بهشتی آغاز کرد. وی پس از اتمام دوره ی کارشناسی، به تحصیل خود در دانشگاه British Colombia کانادا ادامه داد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد از این دانشگاه شد.

 

وی در سن ۲۶ سالگی در مسابقه ی طراحی پل طبیعت شرکت نمود و طرحی را با کمک آقای… ارائه داد که به عنوان طرح برگزیده انتخاب شود. او که یکی از اعضای مؤسس شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا است.

 

در رابطه با طراحی خود گفته بود:زمانی که طرح این پل تنها روی کاغذ بود فکر نمی‌کردم روزی اجرایی شود. این احساس خوبی است که می‌بینم مردم از آن لذت می‌برند. این مساله به من اعتماد‌ به‌ نفس بیشتری برای انجام پروژه‌های بیشتر در آینده می‌دهد اما گاهی فکر می‌کنم چنین پروژه‌ها و فرصت‌هایی شاید تنها یک بار در زندگی آدم پیش بیاید.

 

 

دریافت جایزه معماری آقاخان درسال ۲۰۱۶ نیز مهم ترین افتخار اوست که به خاطر طراحی پل به او اهدا شده. از فعالیت های برون مرزی وی می توان به پوشش پارچه‌ای سقف و نمای استادیوم بی‌سی پلیس در ونکوور کانادا اشاره کرد که توسط شرکت آلمانی هایتکس تنستایل استراکچرز اجرا گردید و او به عنوان دستیار فنی در این پروژه شرکت داشته است.

 

۱۴ هزار قطعه و ۱۲۰ کیلومتر جوشکاری در پل طبیعت

 پل طبیعت، به گونه ای طراحی شدکه حس تعامل بین طبیعت و محیط زیست را به مخاطب منتقل کرده و گفته شده که طراحی آن، از پل خواجوی اصفهان الهام گرفته است.پلی که محلی تلاقی شریان اصلی پایتخت (حقانی-همت و مدرس) بوده و نمونه ایی بی نظیر در خاورمیانه به شمار می رود که با ۷۰ هزار متر مربع مساحت، یکی از ظرفیت های گردشگری جدید پایتخت را معرفی می کند.

 

فعالیت های عمرانی و شیوه اجرای این پل با توجه به فرآیند برشکاری، مونتاژ قطعات، نصب و جوشکاری در کنار بهره مندی از سازه های فضایی در ارتفاع ۴۰ متری در کل ایران بی نظیر است. سازه ای با وزن ۲ هزار تن که در ساخت آن از ۱۴ هزار قطعه فولادی با ۱۰۲ کیلومتر جوشکاری استفاده گردید و در احداث آن، ۱۵ هزار تن بتن ریزی انجام شد.

 

پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیش‌رو و همچنین تجربه آرامشی فوق‌العاده در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین است. مساحت این پل ۷۰۰۰ مترمربع است که ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص خواهد داشت.

 

شهروندان می‌توانند روی کفپوش‌های چوبی پل با مساحتی حدود ۵۱۰۰ متر مربع پیاده روی کرده یا از مسیرهای دوچرخه‌سواری و کالسکه‌سواری لذت ببرند.

 

پل طبیعت: گذرگاهی متفاوت برای گردشگری در ارتفاع

گردشگری در ارتفاع، حس و حال خاص خود را دارد. پل طبیعت با سه طبقه، تنها محل عبور و مرور عابران بوده و خودرویی در آن جا دیده نمی شود. گر چه شما می توانید با اجاره segway، بر روی این پل با کف چوبی، تردد کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید. پل طبیعت، وصل کننده بوستان آب و آتش به پارک طالقانی، از جمله پارک های معروف تهران است.

