روند کامل رشد استخوان ها در تمام سنین مختلف

روند کامل رشد استخوان ها در تمام سنین مختلف

روند کامل رشد استخوان ها در تمام سنین مختلف 

انسان روز به روز و ثانیه به ثانیه عمرش در حال گذر است اما روز به روز استخوان هایش رشد خواهد کرد زیر این روند کامل رشد استخوان ها در تمام سنین مختلف میتواند انسان را قوی و قوی تر کند در ادامه تالاب را همراهی کنید.

 

از تولد تا حدود 5 سالگی استخوان های بدن تغییرات زیادی را تجربه می کنند و پس از آن نیز تا دوران جوانی این رشد با سرعت کمتری ادامه خواهد داشت. استخوان های شما، از آغاز زندگیتان، شروع به رشد می کنند اما با گذشت سال ها، تعادل بین ساختمان بدن و فعالیت های آن تغییر می کند.

 

بدو تولد تا بسیت و پنج سالگی

بدن شما دائماً در حال تغییر صورت میگیرد و بیشتر از آن که استخوان هایتان را از دست بدهید، استخوان اضافه می کنید. اندازه و بزرگی استخوان هایتان در سن ۲۵ سالگی در بالاترین حد ممکن است.

 

بیست و پنج سالگی تا سی و پنج سالگی

اگر سلامت باشید، در این سن استخوان هایتان سالم است؛ نه استخوانی به دست می آورید و نه استخوانی از دست می دهید.

 

سی و پنج سالگی تا شروع یائسگی

شما به نقطه برگشت یا مرحله تجول می رسید. برای اولین بار در طول زندگی هر سال بدنتان تمایل دارد تا ۱ درصد از حجم استخوان ها را از دست بدهد. اگر نتوانید از این فرایند جلوگیری کنید نتیجه این فرآیندها، بیماری «آستئوپنیا» است، «آستئو» به معنی استخوان و «پنیا» به معنی از دست دادن. این بیماری تقریباً شبیه به بیماری سارکوپنیا (تحلیل ماهیچه) است.

 

۵ سال اول بعد از یائسگی

در طول این مدت کوتاه اگر کار مفیدی در مورد مقابله با این بیماری انجام ندهید هر سال ۱ تا ۲ درصد از حجم استخوان خود را از دست خواهید داد. این نخستین و بزرگ ترین هشدار برای جلوگیری از این بیماری است.

 

پنجاه و پنج سالگی تا هفتاد سالگی

تحلیل استخوانها کاهش می یابد. خدا را شکر! اما هنوز هر ساله حدود یک درصد کاهش حجم استخوان دارید.

 

هفتاد سالگی و بیشتر

سرعت تحلیل استخوان ها به مقدار بیشتری کاهش می یابد تا جایی که به کمتر از نیم درصد در هر سال می رسد.

 

آیا پوکی استخوان دندان ها را هم تهدید می کند؟

بله! پزشکان و دندانپزشکان به این نتیجه رسیده اند که افراد مسن به خاطر بیماریهای لثه، دندانهای خود را از دست میدهند. در واقع این مقدمه ای بود تا آنها دریابند عامل اصلی این بیماری، از دست دادن استخوانهایشان است. هنگامی که فشردگی استخوان لثه کاهش مییابد، دندانها جایگاهی برای استحکام ندارند. بنابراین دندانها خراب شده و می افتند.

 

پوکی استخوان: ویرانگر خاموش

اگر از تحلیل رفتن استخوان پیشگیری نشود و ادامه پیدا کند، فرد به بیماری «پوکی استخوان» دچار می شود. شرایطی که استخوانها به شکل بسیار خطرناکی ست و شکننده می شوند. «پوکی استخوان» به ۲۸ میلیون آمریکایی که بیشتر آنها زن بودند، آسیب رسانده در حالی که بیشتر آنها از ابتلا به این بیماری کاملا بی اطلاع بودند.

 

یک زن چگونه میتواند از این بیماری جلوگیری کند؟ بیشتر مواقع او وقتی از این بیماری مطلع می شود که بیماری کاملا پیشرفت کرده و به جای علائمی مانند کبودی، استخوانهایش میشکنند و یا اینکه پزشک معالجش هنگامی این بیماری را تشخیص میدهد که در آزمایشات تعیین حجم استخوان مشخص می شود، مقدار زیادی از حجم استخوانهایش را از دست داده است.

 

نشانهٔ دیگر کوتاه شدن و یا کاهش قد است. آیا تا به حال به این نکتهتوجه کردهاید که چرا بسیاری از افراد با افزایش سن، کوتاهتر و خمیده تر می شوند؟ به دلیل شکننده شدن استخوانها و استئوپروتیک ستون فقرات و ران ها، استخوانها سائیده می شوند. زنان ممکن است متوجه نشوند که چه اتفاقاتی در بدنشان رخ میدهد

 

زیرا این شکستگی و تخریب به طور مداوم اتفاق نمیافتد. خاله من که اکنون در اواخر سن هفتاد سالگی است، از شروع سن سی سالگی از حجم استخوانهایش کاسته شد. تازه در سالهای اخیر این بیماری خائن، نمایان شد. امروز دیگر آن زن پرانرژی و فعال، تمام روحیه خود را از دست داده است. او بیشتر روز را در بستر خوابیده و یا روی یک صندلی می نشیند و سعی میکند تا به هر شکلی احساسی راحتی کند.

 

برای یک زن جوان، شکستگی استخوان دردناک و غیرمعمول است اما به سرعت بهبود مییابد در صورتی که این بیماری برای افراد مسن جدی تر است. هر ساله حدود ۳۰۰/۰۰۰ نفر به خاطر شکستگی ران ناشی از پوکی استخوان، در بیمارستانها بستری می شوند. این صدمه بسیار ویران کننده است.

 

نیمی از این قربانیان هرگز به خانه برنمیگردند و از هر پنج نفر، یک نفر به خاطر پیچیدگی بیماری، در کمتر از یک سال فوت میکند. اگر زنی آنقدر خوش شانس باشد که از مرگ نجات پیدا کند و در خانه سالمندان بستری نشود، ممکن است استقلال خود را به خاطر ترس از شکستگی دوباره استخوان هایش، از دست بدهد.

جدیدترین مطالب سایت