 

نورپردازی پل طبیعت در شب، برای کسانی که از زیر پل گذر می کنند، فضایی رویایی را به تصویر می کشد که جالب توجه است. همچنین برای کسانی که بر روی پل و اطراف آن در حال گذر هستند، منظره ای جذاب دارد که خیلی ها بخاطر گردش شبانه در جشنواره ای از رنگ و نور پل طبیعت، به آن جا سفر می کنند.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

نوار سبز رنگی که نور پردازی زیبایی را در دو طرف پل طبیعت به نمایش می گذارد

 

این فقط پایه ها و بدنه پل طبیعت نیست که نورپردازی زیبایی را در معرض دید گردشگران قرار می دهد. اگر شما به طبقات سه گانه پل بروید، نوار سبز رنگ طولانی را خواهید دید که در داخل آن، نور افکن هایی قرار گرفته است که فضای جذاب پر نور و ملایمی را ایجاد می کنند. همچنین گل کاری انجام شده در این نوار سبز رنگ، از جمله جذابیت های بصری در دکوراسیون داخلی پل طبیعت است.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

مسیر پیاده روی اطراف پل طبیعت

 

تموم شهر معلومه . . .

از روی پل طبیعت، گر چه تمام شهر معلوم نیست، اما جاهای زیادی را می توان بر فراز طبقه سوم پل طبیعت به نظاره نشست که از آن جمله می توان به:

 

بخش هایی از بزرگراه مدرس، همت، حقانی و رسالت

 

منظره جنگلی بوستان طالقانی و برج های آتش بوستان حضرت ابراهیم و فانوس دریایی بوستان و گنبد مینا.

 

دامنه جنوبی رشته کوه های البرز و همچنین کوه دماوند.

 

از فراز پل طبیعت می توانید پرچم سه رنگ ایران را که بر روی بوستان طالقانی به اهتزاز در آمده، شاهد باشید که سومین پرچم بزرگ جهان به شمار می رود.

 

گشتی در پل طبیعت

بعد از سلفی گرفتن روزانه و شبانه بر فراز پل سه طبقه پل طبیعت، یک پیاده روی رویایی در ارتفاع ۴۰ متری، با مناظر زیبا از تهران در زمان هایی که آلودگی نداشته باشد، بسیار ارزشمند خواهد بود.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

دکوراسیون کافی شاپ طبقه اول پل طبیعت

 

پل طبیعت مملو از کافه و رستوران است که در آن، می توانید غذای ایرانی و فرنگی و انواع و اقسام نوشیدنی ها را سفارش دهید. محاصره پل طبیعت با فود کورت ها، مقوله ای است که با انتقاد رسانه ها نیز همراه شده است. به هر حال، برای مشاهده مناظر جذاب تهران با طعم اسپرسو و پپرونی، استفاده از این مغازه ها خالی از لطف نیست. تجربه ای متفاوت از گردشگری غذا در ارتفاع چهل متری.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

البته در طبقه اول پل، تعداد زیادی از انتخاب های خوشمزه و هوس انگیز، شما را با انتظار می کشد که مبلمان خوبی برای توقف های گروهی دارد. در روزهای گرم تابستان نیز، سیستم خنک کننده محیطی، فضا را برای کافی شاپ گردهای ارتفاع، قابل تحمل می کند.

 

بر روی این پل، سکوهایی چوبی تعبیه شده است که می توان بر روی آن استراحت کرده و به واسطه قرار گیری آن در دو طرف پل، تهران را از زوایای مختلف نظاره گر باشید.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

سکوهایی که در پل طبیعت تعبیه شده تا پیاده روی شما با لذت همراه شود

 

در انتهای پل طبیعت، پل چوبی با دیواره های چوبی کوتاه قرار دارد که شما را به گشتی در داخل بوستان طالقانی می برد، ساعتی سرشار از شادی و هیجان را برایتان به ارمغان خواهد آورد. بنابراین، اگر عاشق تداوم پیاده روی خود در پل طبیعت هستید،  به پارک طالقانی و محوطه جذابش بروید که در روزهای سرد زمستان هم حس و حال خاص خود را دارد.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

راه چوبی پارک طالقانی که از خروجی پل طبیعت می توان به آنجا رفت

 

طراحی پل طبیعت

بد نیست درباره طراحی پل طبیعت و طراحش هم اطلاعاتی داشته باشیم.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

تصویر از زیر خرپا پل طبیعت

 

سازه ی پل طبیعت یک نوع خاص از طراحی ارگانیک را نشان می دهد که کاملاً شبیه به درخت است. در این طرح منحصر به فرد اصول سازگاری با طبیعت کاملا رعایت شده است و این ویژگی از جمله مولفه های بارز در طراحی این پل است که توسط ل.ع، معمار جوان تهرانی آن در نظر گرفته شده بود.

 

چنین سبک طراحی طبیعت گرا، در پارک‌های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا به وفور دیده می شود. البته به کارگیری این فرم درختی در ستون های پل و انتخاب نام طبیعت برای آن بر پیوستگی دو فضای سبز و اتصال آنها به یکدیگر توسط آن دارد.

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

نحوه دسترسی به طبقات در پل طبیعت در کنار نور پردازی جذاب شبانه

 

 به گزارش تالاب یکی از ظرفیت های خاصی که در معماری و دکوراسیون پل طبیعت شاهد هستیم، فضاهای مکث و مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی‌های این سازه نیز بر روی پل است که جلوه خاصی به آن بخشیده است.به همین خاطر، وجود جلوه های متفاوت در طول شبانه روز،  توجه به ویژگی نظرگاهی پل و رنگ به عنوان یکی از عناصر طراحی و نورپردازی منحصر  به فرد ویژگی های دیگری است که در پل طبیعت به چشم می خورند.

 

آنچه باید درباره طراحی پل طبیعت بدانید

گزارشی کامل از پل طبیعت در اتوبان مدرس

تصویری هوایی از پل طبیعت تهران

 

نکات مهمی که از نظر طراح برای این سازه در نظر گرفته شده اند عبارتند از:

 

۱- این سازه غول پیکر دو هزار تنی تهران، تنها برای اتصال دو نقطه بر فراز اتوبان مدرس  نیست و در واقع، ادامه ی دو پارک و فضایی برای ماندن را نیز در بر می گیرد. ابتدا و انتهای پل انشعاباتی در نقاط کلیدی دو  سوی آن دارد.

 

۲- طراحی به گونه ای صورت گرفته که محل اتصال در هر دو طرف پخش شود، به‌ جای این‌ که تنها دو نقطه در هر پارک به هم وصل شود و به همین خاطر، به همه نقاط کلیدی دو پارک  دسترسی داریم.

 

۳- موضوع بعدی مهم در طراحی پل طبیعت، نحوه قرار گیری ستون ها است تا درخت کمتری در مسیر احداث پایه ستون ها قطع شود.

 

۴- اگر به فرم سازه پل طبیعت به دقت نگاه کنید، به شکل شاخه های در هم تنیده بوده و تک‌ ستون‌های پراکنده‌ای دیده می شود و خود بدنه خرپا هم  المان‌های نامنظمی دارد.

 

۵-ما در پل طبیعت، با یک دهانه ی بزرگ طرف هستیم که موجب ایجاد یک عمقِ سازه ای شده است.

 

۶- از منظر معماری و طراحی مهندسی، ابعاد پل طبیعت به گونه ای در نظر گرفته شده است که فضا و معماری تبدیل به المان‌های جدایی‌ناپذیر شوند.

 

مقوله بعدی که باید به آن توجه کنیم، نگاه بصری خاصی بوده که در طراحی آن در نظر گرفته شده و نقطه اتکای آن است.در واقع بر عکس تمام پل ها که برای بهینه سازی به صورت صاف طراحی می شوند، پل طبیعت نوعی پرسپکتیو یک نقطه‌ای ایجاد می‌کند که کنجکاوی انسان را بر می انگیزد.

 

مشخصات فنی پل

طول: ۳۰۰ متر

عرض: ۶ تا ۱۳ متر

مساحت: ۷ هزار متر مربع

مساحت فضای سبز: ۷۳۰ متر

مساحت رستوران ها: ۴۸۰ متر

مساحت کف پوش: ۵۱۰۰ متر مربع از نوع چوبی و کامپوزیت که ۱۰۰ ٪ قابل بازیافت است.

طول بلندترین دهنه ی پل : ۹۰ متر

طول کوتاه‌ترین دهنه ی پل:  ۲۰ متر

وزن سازه: ۲ هزار تن که روی سه پایه قرار گرفته است.

استحکام سازه، مقاوم در برابر زلزله هفت ریشتری.

 

چگونه به پل طبیعت برویم؟

برای لذت بردن از امکانات پل طبیعت و بوستان آب و آتش و همچنین پارک طالقانی تهران، راه های زیادی برای سفر به پل طبیعت دارید که در ادامه به آن اشاره می کنیم

 

مترو

اگر در روزهای سرد تهران، به دنبال وسیله ای سریع، ارزان و گرم هستید، مترو انتخاب اول خواهد بود. در نزدیکی پل طبیعت، ایستگاه مترو حقانی قرار دارد که نزدیک ترین ایستگاه به این مجموعه تفریحی شمال تهران است.اگر از ایستگاه حقانی به سمت پارک طالقانی بروید و راه پل را در پیش بگیرید، پس از گذشت یک ربع به پل طبیعت خواهید رسید.

 

اتوبوس

از هر جای تهران، می توانید خودتان را به سید خندان یا میدان ونک رسانده و از آنجا، اتوبوس های ونک – رسالت را سوار شوید. اگر از اتوبوس های ونک استفاده کردید، در ایستگاه آخر پیاده شوید. اگر هم به سمت رسالت می روید، نخستین ایستگاه را برای پیاده شدن انتخاب کنید و سپس پیاده به سمت بوستان آب و آتش بروید.

 

تاکسی

برای استفاده از تاکسی، مسیرهای زیادی در دسترس است. از میدان ونک به مترو حقانی، تاکسی خطی و عبوری زیاد است و به راحتی می توانید با ۱۵۰۰ تومان خود را به پل طبیعت برسانید.

 

خودروی شخصی

اگر مشکل پیدا کردن جای پارک را به ویژه در آخرهفته ها در نظر نگیریم می توانید به راحتی با خودروی خودتان به یکی از دوبوستانی که در دوسوی پل طبیعت قرار دارند برسانید. به این منظور دو راه وجود دارد. یکی آنکه از خیابان میرداماد وارد خیابان آفریقا (نلسون ماندلا) شوید و به سمت شمال حرکت کنید. قبل از رسیدن به بزرگراه در خیابان ماشین را پارک کنید و به سوی پل بروید.

 

دومی مسیر غرب به شرق بزرگراه حقانی را در پیش بگیرید و وارد خیابانی که میان بوستان طالقانی و باغ موزه دفاع مقدس قرار دارد بشوید. ماشین را پارک کنید و پس از گذر از میان پارک طالقانی وارد پل طبیعت شوید.

 

توصیه های روزیاتویی

۱- پل طبیعت ۲۴ ساعته باز نیست. به این موضوع توجه کنید.

 

۲- پارکینگ بزرگی در کنار بوستان آب و آتش برای پارک خودرو در اختیار شما است که می توان از آن استفاده کرد.

 

۳- اگر رستوران ها و یا کافی شاپ های مستقر در پل طبیعت، جهت فروش مواد غذایی و آشامیدنی، بهای گزافی از شما دریافت کرد، رسید پرداخت وجه و همچنین رسید سفارش غذا را نگهداشته تا از طریق سامانه سازمان بارزسی صنعت، معدن و تجارت استان تهران، شکایت خود را ثبت و پیگیری کنید.

 

۴- روبروی پل طبیعت و ضلع غربی بوستان آب و آتش، معمولاً نمایشگاه موقت جهت فروش محصولات صنایع دستی و غذای شهرستان ها عرضه می شود که می توان برای نوشیدن چای داغ یا آش گرم و خرید سوغات مختلف از آن بهره برد.

 

۵- رستوران بزرگ پل طبیعت در طبقه اول قرار دارد که در شب، چشم انداز زیبایی از تهران را بر فراز اتوبان مدرس مشاهده خواهید کرد.

 

۶- توصیه های تریپ ادوایزری ها را هم برای سفر به پل طبیعت بررسی کنید که خالی از لطف نیست.

 

جدیدترین مطالب سایت